Empirically verifiable criteria to assess vocabulary accuracy in the oral production of foreign language teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL49-v16n1a2022-3

Keywords:

Teacher assessment. Oral proficiency. Foreign language. Vocabulary.

Abstract

The EPPLE (Proficiency Exam for Foreign Language Teachers) is an assessment instrument in constant improvement (CONSOLO and TEIXEIRA DA SILVA, 2014; COLOMBO, 2019) which aims at assessing the proficiency of the FL teacher in the Brazilian context. Currently, the EPPLE has only a holistic scale to assess the oral performance of candidates, developed intuitively. Thus, it is necessary to build an analytical and empirically based proficiency scale to produce an argument for the validity of the assessment criteria that classify the oral performances in the exam. The vocabulary accuracy, among other constructs of the linguistic competence, is extremely important for the FL language teacher oral proficiency, since the teacher teaches LE using the target language in communicative contexts (FREEMAN et al., 2015). The present study presents results of the application of EBBs (Empirically derived, Binary choice, Boundary definition scales), an empirical methodology for the development of assessment criteria and rating scales developed by Upshur and Turner (1999), for the construction of a framework of empirically verifiable criteria to assess the vocabulary accuracy used by EPPLE candidates. From data analysis, it was possible to develop an analytical proficiency scale to assess vocabulary accuracy that integrates the coherence of the vocabulary, the accurate use of metalanguage and the knowledge of keywords related to linguistic topics.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Diego Fernando de Oliveira, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP

Graduado em Licenciatura em Letras Português/Inglês pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP. Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos pela UNESP, campus IBILCE. 

References

ALMEIDA FILHO, J. C. O professor de língua estrangeira sabe a língua que ensina? A questão da instrumentalização lingüística. Contexturas. Ensino Crítico de Língua Inglesa. UNICAMP, 1992.

COLOMBO, C. S. Avaliação de Proficiência Oral em Língua Estrangeira: Uma Proposta de Abordagem Avaliativa em um Exame para Professores de Línguas com base em Métodos de Estruturação de Problemas e em Métodos Multicritério de Análise da Decisão. 2019. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. São José do Rio Preto/SP, 2019.

CONSOLO, D. A.; TEIXEIRA DA SILVA, V. L. Em defesa de uma formação linguística de qualidade para professores de línguas estrangeiras: o exame EPPLE. Revista Horizontes de Linguística Aplicada, v. 13, 2014. DOI https://doi.org/10.26512/rhla.v13i1.1334

CONSOLO, D. A; AGUENA, D. M. Pré-testagem ao Exame de Proficiência para professores de língua estrangeira (EPPLE): desenho e desafios tecnológicos para avaliação de proficiência oral em dispositivos tecnológicos móveis. Revista Polifonia, v. 24 n. 32/5, 2017.

CONSOLO, D. A. Assessing EFL teachers’ proficiency: on the development of teacher programmes and testing policies in Brazil. In: DOUGLAS A. C. ET AL (org). Perspectivas em avaliação no ensino e na aprendizagem de línguas: pesquisas e encaminhamentos na formação e na prática docente. Pontes Editores, Campinas, 2017.

COUNCIL OF EUROPE. Common European Framework of Reference for Languages, Learning, Teaching and Assessment. Strasbourg: Council of Europe Publishing. 2020. Disponível em www.coe.int/lang-cefr, acesso em 17/02/2021.

DALLER, H.; MILTON, J.; TREFFERS-DALLER, J. Conventions and terminology. In: DALLER, H.; MILTON, J.; TREFFERS-DALLER, J. (ed.). Modelling and Assessing Vocabulary Knowledge. Cambridge: Cambridge Applied Linguistics. 2007. DOI https://doi.org/10.1017/CBO9780511667268

ELDER, C. Assessing the language proficiency of teachers: are there any border controls? Language Testing, 2001, p. 149-170. DOI https://doi.org/10.1177/026553220101800203

FREEMAN, D.; KATZ, A.; GOMEZ; P. G.; BURNS, A. English-for-teaching: rethinking teacher proficiency in the classroom. Oxford: ELT Journal, Oxford University Press, 2015. DOI https://doi.org/10.1093/elt/ccu074

FULCHER, G.; DAVIDSON F.; KEMP, J. Effective rating scale development for speaking tests: Performance decision trees. Language Testing, 2011. DOI https://doi.org/10.1177/0265532209359514

FULCHER, G. Defining the construct. In: Testing second language speaking. New York: Routledge, 2014. DOI https://doi.org/10.4324/9781315837376

MILTON, J. Measuring Second Language Vocabulary Acquisition. Dublin: Trinity College. 2009. DOI https://doi.org/10.21832/9781847692092

NATION, I. S. P. Learning vocabulary in another language. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. DOI https://doi.org/10.1017/CBO9781139524759

NICHOLLS, S. M. Aspectos pedagógicos e metodológicos do ensino de inglês. Maceió: EdUFAL, 2001.

READ, J. Assessing vocabulary. Cambridge: Cambridge University Press, 2000. DOI https://doi.org/10.1017/CBO9780511732942

RODRIGUES, L. C. B. A formação do professor de língua estrangeira no século XXI: Entre as antigas pressões e os novos desafios. Revista Signum. 2016. DOI https://doi.org/10.5433/2237-4876.2016v19n2p13

SANDEI, M. L. R. Prospecções sobre a abordagem/senso de plausibilidade na ação de ensinar de um professor de língua estrangeira no ensino médio. 2005. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

UPSHUR J. A; TURNER, C. E. Systematic effects in the rating of second-language speaking ability: test method and learner discourse. Language Testing. 1999. DOI https://doi.org/10.1177/026553229901600105

Published

2022-01-06

How to Cite

OLIVEIRA, D. F. de. Empirically verifiable criteria to assess vocabulary accuracy in the oral production of foreign language teachers. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 16, n. 1, p. 70–92, 2022. DOI: 10.14393/DL49-v16n1a2022-3. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/59444. Acesso em: 21 dec. 2024.