Public-private partnership and its normative genesis in Minas Gerais-Brazil and education
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n3a2024-73084Keywords:
Education, Public-private partnership, Public policy, NGPAbstract
This article aims to narrate the legislative process in the State of Minas Gerais, which approved, for the first time in the country, a Bill of Law that regulates the Public-private partnership (PPP), the State Law nº 14,868/2003. In a globalization and New Public Management scenario, we use an excerpt from a doctoral thesis as our documentary analysis. For that reason, we used Pierre Muller and Surel's theory on the cognitive approach to public policies as a theoretical-methodological contribution, emphasizing the “agenda insertion” stage. Our research demonstrated that the PPP goes beyond defining privatization. More than that, it refers to the incorporation of ideas from the private world into the State apparatus. Our study, based on the narratives presented in the political arena, points to the creation of other possibilities for privatization of and/or in education and that will shed light on new research in the educational area.
Downloads
Metrics
References
ADRIÃO, Theresa; BEZERRA, Egle Pessoa. O setor não lucrativo na Gestão da Educação Pública: corresponsabilidade ou debilidade. Currículo sem Fronteiras, v. 13, n. 2, p. 256-268, maio/ago. 2013. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol13iss2articles/adriao-bezerra.pdf. Acesso em: 5 fev. 2021.
ADRIÃO, Theresa. Dimensões e formas da privatização da educação no Brasil: caracterização a partir de mapeamento de produções nacionais e internacionais. Currículo sem Fronteiras, v. 18, n. 1, p. 8-28, jan./abr. 2018. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol18iss1articles/adriao.html. Acesso em: 5 fev. 2021.
AUGUSTO, Maria Helena. Regulação educativa e trabalho docente em Minas Gerais: a obrigação de resultados. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 3, p. 695-709, jul./set. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022012000300011.
AUGUSTO, Maria Helena. Os últimos dez anos de governo em Minas Gerais: a política de resultados e o trabalho docente. Educação e Sociedade, Campinas, v. 34, n. 125, p. 1269-1285, dez. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302013000400013.
BORDOLI, Eloísa; CONDE, Stefanía. El progresivo encanto por la gestión privada: análisis de los modelos de la gestión pública-privada en enseñanza media en Uruguay (2002-2013). Educação e Sociedade, Campinas, v. 37, n. 134, p. 73-90, jan./mar. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302016157845.
BRASIL. Lei n° 11.079, de 30 de dezembro de 2004. Institui normas gerais para licitação e contratação de parceria público-privada no âmbito da administração pública. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 31 dez. 2004.
CAETANO, Maria Raquel; PERONI, Vera Maria Vidal. Ensino Médio no Brasil e a proposta educacional do Instituto Unibanco: considerações sobre a mercantilização da educação pública. In: PERONI, Vera Maria Vidal (Org.). Diálogos sobre as redefinições no papel do Estado e nas fronteiras entre o público na educação. São Leopoldo: Oikos, 2015. p. 89-107.
CORREIA, Rogério (Dep.). Pronunciamento. In: REUNIÃO ORDINÁRIA DA 1ª SESSÃO LEGISLATIVA ORDINÁRIA DA 15ª LEGISLATURA, 63., 2003. Ata da… Belo Horizonte: UFMG, 2003. Disponível em: https://www.almg.gov.br/consulte/pronunciamentos/detalhe.html?id=15764#texto. Acesso em: 16 jul. 2020.
DALE, Roger. A sociologia da educação e o Estado após a globalização. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1099-1120, out./dez. 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302010000400003.
DI PIETRO, Maria Sylvia Zanella. Parcerias na administração pública: concessão, permissão, franquia, terceirização, parceria público-privada e outras formas. São Paulo: Atlas, 2005.
DORNELLAS, Liege Coutinho Goulart. A parceria público-privada na/da educação de Minas Gerais: um estudo sobre sua gênese normativa. Tese de Doutorado em Educação. Centro de Educação. Universidade Federal do Espírito Santo. 2020. 209 páginas.
FERNANDEZ, Rodrigo Nobre et al. Parcerias público-privadas: uma alternativa para a educação brasileira. Planejamento e Políticas Públicas, Brasília, n. 52, p. 389-408, jan./jun. 2019. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/ppp/index.php/PPP/article/view/885. Acesso em: 3 fev. 2021.
GARCIA, Teise de Oliveira Guaranha. Contratualização de resultados na gestão educacional escolar em redes estaduais de ensino. RBPAE, Goiânia, v. 35, n. 1, p. 77-98, jan./abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.21573/vol1n12019.89873.
KUEHN, Larry; MATHISON, Sandra; ROSS, E. Wayne. The Many Faces of Privatization. IPE/BC Occasional Paper No. 1 Vancouver, BC, June 5, 2018.
LAVILLE, C.; DIONNE, J. A construção do saber. Manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Artmed; Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.
MARTINS, André Silva. A direita para o social: a educação da sociabilidade no Brasil contemporâneo. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2009.
