Evaluation of medical conduct and interaction in clinical consultations from the patients' perspective
a textual and sociocognitive analysis
DOI:
https://doi.org/10.14393/DLv18a2024-29Keywords:
Assessment, Appointment, Interaction, Medical conduct, PatientsAbstract
This article aims to identify and discuss how patients evaluate medical conduct and their interactions during the communicative event of a clinical consultation inside the office. The discussion takes on a textual and socio-cognitive character arising from Textual Linguistics (TL), under the bias of the socio-cognitive study of the text, understood as a form of social cognition. In this sense, reflections are developed more specifically on assessment indices through language in the light of a model of textual understanding, cognitive representation and social (Social Cognition (SC)) arising from the field of Social Psychology (SP). The corpus of analysis consists of the speech of three patients that has been extracted from the study by Lima (2016). The speech selection criteria were based on the identification and collection of data considered productive for the analysis of the evaluative stance taken by patients, regarding medical conduct and clinical interaction. The results indicate that the evaluation indices of these categories occur through phenomena of social representation and referential processes such as categorization, recategorization, predication, adjectivation, description, and others, through which patients make assessments double evaluations, both of medical conduct and of the interaction.
Downloads
Metrics
References
ARAÚJO, C. P. Informação, comunicação e saúde: campo interdisciplinar em construção. Informação & Comunicação, Goiânia, v. 14, n. 1, p. 45-59, jan./jul. 2011. Disponível em: https://revistas.ufg.br/ci/article/view/21499/12633. DOI https://doi.org/10.5216/CEI.v14i1.21499
ARRUDA, A. Teoria das Representações Sociais e Teorias de Gênero. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 117, p. 127-147, nov. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/T4NRbmqpmw7ky3sWhc7NYVb/abstract/?lang=pt. DOI https://doi.org/10.1590/S0100-15742002000300007
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
BOURDIEU, P. A economia das trocas linguísticas: o que falar quer dizer. Tradução de Sergio Miceli et al. São Paulo: Edusp, 1996.
BOURDIEU, P. Razões práticas: sobre a teoria da ação. 11. ed. Trad. Mariza Corrêa. Campinas: Papirus, 2011.
BOURDIEU, P. Questões de Sociologia. Trad. Fábio Creder. Petrópolis: Vozes, 2019.
CAMPOS, C. F. C.; FÍGARO, R. A relação médico-paciente vista sob o olhar da comunicação e trabalho. Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade, Rio de Janeiro, v. 16, n. 43, p. 01-11, jan./dez. 2021. Disponível em: https://rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/2352/1592. DOI https://doi.org/10.5712/rbmfc16(43)2352
CAPRARA, A.; RODRIGUES, J. A relação assimétrica médico-paciente: repensando o vínculo terapêutico. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, p. 139-146, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/rXYfSjZY6H3cz7WMghp89dk/abstract/?lang=pt. DOI https://doi.org/10.1590/S1413-81232004000100014
CLARK, J. A.; MISHLER, E. G. Prestando atenção às histórias dos pacientes: o reenquadre da tarefa clínica. In: RIBEIRO, B. T.; LIMA, C. C.; DANTAS, M. T. L. (org.). Narrativa, identidade e clínica. Rio de Janeiro: Edições IPUB-CUCA, 2001. p. 11-54.
CRUZ, F. M. da. Linguagem, interação e cognição na doença de Alzheimer. 2008. 312 f. Tese (Doutorado em Linguística) - Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas; École Normale Supérieure, (ENS-LSH), França, 2008.
FREITAS, M. T. de A. A perspectiva sócio-histórica: uma visão humana da construção do conhecimento. In: FREITAS, M. T. de A.; SOUZA, S. J.; KRAMER, S. (org.). Ciências humanas e pesquisa: leituras de Mikhail Bakhtin. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2007. p. 26-38.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
JODELET, D. Representações sociais: um domínio em expansão. In: JODELET, D. (org.). As representações sociais. Rio de Janeiro: Eduerj, 2002. p. 17-44.
KINTSCH, W.; VAN DIJK, T. A. Toward a model of text comprehension and production. Psychology Review, v. 85, n. 5, p. 363-394, 1978. DOI https://doi.org/10.1037/0033-295X.85.5.363
KOCH, I. G. V.; CUNHA-LIMA, M. L. Do cognitivismo ao sociocognitivismo. In: MUSSALIM, F.; BENTES, A. C. (org.). Introdução à Linguística: fundamentos epistemológicos, v. 3, 5. ed. São Paulo: Cortez, 2011. p. 251-300.
KOCH, I. G. V. Desvendando os segredos do texto. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
KOCH, I. G. V. As tramas do texto. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014.
KOCH, I. G. V. Introdução à Linguística Textual: trajetória e grandes temas. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2015.
LIMA, F. R. Letramentos em contextos de consulta médica: um estudo sobre a compreensão na relação médico-paciente. 2016. 254 f. Dissertação (Mestrado em Letras - Estudos da Linguagem) - Centro de Ciências Humanas e Letras, Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2016.
