Neoliberal state and democratic setbacks in public education policies

Entrevista: Christian Laval

Authors

  • Maria Vieira da Silva Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v11n2a2022-65383

Keywords:

New neoliberalismo, State and austerity policies, Schooling

Abstract

The theories of French sociologist Christian Laval have become important references for researchers in the humanities. His analysis densely focuses on the dimensions of new political rationality, which cuts across government, economy, society and the state and focuses on the production of subjectivity and the regulation of existences. In this article, Laval helps us understand the course of his formulations on the so-called "New neoliberalism" supported by economic policies of austerity, the commodification of social relations and the control of financial markets as well as the role of schools in the process of production of subjectivity for the political rationality of contemporary neoliberal theory. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Maria Vieira da Silva, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), com estágio de pós-doutorado, realizado no Centre de Recherches Sociologiques e Politiques de Paris–Université Paris VIII. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade   Federal   de   Uberlândia.   Bolsista   de   Produtividade   em   Pesquisa   do Conselho   Nacional   de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Membro do Grupo de Trabalho Estado e Políticas Educacionais da Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) e membro do     Centro de Estudos Educação e Sociedade (CEDES).

Published

2022-04-12

How to Cite

SILVA, M. V. da. Neoliberal state and democratic setbacks in public education policies: Entrevista: Christian Laval . Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 522–529, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v11n2a2022-65383. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65383. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - ESTADO NEOLIBERAL E RETROCESSOS DEMOCRÁTICOS NAS POLÍTICAS PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO