Education quality and integral formation for citizenship in the prerogatives of international organizations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n2a2023-68701

Keywords:

Educational Public Policies, Education for Citizenship, Education for Work

Abstract

The objective of the present investigation is to understand the conceptual meaning of education quality and integral formation as targeted by UNESCO guidelines, which are aimed at promoting education and citizenship. The study used a qualitative approach, anchored in the documentary analysis of the Agenda 2030 for Education (UNESCO, 2016) and the pedagogical guide "Education for Global Citizenship: Topics and Learning Objectives" (UNESCO, 2015). The results indicate that these international guidelines underpin national educational policies, advocating for qualification that can be measured, attesting to a formation focused on the market. In this sense, education is seen as an investment for economic development. However, it is worth noting that the integral formation envisioned here does not refer to an emancipatory human formation.

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Author Biographies

Maria Carolina Miesse, Universidade Estadula de Maringá - Brasil

Mestra em Educação (PPE/UEM). Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (PPE/UEM), Maringá, Paraná, Brasil.

Yedda Maria da Silva Caraçato de Sousa, Universidade Estadual de Maringá - Brasil

Mestra em Educação Física (PEF/UEM/UEL). Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (PPE/UEM), Maringá, Paraná, Brasil.

Fernando Lazaretti Onorato Silva, Universidade Estadual de Maringá - Brasil

Mestre em Educação (PPE/UEM) Doutorando pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (PPE/UEM), Maringá, Paraná, Brasil.

Vânia de Fátima Matias de Souza, Universidade Estadual de Maringá - Brasil

Doutora em Educação (PPE/UEM). Professora Adjunta do Departamento de Educação Física da Universidade Estadual de Maringá e do Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (PPE/UEM), Maringá, Paraná, Brasil.

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Published

2023-05-18

How to Cite

MIESSE, M. C.; SOUSA, Y. M. da S. C. de; SILVA, F. L. O.; SOUZA, V. de F. M. de. Education quality and integral formation for citizenship in the prerogatives of international organizations. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 722–738, 2023. DOI: 10.14393/REPOD-v12n2a2023-68701. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68701. Acesso em: 27 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - ESTADO E POLÍTICAS EDUCACIONAIS NA AMÉRICA LATINA: CONFIGURAÇÕES ATUAIS