Potentialities and challenges of educational practices in Promoting Nutritional Health and Food Safety in Basic Care
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2022-67140Keywords:
Health Promotion, Food and Nutrition Security, Educational Practices, Popular education and health, Health EducationAbstract
This article presents the results of a research whose central object was the analysis of an experience with educational practices in community groups in Primary Care, guided by the Freirean pedagogical perspective of Popular Education (PE). Its investigative process had as its guiding thread the unveiling of challenges in this context, having as its object the experience of the Extension Program “PINAB - Integral Practices of Health Promotion and Nutrition in Primary Care”, linked to the Department of Nutrition/CCS and the Department of Health Promotion/CCM of the Federal University of Paraíba, Brazil. The investigative path was built through qualitative research, by means of interviews, with individual oral approach. The perceptions of different subjects from the communities where the mentioned Extension Program operates were valued, as well as the perceptions of workers from the Family Health Unit Vila Saúde, all effective participants of the educational practices critically analyzed in this research. As a potentiality, it was seen that PINAB acts in the PC with Operative Groups, and these fronts serve as a foundation for the Program, seeking to build a humanized view of health with an eye towards the individual's wholeness, associated with the social reality of the communities, working in an interdisciplinary way, seeking to understand the complexity of the subject in a comprehensive activity.
Downloads
References
BURITY, V. FRANCESCHINI, T. et al. Direito humano à alimentação adequada no contexto da segurança alimentar e nutricional. Brasília: ABRANDH; 2010. Disponível em: http://www.abrandh.org.br/download/20101101121244.pdf. Acesso em: 30 set. 2022.
BUSS, P. M. Promoção da saúde e qualidade de vida. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 5, n. 1, p. 163-177, 2000. Doi: /10.1590/S1413-81232000000100014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/HN778RhPf7JNSQGxWMjdMxB/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 set. 2022.
BUSS, P. M. PELLEGRINI FILHO, A. A saúde e seus determinantes sociais. Physis: Revista de Saúde Coletiva. Rio de Janeiro, v. 17, n. 1, p. 77-93, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/physis/a/msNmfGf74RqZsbpKYXxNKhm/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 set. 2022.
CAMARGO JÚNIOR, K. R. BOSI, M. L. M. Metodologia qualitativa e pesquisa em saúde coletiva. Physis: Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 21, n. 4, 2011. Doi: 10.1590/S0103-73312011000400001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/physis/a/wdqTs4jQqpB3Y8RpFJZtMNg/?lang=pt. Acesso em: 15 set. 2022.
CRUZ, P. J. S. C. Agir crítico em nutrição: uma construção pela educação popular. 2015. 397 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/tede/8573/2/arquivototal.pdf. Acesos em: 15 set. 2022.
CRUZ, P. J. S. C.; PERREIRA, I. D. F. VASCONCELOS, A. C. C. P. Educação popular e a promoção da segurança alimentar e nutricional em comunidades: desafios com base em uma experiência de extensão. In: VASCONCELOS, E. M.; CRUZ, P. J. S. C. (org.). Educação popular na formação universitária: reflexões a partir de uma experiência de extensão. 2. ed. São Paulo: Hucitec; João Pessoa: Editora da UFPB, 2015.
FELIPE, S. P.; MELO NETO, J. F. Saber popular e saber científico. In: MELO NETO, J. F.; CRUZ, P. J. S. C. (org.). Extensão popular: educação e pesquisa. João Pessoa: Editora do CCTA, 2017.
FERREIRA, V. A.; MAGALHÃES, R. Nutrição e promoção da saúde: perspectivas atuais. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 23, n. 7, p. 1.674-1681, 2007. Doi: 10.1590/S0102-311X2007000700019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/cdRNJphP6CZZyqGkdLRWBWj/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 set. 2022.
FREIRE, P. A educação na cidade. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 35. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996
GADAMER, H. G. Verdade método. Petrópolis: Vozes, 1999.
HOLLIDAY, O. J. Para sistematizar experiências. Tradução de Maria Viviana V. Resende. 2. ed. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2006. (Série Monitoramento e Avaliação, 2). Disponível em: http://www.edpopsus.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/oscar-jara-para-sistematizar-experic3aancias1.pdf. Acesso em: 15 sete. 2022.
MELO NETO, J. F.; CEZARINO, H.; CARNEIRO, G. M. (org.). Dialética. João Pessoa: Editora da UPPB, 2002.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 11. ed. São Paulo: HUCITEC, 2008.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DE SAÚDE. Carta de Ottawa. Ottawa: OMS, 1986.
PINHEIRO, A. R. de O. A alimentação saudável e a promoção da saúde no contexto da segurança alimentar e nutricional. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 29, n. 70, p. 125-139, 2005. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/4063/406345255003.pdf. Acesso em: 15 set. 2022.
SÁ-SILVA, J. R.; ALMEIDA, C. D.; GUIDANI, J. F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, Rio Grande, v. 1, n. 1, p. 1-15, 2009. Disponível em: https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10351. Acesso em: 15 set. 2022.
VASCONCELOS, E. M. Educação popular e a atenção à saúde da família. 3. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Edileuza Ricardo da Silva, Gabriel Nóbrega Vieira, Pedro José Santos Carneiro Cruz, João Batista de Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.