Power and knowledge in internship documents
professional education as governmentality
DOI:
https://doi.org/10.14393/DL37-v13n1a2019-15Keywords:
Internship documents, Professional education, Discourse, Governmentality, InternshipAbstract
This paper aims to investigate internship concepts in internship documents of the IFSC and its articulation with the norms on internship and professional education as tactics of governmentality, from the emergence to the present internships configuration in this educational institution. The study is based on Michel Foucault's conceptions of discourse, document, monument, power/knowledge and governmentality. Bibliographical and documentary researches were carried out and the resulting reflections suggest that the discourse on internship was constructed from articulations between power/ knowledge in the fields of work, economy, politics and education as tactics of governmentality.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, A. V. de. Dos aprendizes artífices ao Instituto Federal de Santa Catarina. Florianópolis: Publicações do IFSC, 2010.
ARAÚJO, J. M. D. A direção e o sentido da educação profissionalizante industrial e o decreto 2208/97. In: FRIGOTTO, G. (org.) Educação profissional e tecnológica: memórias, contradições e desafios. Campos dos Goytacazes/RJ: Essentia Editora, 2006.
BRANDÃO, H. H. N. Introdução à análise do discurso. 3. ed. rev. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2012.
BRASIL. Decreto 7.566, de 23 de setembro de 1909. Crêa nas capitaes dos Estados da Republica Escolas de Aprendizes Artifices, para o ensino profissional primario e gratuito. Diário Official - 26/9/1909, Página 6975. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1900-1909/decreto-7566-23-setembro-1909-525411-norma-pe.html. Acesso em: 01 fev. 2017.
BRASIL. Decreto-lei 4.073 de 30 de janeiro de 1942. Lei orgânica do ensino industrial. Diário Oficial da União, Brasília, 30 de jan. de 1942. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-4073-30-janeiro-1942-414503-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 10 fev. 2017.
BRASIL. Decreto-lei 4.127 de 25 de fevereiro de 1942. Estabelece as bases de organização da rede federal de estabelecimentos de ensino industrial. Diário Oficial da União - Seção 1 - 27/2/1942, p. 2957. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-4127-25-fevereiro-1942-414123-norma-pe.html. Acesso em: 10 fev. 2017.
BRASIL. Decreto 87.497 de 18 de agosto de 1982. Regulamenta a Lei n. 6.494, de 07.12.1977, que dispõe sobre o estágio de estudantes de estabelecimentos de ensino superior e de 2º grau regular e supletivo, nos limites que especifica, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 18/08/1982. p. 15412.
BRASIL. Lei nº 3.552, de 16 de fevereiro de 1959. Dispõe sobre nova organização escolar e administrativa dos estabelecimentos de ensino industrial do Ministério da Educação e Cultura, e dá outras providências. Diário Oficial da União, DF, 17 fev. 1959.
BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União - Seção 1 - 27/12/1961, Página 11429. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-4024-20-dezembro-1961-353722-norma-pl.html. Acesso em: 10 set.2017.
BRASIL. Lei nº 6.494, de 7 de dezembro de 1977. Dispõe sobre os estágios de estudantes de estabelecimento de ensino superior e ensino profissionalizante do 2º Grau e Supletivo e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 9 dez. 1977.
BRASIL. Lei nº 8.859, de 23 de março de 1994. Modifica dispositivos da Lei nº 6.494, de 7 de dezembro de 1977, estendendo aos alunos de ensino especial o direito à participação em atividades de estágio. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8859impressao.htm. Acesso em: 12 abr. 2018.
BRASIL. Lei n. 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes e dá outras providências. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Brasília, DF, 26 set. 2008. Seção 1, p. 3-4.
BRASIL. Medida Provisória nº 1.952-24, de 26 de Maio de 2000. Altera a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, para dispor sobre o trabalho a tempo parcial, a suspensão do contrato de trabalho e o programa de qualificação profissional. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/medpro/2000/medidaprovisoria-1952-24-26-maio-2000-377319-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 12 abr.2018.
BRASIL. Parecer CNE/CEB 35/2003. Normas para a organização e realização de estágio de alunos do Ensino Médio e da Educação Profissional. Conselho Nacional de Educação/ Câmara de Educação Básica. Brasília, 05/11/2003.
BRASIL. Portaria MTPS nº 1.002, de 29 de Setembro de 1967. Diário Oficial da União de 06/10/1967. Disponível em: http://www3.dataprev.gov.br/SISLEX/paginas/66/MTPS/1967/1002.htm. Acesso em: 18 jan. 2018.
ETEFESC. Termo de compromisso de estágio – SIEE - Florianópolis: Coordenadoria de Estágios (COEST), 1977.
FONSECA, C. S. História do ensino industrial no Brasil. Rio de Janeiro: SENAI/DN/DPEA, 2.vol. 1986.
FORQUIN, J.-C. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
FOUCAULT, M. A ordem do discurso. Trad. Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Loyola, 1999.
FOUCAULT, M. Microfísica do poder. 23. ed. São Paulo: Graal, 2004.
FOUCAULT, M. Segurança, território, população. São Paulo: Martins Fontes, 2008a.
FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Trad. Luiz Felipe Baeta Neves. 7.ed. Rio de
Janeiro: Forense Universitária, 2008b.
FOUCAULT, M. História da sexualidade I: a vontade de saber. 19. ed. Trad. Maria Thereza Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. Rio de Janeiro: Graal, 2009.
FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 2010.
FOUCAULT, M. A verdade e as formas jurídicas [conferências]. Trad. Eduardo Jardim e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Nau, 2013.
FURLANETTO, M. M. Discurso: estrutura e acontecimento. Uma avaliação teórica. Domínios de Lingu@gem, v. 9, n. 3, p. 34-60, jul. 2015. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/28749/16970. Acesso em: 15 abr. 2018.
GHIRALDELLI JR., P. História da educação. São Paulo: Cortez, 2000.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GOMES, L. C. G. Cem anos de ensino profissional técnico em Campos dos Goytacazes: a escola de aprendizes artífices. In: FRIGOTTO, G. (org).Educação profissional e tecnológica: memórias, contradições e desafios. Campos dos Goytacazes/RJ: Essentia Editora, 2006.
IFSC. Missão, visão e valores. Portal do IFSC. Disponível em: http://www.ifsc.edu.br/menu-institucional/missao. Acesso em: 01 set.2017.
LE GOFF, J. História e memória. Campinas, São Paulo: Editora da Unicamp, 1996.
SEOANE RODRÍGUEZ, G. Foucault político: la filosofía de la transformación. Dorsal. Revista de Estudios Foucaultianos, v.0, n. 3. CENALTES, Santiago de Chile, Gobierno, hegemonía y regímenes de verdad, p. 75-90, 2017. Disponível em: http://www.revistas.cenaltes.cl/index.php/dorsal/article/view/20. Acesso em: 18 abr. 2018.
VEIGA-NETO, A. Foucault e a educação. 3.ed., 2.reimp. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.
ZOTTI, S. As configurações do currículo oficial no Brasil no contexto da ditadura militar. In: III Congresso de história da educação: educação escolar em perspectiva histórica. Curitiba/PR. Anais... 2004. Disponível em: http://www.sbhe.org.br/novo/congressos/cbhe3/Documentos/Individ/Eixo3/213.pdf. Acesso em: 10 out.2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.