Grammar, language and norm
three concepts for thinking critically
DOI:
https://doi.org/10.14393/DL50-v16n2a2022-13Keywords:
Critical thinking, Linguistic beliefs, Linguistic standardizationAbstract
This paper relates the results of an interview with undergraduate students and discusses the importance of understanding the concepts of grammar, language and norm from a scientific point of view in order to consolidate the critical thinking. The hypothesis which motivates this study is that those beliefs about good and bad language (endorsed by many teachers according to previous studies) is due to comprehending those concepts from a prescriptive point of view.
Downloads
Metrics
References
ALÉONG, S. Normas linguísticas, normas sociais: uma perspectiva antropológica. In: BAGNO, M. (org.) Norma linguística. São Paulo: Loyola, 2014.
ALICH, V.; PEREIRA, S. Avaliação do pensamento crítico em contexto escolar. uma perspectiva emergente em psicologia. Revista Lusófona de Educação. v.32, p.157-169, 2016.
BAGNO, M. Língua, linguagem, linguística: pondo os pingos nos ii. São Paulo: Parábola, 2014.
ANTUNES, I. Gramática contextualizada. Limpando o “pó das ideias simples”. São Paulo: Parábola, 2014.
CASIRAGHI, B.; GUILLERMO, J.; ALMEIDA, L. S. Elaboração de instrumento de avaliação de pensamento crítico para estudantes universitários. In: CASANOVA, J. R.; RUIZ-MELERO, M. J.; ALMEIDA. Atas do VI Seminário Internacional Cognição, Aprendizagem e Desempenho. Braga: CIEd, 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/330421986_Elaboracao_de_instrumento_de_avaliacao_de_pensamento_critico_para_estudantes_universitarios/link/5c3f2aed92851c22a3797d3d/download. Acesso em: 20 fev. 2021.
DIAS, A. S; FRANCO, A. H. R.; ALMEIDA, L.S. JOLY, M. C. R. A. Competências de estudo e pensamento crítico em alunos universitários. Libro de actas do XI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagoxía. A Coruña: Universidade da Coruña, 2011.
ENNIS, R. The Nature of Critical Thinking: an outline of critical thinking dispositions and abilities. 2011. Disponível em: http://faculty.education.illinois.edu/rhennis/documents/TheNatureofCriticalThinking_51711_000.pdf. Acesso em: 14 jul. 2020.
ENNIS, R. Critical thinking assessment. In: FASKO JR., D. (org.) Critical thinking and reasoning. Cresskill, New Jersey: Hampton Press, Inc., 2003.
FARACO, C. A.; ZILLES, A. M. Para conhecer norma linguística. São Paulo: Contexto, 2017.
FORSHAW, M. Critical thinking for psychology. A student guide. Wiley, 2012.
HABER, J. Critical thinking. Cambridge, Massachusetts/ London, England: The MIT Press: 2020.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2010.
MATTOS e SILVA, R. Tradição gramatical e gramática tradicional. São Paulo: Contexto: 2014.
MELAZO, M. R.; ARAÚJO, L.S. de. Uma introdução à história da gramática na língua portuguesa. Revista (Con)Textos Linguísticos, Vitória, v. 14, n. 29, p. 119-135, 2020. DOI https://doi.org/10.47456/cl.v14i29.32072
OTHERO, G. de A. Mitos de Linguagem. São Paulo: Parábola, 2017.
SANTOS, E. dos. Certo ou errado? Atitudes e crenças no ensino da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Graphia Editorial, 1996.
TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. 14 ed. São Paulo: Cortez, 2009.
VIEIRA, F. E. Gramatização brasileira contemporânea do português: novos paradigmas? In: FARACO, C. A.; VIEIRA, F. E. Gramáticas brasileiras. Com a palavra, os leitores. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
YIN, R. K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. 5 ed. Porto Alegre: Penso, 2016.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2006 Tais Bopp da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.