Phonological memory of Brazilian Portuguese heritage speakers

Authors

  • Denise Barros Weiss UNIVERSIDADE FEDERAL DE JUIZ DE FORA
  • Maíra Candian de Paula Dutra Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Aline Alves Fonseca Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL34-v12n2a2018-22

Keywords:

Portuguese as Heritage Language (PHL), Portuguese as Foreign Language (PFL), Heritage Language (HL), Phonetic/Phonology, Memory

Abstract

The primary concern of this research is to investigate a phonological feature in Portuguese as Heritage Language (PHL) learning, in Brazilian variety. The focus of this study will be on examining whether a heritage speaker, when learning the language in a mature age, pronounces phonetic/phonological traits recovering them from the language variety which he/she was exposed to in the early childhood. We founded this research in Cummings (1983) deploying his Heritage Language concept; Doi (2006), Flores & Melo-Pfeifer (2014), and Spinassé (2006) in order to approach and distinguish Mother Tongue, Second Language, and Foreign Language concepts; also Miranda (2012) who performed an acoustic analysis comparing Brazilian Portuguese and American English vowels. The data were collected through online forms and interviews applied to Portuguese Heritage Speakers speakers who fit in these backgrounds: Brazilian’s grown children who were born abroad and had learned Portuguese in early childhood, in a non-immersion environment. The found data reveal the speakers dialectal variation is consistent to the one they were exposed to in early childhood, and also is distinct from the one used by their professors whom they had formal instruction. These phonetic/phonological features performed in the speaker’s production support our thesis: there is a phonetic/phonological procedural memory acting acquired in early childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Denise Barros Weiss, UNIVERSIDADE FEDERAL DE JUIZ DE FORA

Professora do Departamento de Letras da Universidade Federal de Juiz de Fora. Área de atuação: ensino de Português como língua estrangeira; formação de professores na área de Português língua materna e estrangeira.

Maíra Candian de Paula Dutra, Universidade Federal de Juiz de Fora

Graduada em Letras pela Universidade Federal de Juiz de Fora. Bolsista de iniciação científica no projeto "Memória fonológica do Português como língua de herança"

Aline Alves Fonseca, Universidade Federal de Juiz de Fora

Professora adjunta do Departamento de Letras da Universidade Federal de Juiz de Fora. Área de interesse: Fonética e fonologia; psicolinguística.

References

BADDELEY, A; ANDERSON, M. C.; EYSENCK, M. W. M. Memória. Porto Alegre: Artmed, 2011.

BARBOSA, P. A., MADUREIRA, S. Manual de Fonética Acústica Experimental. Aplicações a Dados do Português. São Paulo SP: Cortez Editora. 2015.

BISOL, L. Harmonização vocálica: uma regra variável. 1981. Tese (Doutorado em Lingüística). Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro. 1981.

BOERSMA, P.; WEENICK, D. PRAAT: doing phonetics by computer (version: 5.3.22), 2008. Disponível em: http://www.praat.org Acessado em 28/09/2017.

CALLOU, D.; MORAES, J.; LEITE, Y. A variação de /s, r/ em posição final de sílaba e os dialetos brasileiros. 1994. (ms)

CÂMARA Jr., J. M. Estrutura da língua portuguesa. Petrópolis: Editora Vozes. 1970.

CRISTÓFARO-SILVA, T. Fonética e Fonologia do Português: roteiro de estudos e guia de exercícios. 4ª Ed. São Paulo: Editora Contexto. 2001.

CUMMINS, J. Heritage language education: a literature review. Toronto, ON: Ministry of Education, 1983.

DAVIES, A. The Native Speaker: myths and reality. Multilingual Matters, 2003.

DOI, E. T. Doi. O ensino de japonês no Brasil como língua de imigração. Estudos Lingüísticos. XXXV, p. 66-75, 2006. Web.

FLORES, C.; MELO-PFEIFER, S. O conceito “Língua de Herança” na perspectiva da Linguística e da Didática de Línguas: considerações pluridisciplinares em torno do perfil linguístico das crianças luso descendentes na Alemanha. Domínios de Lingu@Gem. v. 8, n. 3, 2014. P. 16-45. Disponível em http://www.seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem. Acessado em 28/09/2017

IZQUIERDO, I. Memória. 2a Ed. Porto Alegre: ARTMED Editora. 2011.

IZQUIERDO, I. et al. Memória: tipos de mecanismos-achados recentes. Revista USP, São Paulo, n. 98, p. 12, 2013.

KRASHEN, S. Principles and practices in second language acquisition. Oxford: Pergamon Press, 1982.

LEE, S.-H.; OLIVEIRA, M. A. Variação Inter- e Intra-Dialetal no Português Brasileiro: Um Problema para a Teoria Fonológica. In: HORA, D.; COLLISCHONN, G. (Orgs.). Teoria Lingüística: fonologia e outros temas. João Pessoa. 2003. p. 67-91.

