The use of the agro-ecological booklet by women from rural communities in the Pro-Semi-Arid project, State of Bahia, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2022-62077Keywords:
Agroecology, Feminism pedagogy, Technical assistance, MethodologyAbstract
This paper aims to report the experience lived in the Continued Technical Counseling, from the use of the Agro-ecological Notebooks in the scope of the Pro-Semi-Arid project, coordinated by the Development and Regional Action Company, of the State of Bahia, in partnership with the International Fund for Agricultural Development. The work had, among other objectives, to intervene in the problem of unequal social relations between men and women, trying to promote the active participation of women in development. It was conducted by the technical assistance team of the Socio-Environmental Assistance Service to the Countryside and the City, with female farmers from six rural communities in the municipality of Casa Nova, State of Bahia, Brazil, during a one-year period. The methodological process was carried out in three distinct and interdependent steps: a) presentation of the Agroecological Notebooks to the women farmers using the methodology called Learning Rounds; b) application of a socioeconomic and political participation questionnaire in order to know the profile of these women farmers; and c) construction of the Sociobiodiversity Map. As a result, it was possible to elaborate an analysis of the economic relations, both monetary and non-monetary experienced by the women farmers.
Downloads
References
ALTIERI, M. A. Agroecologia, agricultura camponesa e soberania alimentar. In: NERA, Presidente Prudente, v. 13, n. 16, p. 22-32, 2010. Doi: 10.47946/rnera.v0i16.1362. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/nera/article/view/1362. Acesso em: 20 out. 2021.
ARTICULAÇÃO NACIONAL DE AGROECOLOGIA. Rios da memória das mulheres da
agroecologia. In: ENCONTRO NACIONAL DE AGROECOLOGIA, 4., 2018, Belo Horizonte. Disponível em: https://agroecologia.org.br/category/c79-noticias/iv-ena/. Acesso em: 20 set. 2021.
CARDOSO, E. et al. Guia metodológico da caderneta agroecológica. Recife: FIDA, 2019, 38 p.
FAO. Women: users, preservers and managers of agrobiodiversity. Roma: Food and Agriculture Organization of the United Nations, 1999.
FARIA, N. Economia feminista e agenda de luta das mulheres no meio rural. In: BUTTO, A. (org). Estatísticas Rurais e Economia Feminista: um olhar sobre o trabalho das mulheres. Brasília: MDA, 2009. p. 11-28. Disponível em: http://www.mda.gov.br/sitemda/sites/sitemda/files/user_img_19/4%20-%20Livro_Estatisticas_Rurais_e_a_Economia_Feminista.pdf. Acesso em: 20 out. 2021.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 23. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1999.
FREIRE, P.; FAUNDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.
IBGE. Microdados da PNAD 2019. Rio de Janeiro: IBGE. Disponível em https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/educacao/9127-pesquisa-nacional-por-amostra-de-domicilios.html?=&t=o-que-e. Acesso em: 20 out. 2021.
JALIL, L.; SILVA, L. C.; OLIVEIRA, J. Caderneta Agroecológica: a contribuição das mulheres para a soberania e segurança alimentar e conservação da agrobiodiversidade. Cadernos de Ciências Sociais, Recife, v. 2, n. 15, jul./dez. 2019. Disponível em: http://www.journals.ufrpe.br/index.php/cadernosdecienciassociais/article/view/2858. Acesso em: 20 out. 2021.
KOROL, C. Hacia una pedagogía feminista. Buenos Aires: El Colectivo, América Libre. 2007.
MELO, H. P.; DI SABATTO, A. Gênero e trabalho rural: 1993 a 2006. In: BUTTO, A. (org.). Em estatísticas rurais e economia feminista: um olhar sobre o trabalho das mulheres. Brasília: MDA, 2009. p. 31-120.
NETO, A. A. L. et al. Caderneta Agroecológica empoderando mulheres, fortalecendo a agroecologia. Agriculturas, Araponga, v. 12, n. 4, dez. 2015, p. 42-47. Disponível em: https://ctazm.org.br/bibliotecas/caderneta-agroecologica-empoderando-mulheres-fortalecendo-a-agroecologia-290.pdf. Acesso em: 20 out. 2021.
OAKLEY, E. Quintais domésticos: uma responsabilidade cultural. Agriculturas, v. 1, n. 1, p. 37-39, 2004. Disponível em: http://aspta.org.br/files/2014/10/Artigo-12-Quintais-dom%C3%A9sticos-uma-responsabilidade-cultural.pdf. Acesso em: 28 out. 2021.
RAMOS, C. H. de S. et al. Núcleo de Estudos em Agroecologia e Convivência com o Semiárido: Capitalização de Experiência. Salvador: Hasta La Luna, 2019.
ROCHA, S. A pedagogia da roda. Boletín Espacio para la Infancia, p. 24-29, 2006.
SABOURIN, E.; CARON, P.; SILVA, P. C. G. da. O manejo do fundo de pasto no nordeste baiano: um exemplo de reforma agrária sustentável. Raízes, Campina Grande, ano 18, n. 20, p. 90-102, nov. 1999. Disponível em: http://raizes.revistas.ufcg.edu.br/index.php/raizes/article/view/170. Acesso em: 20 out. 2021.
SANTOS, A. C. de S.; BOMFIM, M. do C. A. do. Pedagogia feminista na construção de uma “alternativa de gênero”. Em Anais Fazendo Gênero 9. Diásporas, Diversidades, Deslocamentos. Florianópolis: UFSC, 2010. Disponível em: http://www.fazendogenero.ufsc.br/9/resources/anais/1278186641_ARQUIVO_Artigo FazendoGenero.pdf. Acesso em: 20 out. 2020.
SILIPRANDI, E. C. Mulheres e agroecologia: a construção de novos sujeitos políticos na agricultura familiar. Brasília: UnB, 2009.
SILIPRANDI, E. Mulheres, segurança alimentar e agroecologia: notas para discussão. 2009, 292 f. Tese (Doutorado em Desenvolvimento Sustentável) – Universidade de Brasília, Brasília, 2009.
TELLES, L. et al. Cadernetas agroecológicas e a contribuição econômica das agricultoras agroecológicas no Brasil. In: ZULUAGA, G. S. et al. (coord.). Agroecología en femenino: reflexiones a partir de nuestras experiencias. La Paz: SOCLA; CLACSO, 2018. p. 141-157.
TELLES, L. Desvelando a economia invisível das agricultoras agroecológicas: a experiência das mulheres de Barra do Turvo, SP. 2018. 186 f. Dissertação (Mestrado em Extensão Rural) – Universidade Federal de Viçosa, 2018.
Downloads
Published
Versions
- 2023-01-27 (2)
- 2022-04-29 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dulce Naiara Carvalho Ferreira, Cristiane Moraes Marinho, Alineaurea Florentino Silva, Michelle Christini Araújo Vieira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.