The creation of the specific pedagogical movement: pathways and meanings for the inclusion process of a student with autism

Authors

  • Noemí Mendes Alves Lemes Missão Sal da Terra
  • Adenilce Oliveira Souza Prefeitura Municipal de Uberlândia
  • Cristiane Rosa Fernandes Prefeitura Municipal de Uberlândia
  • Kênia Alves Santos Prefeitura Municipal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v5n2a2016-45383

Keywords:

inclusion, Autism, Specific Pedagogical Movement

Abstract

This paper presents an experience concerning the inclusion of a student with autism in the municipal education network of Uberlândia (in the state of Minas Gerais) during the period from 2013 to 2014: the Specific Pedagogical Movement. This action customized the organization of the school's schedule and environment, curriculum adaptations and planning. The qualitative approach of this research made it possible to perceive the impacts and contributions of the implemented action. We conclude that the insertion of the student with autism in the general education classroom, and the introduction of the exclusive and differentiated action through the Specific Pedagogical Movement, contributed significantly to the process of inclusion, development of the student's learning process and the improvement of teaching quality.

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Author Biographies

Noemí Mendes Alves Lemes, Missão Sal da Terra

Graduação em Pedagogia-UFU, Especialização em Psicopedagogia no Instituto Psicologia/UFU, Mestre em Educação-PPGED/ UFU. Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em Transtornos do Espectro do Autismo-GEPTEA-UFU. Superintendente Educacional-Missão Sal da Terra.

Adenilce Oliveira Souza, Prefeitura Municipal de Uberlândia

Graduação em Matemática-UFU, Especialização  em Matemática-UFU e Educação Especial na Universidade Candido Mendes, Mestre em Matemática-UFU. Gestora de Escola Municipal-PMU.

Cristiane Rosa Fernandes, Prefeitura Municipal de Uberlândia

Graduação em Pedagogia-UNITRI, Especialização Educação Especial-UFU, Professora do Atendimento Educacional Especializado-PMU. 

 

Kênia Alves Santos, Prefeitura Municipal de Uberlândia

Graduação em Pedagogia-UFU, Especialização Educação Especial na Universidade Candido Mendes, Professora de Apoio-PMU.

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Published

2016-12-20

How to Cite

LEMES, N. M. A.; SOUZA, A. O.; FERNANDES, C. R.; SANTOS, K. A. The creation of the specific pedagogical movement: pathways and meanings for the inclusion process of a student with autism. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 152–165, 2016. DOI: 10.14393/REPOD-v5n2a2016-45383. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/45383. Acesso em: 6 oct. 2024.

Issue

Section

Papers