Argumentation as a tool to reflect and negotiate the construction of an interdisciplinary project

Authors

  • Maísa Helena Brum Universidade Federal de Santa Maria; Instituto Federal do Rio Grande do Sul - Campus Sertão.
  • Luciane Kirchhof Ticks Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL39-v13n3a2019-14

Keywords:

Continuing teacher education, Interdisciplinarity, Argumentation

Abstract

The argumentative practice is not only the expression of a personal evaluation, but it is constituted as a contribution to the communicative process established among people or groups which exchange ideas with the purpose of deliberating about their differences of opinion (VAN EEMEREN; GOOTEN-DORST, 2009, p. 55). In this process, we highlight the dual nature of negotiation and change of argumentation, which constitutes it as an epistemic resource of mediation in the construction of knowledge (LEITÃO, 1999). Considering this perspective, the objective of this paper is to analyze the argumentative process developed in a continuing teacher education program, with the purpose of discussing the concept of interdiscipli-narity and the production of interdisci-plinary pedagogical activities, with teachers of an elementary and Young and Adult Education public school of Santa Maria, RS. The corpus is constituted by transcriptions of three (3) reflective sessions developed in 2012, which were the most representative in the reflective process developed as part of a master´s degree investigation. The analysis of the sections evidenced the presence of a sequence of discursive actions. These actions drove the participants’ negotiations in the constitution of an interdisciplinary pedagogical project in the school. The argumentative process developed in the reflective sessions helped the participants' organization of ideas, their initiative in the decision making process, and consequently the construction of the participants’ reflecti-ve thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BRUM, M. H. Representações de interdisciplinaridade por professores da rede pública ao longo de uma formação continuada. 2015. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 150 p., 2015. DOI https://doi.org/10.26512/2015.05.d.19166

CELANI, M. A. A. Um programa de formação contínua. In: CELANI, M. A. A. (org.) Professores e formadores em mudança: relato de um processo de reflexão e transformação da prática docente. Campinas: Mercado de Letras, p. 19-35, 2002. DOI https://doi.org/10.1590/s0102-44502003000100011

COMPIANI, M. As geociências no ensino fundamental: um estudo de caso sobre o tema “A formação do universo”, 1996. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, SP, 215 p., 1996. DOI https://doi.org/10.17648/cied-2018-91665

CRISTÓVÃO, V. L. L. Por relações colaborativas entre universidades e escolas. In: CRISTÓVÃO, V.; GIMENEZ, T. (org.). ENFOLI: Construindo uma comunidade de formadores de professores de inglês. Londrina: s.n., p. 19-22, 2005.

DAMIANOVIC, M. C. A organização argumentativa na passagem de formando a formador. In: LEITÃO, S.; DAMIANOVIC, M. C. (org.). Argumentação na escola: o conhecimento em construção. Campinas: Pontes Editores, p. 275-298, 2011.

DAMIANOVIC, M. C.; LEITÃO, S. A Atividade expansão de conceitos teóricos por meio do debate crítico em sala de aula. In: LIBERALI, F.; MATEUS, E.; DAMIANOVIC, M. C. (org.). A Teoria da Atividade Sócio-Histórico Cultural e a Escola: Recriando Realidades Sociais. Campinas. Editora Pontes, p. 137-160, 2012. DOI https://doi.org/10.11606/t.81.2018.tde-25072018-135159

DE CHIARO, S.; LEITÃO, S. O Papel do professor na construção discursiva da argumentação em sala de aula. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 18, n. 3, p. 340-358, 2005. DOI https://doi.org/10.1590/s0102-79722005000300009

FAZENDA, I. C. A. Didática e Interdisciplinaridade. 9. ed. Campinas, SP: Papirus, 2005.

FAZENDA, I. C. A. Formação de Professores: dimensão interdisciplinar. Revista Brasileira de Formação de Professores. Goiânia: v. 1, n. 1, p. 103-109, 2009. DOI https://doi.org/10.31639/rbpfp.v11i20.210

FREIRE, P. Cartas a Cristina: reflexões sobre minha vida e minha práxis. 2.ed. São Paulo: UNESP, 2003.

