Philosophy for Children and Culture Circle: contributions to a comprehensive, dialogued and participatory education for children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v14n3a2025-80433

Keywords:

Philosophy for children, Culture circles, Dialogical education

Abstract

This article aims to analyze the contributions of Philosophy for Children, in articulation with Paulo Freire’s Culture Circles, to the holistic, critical, and participatory development of children in Early Childhood Education and the early years of Elementary School. The methodology is theoretical and bibliographic, based on authors such as Freire, Lipman, Gallo, Kohan, among others, articulating philosophical and pedagogical foundations. The results indicate that philosophical practice, when integrated with Freirean principles of dialogue, problematization, and conscientization, fosters the development of autonomy, active listening, argumentation, and critical thinking in children. The experience of Culture Circles, adapted to the children's universe, enhances the emergence of philosophical questions from everyday life, promoting a more meaningful and humanizing education. It is concluded that the union between Philosophy for Children and Culture Circles constitutes a powerful pedagogical proposal for building a reflective, transformative, and protagonistic childhood.

Author Biographies

  • Sandra Olades Martins Venturelli, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

    Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR). Professora do Curso de Pedagogia, do Instituto de Ciências Humanas do Pontal – ICHPO, da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Minas Gerais, Brasil. Membro do grupo de pesquisa "Teoria Crítica e Educação" CNPq.

  • Lilian Calaça da Silva, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

    Doutora em Ciências da Educação pela Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto, em Portugal. Professora adjunta do Curso de Pedagogia do Instituto de Ciências Humanas (ICHPO) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Brasil. Integrante da Comunidade de Prática de Investigação (CoPIn) através do PIV – Políticas de Inclusão e Vozes: diversidade, género e interseccionalidade no CIIE/Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade do Porto, Portugal. 

  • Armindo Quillici Neto, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

    Doutor em Educação pela UNICAMP. Professor Titular de Filosofia da Educação do Curso de Pedagogia, do Instituto de Ciências Humanas do Pontal – ICHPO, da Universidade Federal de Uberlândia - UFU. Credenciado no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFU – PPGED, na linha de pesquisa em História e Historiografia da Educação. Credenciado no Programa de Pós-Graduação em Educação Básica da UFU – PPGPEDU, na linha de Pesquisa em Fundamentos, política e gestão da educação. 

References

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Published

2025-11-14

Issue

Section

DOSSIER: “PUBLIC POLICIES FOR EARLY CHILDHOOD EDUCATION AND THE HISTORICAL STRUGGLE FOR ACCESS AND QUALITY”

How to Cite

VENTURELLI, Sandra Olades Martins; SILVA, Lilian Calaça da; QUILLICI NETO, Armindo. Philosophy for Children and Culture Circle: contributions to a comprehensive, dialogued and participatory education for children . Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 14, n. 3, p. 1–20, 2025. DOI: 10.14393/REPOD-v14n3a2025-80433. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/80433. Acesso em: 5 dec. 2025.