MINAS GERAIS. Mensagem n° 86/2003, de 09 de julho de 2003. Diário do Legislativo. Belo Horizonte, 12 jul. 2003.
MINAS GERAIS. Projeto de Lei nº 889/2003, de 09 de julho de 2003. Dispõe sobre as parcerias público-privadas e dá outras providências. Diário do Legislativo. Minas Gerais, 12 jul. 2003a.
MINAS GERAIS. Lei nº 14.868, de 16 de dezembro de 2003. Dispõe sobre o Programa Estadual de Parcerias Público-Privadas. Diário do Executivo. Minas Gerais, 17 dez. 2003b.
MOREIRA, Herivelto; CALEFFE, Luiz Gonzaga. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.
MOSCHETTI, Mauro Carlos; GOTTA, Verónica. De las rocallosas a los Andes: el experimento de escuelas chárter en el contexto político argentino. Educação e Sociedade, Campinas, v. 37, n. 134, p. 55-72, jan./mar. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302016156075.
MULLER, Pierre; SUREL, Yves. A análise das políticas públicas. Tradução de Agemir Bavaresco e Alceu R. Ferraro. Pelotas: EDUCAT, 2002.
NEVES, A. Mensagem nº 86/2003. Disponível em: https://www.almg.gov.br/atividade-parlamentar/projetos-de-lei/documento/?tipo=PL&num=889&ano=2003&expr=(PL.20030088900[codi])[txmt]. Acesso em 30 junho 2024
NEVES, A. Diário do Legislativo. Minas Gerais, 02 out. 2003b. p. 3.
OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Marisa Ribeiro Teixeira. Política e administração da educação: um estudo de algumas reformas recentes implementadas no estado de Minas Gerais. Educação e Sociedade, Campinas, v. 18, n. 58, p. 123-141, jul. 1997. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73301997000100005.
PERONI, Vera Maria Vidal (Org.). Diálogos sobre as redefinições no papel do Estado e nas fronteiras entre o público na educação. São Leopoldo: Oikos, 2015.
PINHEIRO, Armando Castelar. Privatização no Brasil: Por quê? Até onde? Até quando? In: GIAMBIAGI, Fábio; MOREIRA, Maurício Mesquita (Orgs.). A economia brasileira nos anos 90. 1. ed. Rio de Janeiro: BNDES, 1999. p. 147-182.
SANTOS, Lucíola Licínio de Castro Paixão; VIEIRA, Lívia Maria Fraga. “Agora seu filho entra mais cedo na escola”: a criança de seis anos no ensino fundamental de nove anos em Minas Gerais. Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 96 - Especial, p. 775-796, out. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302006000300008.
SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2007.
SEVERINO, Antonio Joaquim. O público e o privado como categoria de análise em educação. In: LOMBARDI, José Claudinei; JACOMELI, Mara Regina Martins; SILVA, Tânia Mara Tavares da (Orgs.). O público e o privado na história da educação brasileira: Concepções e práticas educativas. 1. ed. Campinas: Autores Associados, 2005. p. 31-40.
SILVA JUNIOR, Geraldo Edmundo; FARIA, Mercio Botelho; GOMIDE, Uyara de Salles. A dinâmica das coalizões na Assembleia Legislativa de Minas Gerais. Planejamento e Políticas Públicas, Brasília, n. 50, p. 351-377, jan./jun. 2018. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/ppp/index.php/PPP/article/view/749. Acesso em: 3 fev. 2021.
SILVA, Maria Vieira; RICHTER, Leonice Matilde. A adoção da nova gestão pública nas agendas governamentais em diferentes países: influências nas reformas educacionais e no ensino médio mineiro. Revista on-line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. esp. 3, p. 1276-1296, dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/12012. Acesso em: 3 fev. 2021.
RIBEIRO, Josete Maria Cangussú. Luta pela profissionalização dos funcionários de escola pública em Mato Grosso: o histórico dos últimos vinte anos. In: RIBEIRO, Josete Maria Cangussú (Org.). Profissionalização e valorização dos profissionais da educação: um estudo de caso do Estado de Mato Grosso. Tangará da Serra, MT: Editora UNEMAT, 2020. v. 3, p. 110-130.
TRIPODI, Zara Figueiredo; SOUSA, Sandra Zákia. A governança em rede na regulação da educação básica mineira: quem governa o quê? Educação em Revista, Belo Horizonte. v. 32, n. 4, p. 297-321, dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698152412.
VIZZOTTO, Liane; CORSETTI, Berenice; PIEROZAN, Sandra Simone Höpner. O público e o privado para os serviços sociais. Retratos da Escola, Brasília, v. 11, n. 21, p. 543-556, jul./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v11i21.794.
ZIEGMANN, André Barsch. Perfil sociopolítico e decisões legislativas na 15ª Legislatura das Assembleias legislativas do Paraná, São Paulo e Minas Gerais (2003-2007). 2011. 178f. Dissertação (Mestrado em Ciência Política) - Instituto de Filosofia e Ciências Humanas. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.