Pedagogical Lexicography

history and Brazilian context scene

Authors

  • Mariana Daré Vargas UNESP

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL36-v12n4a2018-2

Keywords:

Pedagogical Lexicography, History of Pedagogical Lexicography, Pedagogical Metalexicography, Languages teaching and learning

Abstract

The purpose of this article is to present reflections on theoretical issues related to Pedagogical Lexicography, in order to establish a panorama of this discipline in a Brazilian context. The origins of this discipline are rescued in the late nineteenth and early twentieth century when the paradigm of language teaching changed (MOLINA GARCÍA, 2006). Pedagogical Lexicography concepts are presented by specialists (DUBOIS; DUBOIS, 1970; RUNDELL, 1998; HARTMANN, 2001; MOLINA GARCÍA, 2006; DURAN; XATARA, 2007; DURAN, 2008; HERNÁNDEZ, 2008; WELKER, 2008; KRIEGER, 2011; WELKER, 2011; DE SCHRYVER, 2012). Finally, we discuss the areas with which this science interfaces and propose the panorama of the Pedagogical Lexicography in a Brazilian context, an extended proposal of Duran and Xatara (2007), which includes, besides students, teacher, lexicographer and publisher, the Brazilian Government.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Mariana Daré Vargas, UNESP

Doutoranda no Programa de Linguística e Língua Portuguesa, da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), campus de Araraquara-SP. Bolsista da FAPESP (Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo).

References

DE GRANDI, L. Uso do dicionário no ensino de língua espanhola: proposta de Guia teórico-metodológico para professores. 2014. Dissertação (Mestrado em Linguística e Língua Portuguesa) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, 2014.

DE SCHRYVER, G.-M. Trends in twenty-five years of Academic Lexicography. International Journal of Lexicography, v. 25, n. 4, p. 464-506, 2012. DOI: https://doi.org/10.1093/ijl/ecs030

DUBOIS, J.; DUBOIS, C. Introduction à la lexicographie: le dictionnaire. Paris: Larousse, 1971.

DURAN, M. S. Parâmetros para a elaboração de dicionários bilíngues de apoio à codificação escrita em línguas estrangeiras. 2008. Tese (Doutorado) – Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São José do Rio Preto, 2008.

DURAN, M. S.; XATARA, C. M. Lexicografia Pedagógica: atores e interfaces. Delta: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, São Paulo, 2007.

GOUWS, R. H. Theoretical Lexicography and the International Journal of Lexicography. International Journal of Lexicography, v. 25, n. 4, p. 450-463, 2012. DOI: https://doi.org/10.1093/ijl/ecs028

HARTMANN, R. R. K. Teaching and researching Lexicography. England: Pearson Education Limited, 2001.

HARTMANN, R. R. K. Theory and practice in dictionary-making. In: Lexicography: principles and practice. HARTMANN, R. R. K. (org.). London: Academic Press, 1983. p. 3-12.

HERNÁNDEZ, H. Retos de la Lexicografía Didáctica. In: EL DICCIONARIO COMO PUENTE ENTRE LAS LENGUAS Y CULTURAS DEL MUNDO, 2008, Alicante. Actas del II Congreso Internacional de Lexicografía Hispánica. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2008. p. 22-32. Disponível em: http://descargas.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/03692741069236462977857/031297.pdf?incr=1. Acesso em: 26 fev. 2018.

HUMBLÉ, P. A new model for a foreign language learners’ dictionary. 1997. Tese (Doutorado em Letras). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 1997.

KRIEGER, M. da G. Políticas públicas e dicionários para escola: o Programa Nacional do Livro Didático e seu impacto sobre a lexicografia didática. Cadernos de Tradução, Florianópolis, v. 18, p. 235-252, 2006.

KRIEGER, M. da G. Questões de lexicografia pedagógica. In: XATARA, C.; BEVILACQUA, C. R.; HUMBLÉ, P. R. M. (org.). Dicionários na teoria e na prática: como e para quem são feitos. São Paulo: Parábola Editorial, 2011. p. 103-113.

MOLINA GARCÍA, D. Fraseología bilingüe: un enfoque lexicográfico-pedagógico. Granada: Comares, 2006.

RANGEL, E. de O. Dicionários escolares e políticas públicas em educação: a relevância da “proposta lexicográfica”. In: CARVALHO, O. L. de S.; BAGNO, M. (org.). Dicionários escolares: políticas, formas & usos. São Paulo: Parábola Editorial, 2011. p. 37-60.

RUNDELL, M. Recent Trends in English Pedagogical Lexicography. International Journal of Lexicography, v. 11, n. 4, p. 315-342, 1998. DOI: https://doi.org/10.1093/ijl/11.4.315

WELKER, H. A. Panorama geral da lexicografia pedagógica. Brasília: Thesaurus, 2008a.

WELKER, H. A. Lexicografia pedagógica: definições, história, peculiaridades. In: XATARA, C.; BEVILACQUA, C. R.; HUMBLÉ, P. R. M. (org.). Lexicografia Pedagógica: pesquisas e perspectivas. Florianópolis: UFSC, 2008b. p. 9-45.

WELKER, H. A. Questões de lexicografia pedagógica. In: XATARA, C.; BEVILACQUA, C. R.; HUMBLÉ, P. R. M. (org.). Dicionários na teoria e na prática: como e para quem são feitos. São Paulo: Parábola Editorial, 2011. p. 103-113.

Published

2019-01-19

How to Cite

DARÉ VARGAS, M. Pedagogical Lexicography: history and Brazilian context scene. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 12, n. 4, p. 1934–1949, 2019. DOI: 10.14393/DL36-v12n4a2018-2. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/41472. Acesso em: 22 nov. 2024.