The figuration of action in internship reports

language, writing and action in the context of initial teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL43-v14n3a2020-8

Keywords:

Figuration of action, Action Figures, Internship reports, Teacher training, Internship

Abstract

In this article, in the area of Applied Linguistics, we propose to analyze, based on the theoretical-methodological foundations of Sociodiscursive Interactionism (BRONCKART, 2008, 2009), how native Portuguese-speaker teachers, in initial formation, discursively represent, in internship reports,    theirs actions in the activities of teaching and how the process of figuration of action, mediated in this case by writing, contributes to the formation and professional development of teachers. In order to do this, we analyzed the action figures (BULEA, 2010) that three pairs of trainees from the course of Letters of the Federal University of Ceará mobilized to represent, in internship reports, their actions in teaching activities. From the segmentation of fragments from thematic and enunciative-discursive criteria, we identified the occurrences of action figures in the three reports. In our analysis, we observed the predominance of past action action figures, which, mobilized in segments of relative interactive, present a retrospective apprehension of the action understood in its uniqueness. The almost totality of this figure in the reports analyzed indicates that the trainees were more interested in reporting the tasks performed, without reflecting, however, on, for example, the validity and productivity of the reported procedures.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ADAM, J-M. Linguística textual: introdução à análise textual dos discursos. São Paulo: Cortez, 2008.

AMIGUES, R. Trabalho do professor e trabalho de ensino. In: MACHADO, A. R. (org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. São Paulo: Contexto, 2004.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. 4. Ed. SP: Martins Fontes, 2003.

BOTELHO, J. L.; LEURQUIN, E. A influência da organização textual na construção de sentidos em relatórios escritos por professores de língua portuguesa em formação. In: LEURQUIN, E. V. L. F. et ali. (org.). Linguagens, discurso e formação de professores: dissertações do MINTER UFC/UFMA. Fortaleza: Edições UFC, 2010.

BRONCKART, J.-P. O agir nos discursos: das concepções teóricas às concepções dos trabalhadores. Campinas: Mercado de Letras, 2008.

BRONCKART, J.-P. Os gêneros de textos e os tipos de discurso como formatos das interações propiciadoras de desenvolvimento. In: MACHADO, A. R; MATENCIO, M. L. (org.). Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2006.

BRONCKART, J.-P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sociodiscursivo. São Paulo: EDUC, 2009.

BULEA, E. Linguagem e efeitos desenvolvimentais da interpretação da atividade. Campinas: Mercado de Letras, 2010.

BULEA, E.; BRONCKART, J.-P. As potencialidades praxiológicas e epistêmicas dos (tipos de) discursos. Scripta, 2008, vol. 22, no. 12, p. 43-84.

BULEA, E.; LEURQUIN, E; CARNEIRO, F. O agir do professor e as figuras de ação: por uma análise interacionista. In: BUENO, L; LOPES, M; CRISTOVÃO, V. (org.). Gêneros textuais e formação inicial: uma homenagem à Malu Matêncio. 1. ed. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2013.

CLOT, Y. A função psicológica do trabalho. Petrópolis: Vozes, 2006.

FAÏTA, D. Gêneros de discurso, gêneros de atividade, análise da atividade do professor. In: MACHADO, A. R. (org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004.

GURGEL, M. C. A figuração do agir e os seus efeitos formativos: linguagem, subjetividade, ação e desenvolvimento profissional nas atividades de formação inicial de professores. 2018. 439f. - Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Ceará, Programa de Pós-graduação em Linguística, Fortaleza (CE), 2018.

LEURQUIN, E. V. L. F. O relatório de observação de aulas como um viés de acesso ao ensino aprendizagem de língua materna. In: MATTES, M; THEOBALD, P. (org.). Ensino de línguas: questões práticas e teóricas. Fortaleza: Edições UFC, 2008.

LEURQUIN, E. V. L. F. O que dizem os professores sobre seu agir professoral? In: GERHARDT, A. F. L. M. (org.). Revista da ANPOLL. Campinas: Pontes, 2013a, v. 1, p. 299-332.

LEURQUIN, E. V. L. F. O gênero acadêmico relatório na formação inicial do professor de língua materna. In: BUENO, L.; LOPES, M. A. P. T.; CRISTÓVÃOS, V. L. L. (org). Gêneros textuais e formação inicial. Campinas: Mercado de Letras, 2013b, p. 87-107.

LOUSADA, E. G. Entre o trabalho prescrito e o realizado: um espaço para a emergência do trabalho real do professor. 2006. 212f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.

MACHADO, A. R. (org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. São Paulo: Contexto, 2004.

MACHADO, A. R.; MATENCIO, M. L. (org.). Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2006.

MACHADO, A. R.; BRONCKART, J. P. (Re-)configurações do trabalho do professor construídas nos e pelos textos: a perspectiva metodológica do grupo ALTER-LAEL. In: ABREU-TARDELLI, L. S.; CRISTOVÃO, V. L. (org.) Linguagem e educação: o trabalho do professor em uma nova perspectiva. Campinas: Mercado de Letras, 2009.

SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Trad. Roxane Rojo e Glaís Cordeiro. Campinas. São Paulo. Mercado das Letras, 2004.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

Published

2020-05-21

How to Cite

GURGEL, M. C. The figuration of action in internship reports: language, writing and action in the context of initial teacher training. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 14, n. 3, p. 908–946, 2020. DOI: 10.14393/DL43-v14n3a2020-8. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/47678. Acesso em: 31 aug. 2024.