Philosophy for Children and Culture Circle: contributions to a comprehensive, dialogued and participatory education for children
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v14n3a2025-80433Keywords:
Philosophy for children, Culture circles, Dialogical educationAbstract
This article aims to analyze the contributions of Philosophy for Children, in articulation with Paulo Freire’s Culture Circles, to the holistic, critical, and participatory development of children in Early Childhood Education and the early years of Elementary School. The methodology is theoretical and bibliographic, based on authors such as Freire, Lipman, Gallo, Kohan, among others, articulating philosophical and pedagogical foundations. The results indicate that philosophical practice, when integrated with Freirean principles of dialogue, problematization, and conscientization, fosters the development of autonomy, active listening, argumentation, and critical thinking in children. The experience of Culture Circles, adapted to the children's universe, enhances the emergence of philosophical questions from everyday life, promoting a more meaningful and humanizing education. It is concluded that the union between Philosophy for Children and Culture Circles constitutes a powerful pedagogical proposal for building a reflective, transformative, and protagonistic childhood.
References
ARISTÓTELES. Metafísica – Livros I, II e III. Trad. Lucas Angioni. Campinas: UNICAMP/IFCH, 2008. Clássicos da Filosofia: Cadernos de Tradução/Universidade Estadual de Campinas. Instituto de Filosofia e Ciências Humanas. n.1.
BARBOSA, M. C. S. Pedagogia da infância. In: OLIVEIRA, D. A.; DUARTE, A. M. C.; VIEIRA, L. M. F. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010. CDROM.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade (apresentação). Rio de Janeiro. Ed. Paz e Terra. 1967.
FREIRE. P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro. Ed. Paz e Terra. 1987.
FREIRE. P. Ação Cultural para a Liberdade e outros escritos. Ed. Paz e Terra. 1981.
GALEANO, Eduardo. Patas arriba: la escuela del mundo al revés. Espanha: Siglo XXI, 1998. Disponível em: https://resistir.info/livros/galeano_patas_arriba.pdf. Acesso em: 25 fev. 2025.
GALLO, Sílvio. A Filosofia e seu ensino: conceito e transversalidade. Éthica. Rio de Janeiro, v. 13. n. 1, p. 17-35, 2006.
HEIDEGGER, Martin. Que é isto – a filosofia? São Paulo. Abril Cultural. 1984. (Coleção Os Pensadores).
KOHAN, Walter Omar. Paulo Freire: Outras Infâncias para a Infância. EDUR • Educação em Revista. Belo Horizonte; 8; 34:e199059; 2018.
LIPMAN, Mathew. A Filosofia vai à escola. Tradução de Maria E. de Brzezinski Prestes e Lúcia Maria S. Kremer. São Paulo: Summus, 1990.
LIPMAN, Mathew; OSCANYAN, Frederick S.; SHARP, Ann Margaret. A filosofia na sala de aula. Trad. Ana Luiza Fernandes Falcone. 2ª ed. São Paulo: Nova Alexandria. 1994.
LORIERI, Marcos Antônio & RIOS, Terezinha Azeredo. Filosofia na escola: o prazer da reflexão. São Paulo: Moderna, 2004. Coleção cotidiano escolar/ Coord. Ulisses F. Araújo.
OLIVEIRA, A. M. C. O tatuzinho de jardim é besouro? In: SILVA. Elenice de Brito Teixeira; ALMEIDA. Larissa Monique de Souza [Orgs.]. EBOOK. Círculos de Culturas da Infância: narrativas do cotidiano da Educação Infantil. São Carlos: Pedro & João Editores, 2024.p. 57-60.
OLIVEIRA, I. C. de. Meu Nome é Doutora Emanuela. In: SILVA. Elenice de Brito Teixeira; ALMEIDA. Larissa Monique de Souza [Orgs.]. EBOOK. Círculos de Culturas da Infância: narrativas do cotidiano da Educação Infantil. São Carlos: Pedro & João Editores, 2024. p. 30-33.
SANTOS, M. O. F. dos. Professora, Por Que Tenho Que Ser Preto? Eu Não Posso Ser Só O Elano? In: SILVA. Elenice de Brito Teixeira; ALMEIDA. Larissa Monique de Souza [Orgs.]. EBOOK. Círculos de Culturas da Infância: narrativas do cotidiano da Educação Infantil. São Carlos: Pedro & João Editores, 2024. p. 84-90.
SARMENTO, M. Imaginário e culturas da infância. Cadernos de Educação, n. 21, 2003.
SILVA, E. de B. T.; ALMEIDA, L. M. de S. Dimensões da Ação Pedagógica na Educação Infantil: Implicações para o Planejamento e Organização de Contextos. In: SILVA. Elenice de Brito Teixeira; ALMEIDA. Larissa Monique de Souza [Orgs.]. EBOOK. Círculos de Culturas da Infância: narrativas do cotidiano da Educação Infantil. São Carlos: Pedro & João Editores, 2024. p. 52-56.
SILVA. Elenice de Brito Teixeira. Círculos de culturas da infância (CRIA) como abordagem pedagógica na educação infantil. In: SILVA. Elenice de Brito Teixeira; ALMEIDA. Larissa Monique de Souza [Orgs.]. EBOOK. Círculos de Culturas da Infância: narrativas do cotidiano da Educação Infantil. São Carlos: Pedro & João Editores, 2024. p. 75-94.
VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. 2 ed. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2010. (Texto original de 1934).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sandra Olades Martins Venturelli, Lilian Calaça da Silva, Armindo Quillici Neto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.



