LEE, S.-H.; OLIVEIRA, M.A. Phonological theory and language variation in BP mid vowels. Proceedings of the Seoul International Conference on Linguistics. Seoul, Korea. 2006. p. 298-306.

LICO, A. L. C. Ensino do Português como Língua de Herança: Prática e Fundamentos. Revista SIPLE. Brasília, 2011. Ano 2, Número 1. Disponível em: http://www.siple.org.br/index.php?option=com_content&view=article&id=177:2-ensino-do-portugues-como-lingua-de-heranca-pratica-e-fundamentos&catid=57:edicao-2&Itemid=92 Acessado em 28/09/2017.

LUK, J. C. M.; LIN, A. M. Y. The Native-Speaking English Teachers in the Global ELT Industry. In: Classroom Interactions as Cross-Cultural Encounters: native speakers in ESL lessons. New Jersey. Routledge, 2007. P. 21-32.

MIRANDA, I. N. Análise Acústico- Comparativa de Vogais do Português Brasileiro com vogais do Inglês Norte-Americano. Vitória, 2012. 147p. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Centro de Ciências Humanas e Naturais, Universidade Federal do Espírito Santo.

MONARETTO, V. N. O.; QUEDNAU, L. R.; HORA, D. As consoantes do Português. In: BISOL, L. (Org.) Introdução a estudos de fonologia do português brasileiro. 3a Ed. Porto Alegre: EDIPUCRS. 2001. p. 195-228.

OLIVEIRA, K. C. S.; LEITE, M. A.; SILVA, P. C. D. Memória. CADERNOS CESPUC, nº 23, Belo Horizonte, 2013. P 19-29.

OLIVEIRA, M. A.; LEE, S.-H. Variação Lingüística, Teoria Fonológica e Difusão Lexical. ACTAS DO XV CONGRESSO INTERNACIONAL DA ALFAL. Montevideo, Uruguay. Formato CD. ISBN 978-9974-8002-6-7. 2008.

OLIVEIRA, M. A. Variação lingüística e problemas para uma teoria fonológica. ANPOL. São Paulo. 2006.

PENNYCOOK, A. The Cultural Politics of English as an International Language. Routledge. Vol. III, nº 3. Outubro, 1995. P. 21-23.

RAMPTON, B. H. Displacing the ''native speaker'': expertise, affiliation and inheritance. ELT JOURNAL. Volume 44, nº 2. April, 1990. P. 97–101. https://doi.org/10.1093/eltj/44.2.97

RIBEIRO, B. T.; GARCEZ, P. M. (orgs.) Sociolinguística interacional. São Paulo: Loyola, 2002.

SCHLATTER, M; GARCEZ, P. M. Línguas Adicionais (Espanhol e Inglês). In: Rio Grande do Sul, Secretaria de Estado da Educação, Departamento Pedagógico. (Orgs.). Referências curriculares do Estado do Rio Grande do Sul: linguagem, códigos e suas tecnologias. Porto Alegre: Secretaria de Estado da Educação, Departamento Pedagógico, 2009, v. 1, p. 127-172.

SOUZA, A.; BARRADAS, O. Português como língua de herança: políticas linguísticas na Inglaterra. REVISTA SIPLE. Brasília, 2013. Ano 4, Número 1. Disponível no link: http://www.siple.org.br/index.php?option=com_content&view=article&id=297:portugues-como-lingua-de-heranca-politicas-linguisticas-na-inglaterra&catid=69:edicao-6&Itemid=112 Acessado em 28/09/2017.

SPINASSÉ, K. P. Os conceitos Língua Materna, Segunda Língua e Língua Estrangeira e os falantes de línguas alóctones minoritárias no Sul do Brasil. CONTINGENTIA, Vol. 1, novembro 2006, Web. 20 Fev 2016.

VIEGAS, M. C. Alçamento das vogais médias pretônicas: uma abordagem sociolingüística. Dissertação (Mestrado em Letras). Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte. 1987.

______. O alçamento de vogais médias pretônicas e os itens lexicais. Tese (Doutorado em Letras). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte. 2001.

WEISS, D. B. Conversação em aula de português para estrangeiros. Niterói, 2007. Tese de doutoramento. Disponível no repositório de teses da UFF: http://www.bdtd.ndc.uff.br/tde_arquivos/23/TDE-2006-07-10T123150Z-202/Publico/Denise%20Weiss-tese.pdf. Acessado em 28/09/2017.

WEISS, D. B. Português como língua de herança: o papel da memória no uso de variantes fonéticas. In: GONÇALVES, L. (org.). Português como Língua Estrangeira, de Herança e Materna: abordagens, contextos e práticas. Boavista Press. New Jersey, 2017. p. 95-104.

Published

2018-06-29

How to Cite

WEISS, D. B.; DUTRA, M. C. de P.; FONSECA, A. A. Phonological memory of Brazilian Portuguese heritage speakers. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 12, n. 2, p. 1267–1293, 2018. DOI: 10.14393/DL34-v12n2a2018-22. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/40099. Acesso em: 31 aug. 2024.