PIBID mathematical literacy and reflective writing:
discussions on ethnic-racial issues based on delight readings
DOI:
https://doi.org/10.14393/BEJOM-v6-2025-74615Keywords:
Teacher training, mathematics teaching, reflective writingAbstract
The present work aims to reflect on how reflective writings based on delight readings contribute to the tension of hegemonic teaching practices. The activities were developed in the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (PIBID) at Universidade of Minas Gerais, Unit Ibirité. The description of the experiences was based on the reflective writing of one of the Pibidians, based on her experiences in the context of a 2nd year elementary school class in the public school system in Ibirité. We believe that the opportunity to reflect on the experience was an important way for the student to identify points of conflict and concerns regarding ethnic-racial issues and her future teaching practice. This also gave us the opportunity to reflect on mathematics, its teaching and the relationship between this field of knowledge and the appreciation of different cultures.
Downloads
References
ADICHE, C. N. O perigo da história única. [S. l.: s. n.], 2009. YouTube. Disponível em: https://youtu.be/D9Ihs241zeg?si=DfZt8mPkffITzNXh. Acesso em: 01 jul. 2024.
BONDIA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20–28, jan. 2002.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Decreto n. 7.219, de 24 de junho de 2010. Dispõe sobre o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência – PIBID e dá outras providências. [S. l.: s. n.], 2010. Diário Oficial da União, n. 120, seção 1, p. 4-5. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7219.htm. Acesso em: 05 nov. 2024.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018.
FERNANDES, C. M. et al. Saberes e formação docente: o aprender da teoria à prática nas oficinas pedagógicas do PIBID Pedagogia Ibirité. In: ANAIS do IX ENALIC. Campina Grande: Realize Editora, 2023. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/104530. Acesso em: 24 jul. 2024.
FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. 3. ed. rev. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2009.
FIORENTINI, D.; NACARATO, A. M. Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam matemática: investigando e teorizando a partir de prática. São Paulo: Musa Editora, 2005.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 54. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
LOVATO, R. G.; MACIEL, F. I. P. Leitura deleite como espaço de incentivo à leitura e construção do conhecimento. Revista Brasileira de Alfabetização - ABAlf, Vitória, ES, v. 1, n. 3, p. 74–89, 2016. Disponível em: https://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/115. Acesso em: 24 jul. 2024.
MACHADO, A. M. Menina Bonita do Laço de Fita. 9ªedição. Rio de Janeiro: Ática, 2008.
NACARATO, A. M. A Formação Matemática das Professoras das Séries Iniciais: a escrita de si como prática de formação. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 23, n. 37, p. 905–930, 2010. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/4298. Acesso em: 05 nov. 2024.
NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos De Pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1106–1133. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/WYkPDBFzMzrvnbsbYjmvCbd/abstract/?lang=pt. Acesso em: 05 nov. 2024.
PEREIRA, C. D. et al. As relações construídas entre os pares: o aprender com o outro a partir das ações do Pibid. In: ANAIS [...] Seminário Nacional de História e Investigações de/em aulas de Matemática (SHIAM). São Paulo: Unicamp, 2023.
PINTO, A. J. D. et al. Os pensamentos dos pibidianos: práticas pedagógicas nas oficinas em matemática. In: ANAIS [...] IX Seminário Nacional de História e Investigações de/em aulas de Matemática (SHIAM). São Paulo: Unicamp, 2023.
RAMPAZO, A. A Cor de Coraline. 1ªedição. São Paulo: Rocco, Pequenos leitores, 2017.
RIBEIRO, D. Pequeno Manual antirracista. 1ªEd. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
SILVA, A. F.; MARTINS, D. A. O PIBID e a formação (matemática) de pedagogos na UEMG Ibirité: vamos colocar a mão na massa? In: ANAIS [...] VIII Jornada Pedagógica: Entre letramentos e lutas: quando a educação resiste, há esperança! Ibirité: [s. n.], 2023.
SILVA, A. G. F. da; OLIVEIRA GOMES, C. de; CONCEIÇÃO MARTINS SILVA, J. da. Despertando o olhar de meninas para a matemática através de oficinas criativas realizadas pelo PIBID. In: ANAIS [...] I COCIME (Conferência Internacional de Insubordinação Criativa na
Educação Matemática). Rio de Janeiro: [s. n.], 2023.
SILVA, A. G. F. da; SILVA, C. F. D. et al. Mulheres na matemática: reflexões acerca de práticas formativas do Pibid. In: ANAIS do IX ENALIC. Campina Grande: Realize Editora, 2023. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/104843. Acesso em: 24 jul. 2024.
SOUSA, K. S. O. et al. A formação inicial e continuada de professoras: discutindo oficinas e materialidades produzidas no Pibid UEMG-Ibirité. In: ANAIS do IX ENALIC. Campina Grande: Realize Editora, 2023. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/104357. Acesso em: 24 jul. 2024.
SOUZA SILVA, S. de; SILVA CAVALCANTE, M. A. da. Leitura deleite no ciclo de alfabetização: entrelaçando pressupostos e práticas do/no Programa Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Revista Educação e Linguagens, Campo Mourão, v. 8, n. 14, jan. 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Janaina Silva, Kemily Lopes da Silva, Danielle Alves Martins

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Articles published from 2025 onwards are licensed under the CC BY 4.0 license. By submitting material for publication, authors automatically agree to the journal’s editorial guidelines and affirm that the text has been properly reviewed. Simultaneous submission of articles to other journals is prohibited, as is the translation of articles published in this journal into another language without proper authorization.
- Articles published prior to 2025 are licensed under the CC BY-NC 4.0 license.






