Self-organization
an educational experience in the Boa Esperança Settlement, Alto Rio Novo, State of Espírito Santo, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2021-60929Keywords:
Self-organization, Family farming, Non-school education, Health workAbstract
This text reports the experience of a research carried out in 2015 at the Assentamento Boa Esperança, located in the municipality of Alto Rio Novo, State of Espírito Santo, Brazil. The study aimed to understand how the production of knowledge takes place in the self-organization that follows as an educational process through knowledge and actions that permeate the daily lives of peasant families. Through a qualitative research with a dialectical approach, three family units were investigated and, from the analysis of the collected information, it was found that the processes of self-organization influence the ways how each family produces its sustenance and contributes to a humanistic formation of the involved people. The voices of the researched subjects showed that self-organization represents a possibility of non- school education, as it favors the propagation and production of knowledge experienced in practice.
Downloads
References
BALDOTTO, O. L. G.; MORILA, A. P. Auto-organização no contexto da educação do campo. Kiri-Kerê: Pesquisa em Ensino, São Mateus, n. 2, p. 40-64, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/kirikere/article/view/14414. Acesso em: 9 maio 2021.
BRANDÃO, C. R. (org.). A questão política da educação popular. 4. ed. São Paulo: Brasiliense, 1984.
BRANDÃO, C. R. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 1981.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 46. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
IBGE. Alto Rio Novo. 2021. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/es/alto-rio- novo/panorama. Acesso em: 9 maio 2021.
KRUPSKAYA, N. K. A construção da pedagogia socialista. São Paulo: Expressão Popular, 2017.
MAIA, J. N. Concepções de criança, infância e educação dos professores de educação infantil. 2012. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Católica Dom Bosco, Campo Grande, 2012. Disponível em: https://site.ucdb.br/public/md- dissertacoes/11459-janaina-nogueira-maia.pdf. Acesso em: 9 maio 2021.
MINAYO, M. C. de S. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, M.
C. de S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2009. p. 9-30.
NEVES, D. P. Agricultura familiar. In: CALDART, R. S. et al. (org.). Dicionário de Educação do Campo. 2. ed. Rio de Janeiro: São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; Expressão Popular, 2012. p. 32-40.
PISTRAK, M. M. Fundamentos da escola do trabalho. 3. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2011.
POMUCHENQ, F. J. M.; DOS SANTOS, F. N. Ressignificação da auto-organização dos estudantes na EFA de Marilândia: possibilidades, avanços e desafios. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 11, 2020. Doi: 10.22294/eduperppgeufv.v11i00.9587. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/9587. Acesso em: 9 maio 2021.
SARMENTO, M. J. Visibilidade social e estudo da infância. In: VASCONCELLOS, V. M. R.; SARMENTO, M. J. (org.). Infância (in)visível. Araraquara-SP: Junqueira & Marin, 2007. p. 25-49.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rainei Rodrigues Jadejiski, Eric de Oliveira, Alessandra Ribeiro Lima
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.