LIMA, F. R. Poder ou assimetria na relação médico-paciente? - costurando o tema a partir de flutuações teóricas e aplicadas dentro dos estudos da comunicação e da linguagem. Língu@ Nostr@: Revista Virtual de Estudos de Gramática e Linguística, Vitória da Conquista, v. 6, n. 2, p. 18-37, ago./dez. 2018. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/lnostra/article/view/13193/7872. DOI https://doi.org/10.22481/lnostra.v6i2.13193
LIMA, F. R. Letramentos e retextualização em contextos de consulta médica: um estudo sobre a compreensão na relação médico-paciente. Campinas: Mercado de Letras, 2019.
LIRA, J. O. de. Análise dos aspectos macrolinguísticos e desenvolvimento de um índice de avaliação do discurso oral em pacientes com Doença de Alzheimer. 2014. 138 f. Tese (Doutorado em Ciências) - Escola Paulista de Medicina, Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2014.
MARCUSCHI, L. A. Do código para a cognição: o processo referencial como atividade criativa. Veredas, Juiz de Fora, v. 6, n. 1, p. 43-62, 2002. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/veredas/article/view/25295.
MARCUSCHI, L. A. Perplexidades e perspectivas da Linguística na virada do milênio. Revista DLCV: Língua, Linguística & Literatura, João Pessoa, v. 3, n. 1, p. 11-36, 2003a. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/dclv/article/view/7472/4538.
MARCUSCHI, L. A. Atividades de referenciação, inferenciação e categorização na produção de sentido. In: FELTRES, H. P. de M. (org.). Produção de sentido: estudos transdisciplinares. São Paulo: Annablume; Porto Alegre: Nova Prova; Caxias do Sul: Educs, 2003b. p. 239-261.
MARCUSCHI, L. A. Cognição, linguagem e práticas interacionais. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.
MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
MAINGUENEAU, D. Gênese dos discursos. Tradução de Sírio Possenti. São Paulo: Parábola, 2008.
MARTINE, L. C. e C. Análise da constituição e reprodução no discurso médico-paciente: uma abordagem sociolinguística interacional. In: TARALLO, F. (org.). Fotografias sociolinguísticas. Campinas: Pontes, 1989. p. 239-268.
MENDONÇA, A. P.; LIMA, M. E. O. Representações sociais e cognição social. Psicologia e Saber Social, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, p. 191-206, 2014. DOI https://doi.org/10.12957/psi.saber.soc.2014.14470
MORATO, E. M. O interacionismo no campo linguístico. In: MUSSALIM, F.; BENTES, A. C. (org.). Introdução à Linguística: fundamentos epistemológicos, v. 3, 5. ed. São Paulo: Cortez, 2011. p. 311-351.
MORATO, E. M. Linguística Textual e Cognição. In: SOUZA, E. R. F. de; PENHAVEL, E.; CINTRA, M. R. (org.). Linguística Textual: interfaces e delimitações: homenagem a Ingedore Grünfeld Villaça Koch. São Paulo: Cortez, 2017. p. 394-430.
MORATO, E. M. A cognição como objeto da linguística: perspectivas contemporâneas e desafios interdisciplinares. In: CAVALCANTE, S.; MILITÃO, J. (org.). Linguagem e cognição: desafios e perspectivas contemporâneas. Campinas: Mercado de Letras, 2019. p. 31-50.
MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2005.
MOSCOVICI, S. On social representations. In: FORGAS, J. P. (org.). Social Cognition: perspectives on everyday understanding. Londres: Academic Press, 1981. p. 181-209.
RIVERA, F. J. U.; ARTMANN, E. Argumentação e comunicação médico-paciente: comparando os enfoques da pragma-dialética de Toulmin e a sociolinguística americana. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 31, n. 12, p. 2577-2587, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/FLyFy9rrv3bVkDvhnYfb5VL/. DOI https://doi.org/10.1590/0102-311X00150914
SALOMÃO, M. M. Razão, realismo e verdade: o que nos ensina o estudo sociocognitivo da referência. In: KOCH, I. G. V.; MORATO, E. M.; BENTES, A. C. (orgs.). Referenciação e discurso. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2015. p. 151-168.
SIMAN, J. H. Os frames de Doença de Alzheimer. 2015. 156 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2015.
TALMY, L. Towards a Cognitive Semantics v. 1. Cambridge: MIT Press, 2000. DOI https://doi.org/10.7551/mitpress/6847.001.0001
VAN DIJK, T. A.; KINTSCH, W. Strategies of discourse comprehension. Nova Iorque: Academic Press, 1983.
VAN DIJK, T. A. Discurso-cognição-sociedade: estado atual e perspectivas da abordagem sociocognitiva do discurso. Tradução de Pedro Theobald. Letrônica, Porto Alegre, v. 9, n. esp. (supl.), p. 08-29, nov. 2016. DOI https://doi.org/10.15448/1984-4301.2016.s.23189
TANNEN, D.; WALLAT, C. Enquadres interativos e esquemas de conhecimento em interação: exemplos de um exame/consulta médica. Trad. Parmênio Camurça Citó. In: RIBEIRO, B. T.; GARCEZ, P. M. (org.). Sociolinguistica Interacional. 2. ed. rev. e ampl. São Paulo: Loyola, 2002. p. 183-214.
VION, R. La communication verbal: analyse des interactions. Paris: Hachette, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Francisco Renato Lima
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.