GODOY, A. C. S. A interdisciplinaridade na formação docente. Revista de Educação, v. 9. 2006. Disponível em: http://sare.anhanguera.com/index.php/reduc/article/viewArticle/194. Acesso em: 15 abr. 2016.

LEFFA, V. J. Transdisciplinaridade no ensino de línguas: a perspectiva das teorias da complexidade. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte, v. 6, n. 1, 2006. DOI https://doi.org/10.1590/s1984-63982006000100003

LEITÃO, S. Contribuições dos estudos contemporâneos da argumentação à uma análise psicológica de processos de construção de conhecimento em sala de aula. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 51, n. 1, p. 91-109, 1999. DOI https://doi.org/10.11606/d.81.2011.tde-25072011-135057

LEITÃO, S. The potential of argument in knowledge building. HumanDevelopment, v. 6, p. 332-360, 2000.

LEITÃO, S. Processos de construção do conhecimento: a argumentação em foco. Pro-posições, v. 18, n. 3, p. 75-90, 2007a.

LEITÃO, S. Argumentação e Desenvolvimento do Pensamento Reflexivo. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 20, n. 3, p. 454-462, 2007b. DOI https://doi.org/10.1590/s0102-79722007000300013

LEITÃO, S. O Lugar da Argumentação na Construção do Conhecimento em Sala de Aula. In: LEITÃO, S.; DAMIANOVIC, M. C. (org.). Argumentação na Escola: O Conhecimento em Construção. Campinas: Pontes, p. 13-46, 2011. DOI https://doi.org/10.1590/s0102-79722005000300009

LENOIR, Y. Didática e interdisciplinaridade: uma complementaridade necessária e incontornável. In: FAZENDA, I. C. (org.). Didática e interdisciplinaridade. 13. ed. Campinas: Papirus, 2008.

LIBERALI, F. Formação crítica de educadores: questões fundamentais. Coleção novas perspectivas em linguística aplicada. 2. ed. v. 8. Campinas: Pontes Editores, 2012.

MAGALHÃES, M. C. C. O professor de línguas como pesquisador de sua ação: a pesquisa colaborativa. In: GIMENEZ, T. (org.). Trajetórias na formação de professores de línguas. Londrina: UEL, 2002. p. 39-58. DOI https://doi.org/10.5935/1981-4755.20170005

MAGALHÃES, M. C. Questões de método e de linguagem na formação docente. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2011.

MOTTA-ROTH, D. Competências comunicativas interculturais no ensino de inglês como língua estrangeira. In: MOTTA-ROTH, D.; BARROS, N. C.; RICHTER, M. G. (org.). Linguagem, cultura e sociedade. Santa Maria, RS: PPGL Editores/UFSM, 2006. p. 191-201.

MOTTA-ROTH, D. Para ligar a teoria à prática: roteiro de perguntas para orientar a leitura/análise crítica de gênero. In: MOTTA-ROTH, D.; CABAÑAS, T.; HENDGES, G. R. (org.). Análises de textos e de discursos: relações entre teorias e práticas. 2 ed. Santa Maria: PPGL, 2008. p. 243-272. DOI https://doi.org/10.1590/s0102-44502008000200007

PONTECORVO, C.; GIRARDET, H. Arguing and Reasoning in Understanding Historical Topics. Cognition and Instruction, v. 11, n. 3-4, 1993. p. 365-39. DOI https://doi.org/10.1080/07370008.1993.9649030

SILVA, E. A. Representações de Letramento no Contexto Escolar: A construção de um conceito socialmente situado em um programa de formação de professores. 2014. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 141 p., 2014. DOI https://doi.org/10.4013/cld.2017.151.05

VAN EEMEREN, F. H.; GROOTENDORST, R. A Systematic Theory of Argumentation. Cambridge: University Press, 2009.

Published

2019-10-08

How to Cite

BRUM, M. H.; TICKS, L. K. Argumentation as a tool to reflect and negotiate the construction of an interdisciplinary project. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 13, n. 3, p. 1180–1210, 2019. DOI: 10.14393/DL39-v13n3a2019-14. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/41617. Acesso em: 22 nov. 2024.