Jury Covert

activity proposal for the study of textual / discursive genre "personal testimony" under the bias of orality and linguistic variation

Authors

  • Carla Beatriz Frasson Universidade Federal de Uberlândia
  • Marlúcia Maria Alves Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL30-v11n3a2017-7

Keywords:

Portuguese language teaching, Text/genres, Orality, Linguistic variation

Abstract

This article shows that the work adapted to the school jury, here referred to as "Jury Covert" is configured as a practice of literacy performed in a meaningful context for learning. Theoretically we support us in Bakhtin (2003), Bortoni-Ricardo and Dettoni (2001), Hilgert (1996), Marcuschi (2008), among others. Through this article, we present a proposal of didactic material that stimulates the students, especially the reading and analysis of the genre/discourse "personal testimony", seeking to overcome the naive consciousness of limits for critical awareness of this kind, recognizing the explicit intentions and implicit transmitted it. The didactic activity proposed here allows students oriented time of study, focusing on critical and analytical way the orality continuum and writing of this genre, as well as the observation of the importance of issues such as respect for conversational turn round to round, orality marks, intonation of sentences and voice intensity, among other factors. Permeating these issues also aim to enable reflection activities about language and language, deconstructing false beliefs and linguistic prejudices that there is a better linguistic variety or superior to others. Through the "Jury Covert", we intend to promote the work not only with the varieties most prestigious, but also with the varieties sometimes stigmatized by the majority of society and are frequently used by students. Thus, the activities aim also appreciate the variety of non-prestige that characterize the identity of the students and that are present in textual/discursive genre "personal testimony" to then develop use of the skills cultivated variety of the language itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Carla Beatriz Frasson, Universidade Federal de Uberlândia

Possui licenciatura em Letras pela Faculdade de Ciências Humanas e Sociais (2005). Atualmente, participa do Mestrado Profissional em Letras, promovido pela Universidade Federal de Uberlândia (MG).

Marlúcia Maria Alves, Universidade Federal de Uberlândia

Possui graduação em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade Federal de Minas Gerais (1992), graduação em Letras - Língua Francesa pela Universidade Federal de Minas Gerais (1995), mestrado em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais (1999) e doutorado em Linguística pela Universidade Federal de Minas Gerais (2008). Atualmente atua como Professor Adjunto 4 no curso de Letras (licenciatura) no Instituto de Letras e Linguística da Universidade Federal de Uberlândia. Atua também no PROFLETRAS na categoria de professor permanente.

References

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BALOCCO, A. E. A perspectiva discursivo-semiótica de Gunther Kress: o gênero como um recurso representacional. In: MEURER, J. L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D.. (Org.). Gêneros: teorias, métodos, debates. 1ed. São Paulo: Parábola, 2005, v. 1, p. 65-80.

BORTONI-RICARDO, S. M.; DETONNI, R. do V. Diversidadies linguísticas e desigualdades sociais: aplicando a pedagogia culturalmente sensível. In: COX, M. I. P.; ASSIS-PETERSON, A. A. de (Org.) Cenas da sala de aula. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2001.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa/ Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

GALEMBECK, P. de T. O turno conversacional. In. PRETI, D. Análise de textos orais. Projetos Paralelos-NURC/SP (Núcleo USP), 1, São Paulo: Humanitas,1999, p. 65-92.

HILGERT, J. G. Esboço de uma fundamentação teórica para o estudo das atividades de formulação textual. In. CASTILHO, A. T. de. Gramática do português falado. Vol. III: as abordagens. UNICAMP, 1996, p. 99-115.

KOCH, I. G. V.; ELIAS, V. M. Ler e compreender os sentidos do texto. 3 ed. São Paulo: Contexto, 2010.

MARCUSCHI, L. A. Produção Textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.

SCHNEUWLY, B; DOLZ, J. (orgs). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2004.

Published

2017-06-10

How to Cite

FRASSON, C. B.; ALVES, M. M. Jury Covert: activity proposal for the study of textual / discursive genre "personal testimony" under the bias of orality and linguistic variation. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 11, n. 3, p. 580–599, 2017. DOI: 10.14393/DL30-v11n3a2017-7. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/37289. Acesso em: 23 nov. 2024.