The comics in Portuguese language class as a second language (L2)
report of an experience with deaf students
DOI:
https://doi.org/10.14393/DL28-v11n1a2017-12Keywords:
Portuguese as a second language, Sign language, Comics, Deaf learners, GenreAbstract
This research is part of the Research Project Written Understanding and Production in Portuguese, developed at the National Institute of Deaf Education, and reports the teaching of Portuguese as a second language for deaf undergraduates of the Faculty of Education. From the theoretical framework on second language learning (LIGHTBOWN; SPADA, 2004) and studies on teaching Portuguese as a second language for deaf students (QUADROS, 2004; LODI, 2002; PEREIRA, 2002, among others), a reading and writing activity was held, using the genre comics Monica's Gang. The procedures involved the initial discussion on the story in sign language, raising the students' prior knowledge, reading activity, discussion of the story and writing. The results show the importance of sign language for the deaf education and teaching based on genres to develop reading and writing abilities. The students reflected on Portuguese language structure, especially on denotative and connotative meanings, character features and Monica`s plot.Downloads
References
BROCHADO, S. M. D. A apropriação da escrita por crianças surdas usuárias da língua de sinais brasileira. 2003. 431f. Tese (Doutorado em Letras) - UNESP, Assis. 2003.
ELLIOT, J. La investigación-acción en educación. Tradução de Pablo Manzano. 3. ed. Madrid: Morata, 1997.
FERNANDES, S. Educação bilíngue para surdos: identidades, diferenças, contradições e mistérios. Curitiba, 2003. Tese (Doutorado em Letras), Universidade Federal do Paraná.
______. Práticas de letramento na educação bilíngue para surdos. Curitiba: SEED/SUED/DEE, 2006.
GIORDANI, L. F. Encontros e desencontros da língua escrita. In: LODI, A.C.B et al. Letramento, Bilinguismo e Educação de Surdos. Porto Alegre: Editora Mediação, 2014.
GOLDFELD, M. A criança surda. São Paulo: Pexus, 1997.
KARNOPP, L. B. Língua de sinais e língua portuguesa: em busca de um diálogo. In: LODI, A. C. Letramento e minorias. Porto Alegre: Mediação, 2003.
KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: The grammar of visual design. Nova York: Routledge, 1996
LACERDA, C. B. F. de.; LODI, A. C. B. Ensino-aprendizagem do português como segunda língua: um desafio a ser enfrentado. In: LACERDA, C. B. F. de; LODI, A. C. B. Uma escola, duas línguas – letramento em língua portuguesa e língua de sinais nas etapas iniciais de escolarização. Porto Alegre: Mediação: 2009.
PEREIRA, M. C. C. Papel da língua de sinais na aquisição da escrita por estudantes surdos. In: LODI, A. C. B. et al. Letramento e minorias. 2. ed. Porto Alegre, RS: Mediação, 2002. cap. 4.
PEREIRA, M. C. C.; VIEIRA, M. I. S. Bilinguismo e Educação de Surdos. Revista Intercâmbio. V.XIX: 62-67, 2009.
RAMOS, P. Os quadrinhos em aulas de Língua Portuguesa. In.: BARBOSA, A. et al. Como usar histórias em quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2014.
QUADROS, R. M. Educação de surdos: a aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
SKEHAN, P. Individual differences in second language learning. London: Edward Arnold, 1989.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 11. ed. São Paulo,SP: Cortez, 2002.
TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação & Pesquisa. São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, set./dez. 2005.
VERGUEIRO, W. Uso das HQs no ensino. In.: BARBOSA, A. et al. Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2014.
VERGUEIRO, W. A linguagem dos quadrinhos: uma “alfabetização” necessária. In.: BARBOSA, A. et al. Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2014.
VIEIRA, P. A.; ARAUJO, V. L. S. Observações sobre a leitura da imagem em atividades com surdos na perspectiva de Kress e Van Leewen. ReVEL, v. 10, n. 19, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.