The Hypertextual Production in University Education
an analysis of blog in a graduation class
DOI:
https://doi.org/10.14393/DL30-v11n3a2017-14Keywords:
Blogs, Education, Hypertext, Digital LiteracyAbstract
Digital technologies have been presented as important tools to stimulate students' reading, writing, and interest in the topics currently being studied in the classroom. The educational blog has grown significantly in the use by teachers and students for pedagogical purposes. This work aims to analyze the potential of the educational blog to favor the learning of college students by creating an action research in which ten students and their respective blogs were constituted as subjects to be analyzed. Having as main theoretical assumptions the studies of Textual Linguistics, with Xavier (2002), Marcuschi (1999) and Koch (2009), we verified the potential of the educational blog as a stimulator and facilitator of the learning process, leading the students to a closer contact of the curricular contents, through reading and reflection for writing.Downloads
Metrics
References
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BARROS, M. G.; CARVALHO, A. B.. As Concepções de Interatividade nos Ambientes Virtuais de Aprendizagem. In: SOUSA, R. P.; MIOTA, F. M.C.; CARVALHO, A. B. (Orgs). Tecnologias Digitais na Educação. Campina Grande: EDUEPB, 2011.
BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução 466, de 12 de dezembro de 2012. Ministério da Saúde. Trim. 2012. Legislação Federal e marginalia.
CAGLIARI, L. C. Alfabetização e linguística. 10 ed. São Paulo, 2004.
CARVALHO, A. A. A. et al. Blogue: uma ferramenta com potencialidades pedagógicas em diferentes níveis de ensino. In: COLÓQUIO SOBRE QUESTÕES CURRICULARES, 7., Braga, Portugal, 2006. Actas... Braga: CIED, 2006. p. 635-652. Disponível em: http://hdl.handle.net/1822/5915. Acesso em: 12 abril 2015.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 23 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.
GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (Orgs). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
GIBBONS, M. et al. The new production of knowledge: the dynamics os science and research in contemporary societies. London: Sage Publications, 1994.
GOULART, C. Letramento e Novas Tecnologias: Questões para a prática pedagógica. In: COSCARELLI, C.; RIBEIRO, A. E. (Orgs.). Letramento Digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 3a Ed. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2011.
JOHNSON, D. M. Approaches to research in second language learning. New York & London: Longman, 1992.
KLEIMAN, A. B. Os significados do letramento. São Paulo: Mercado de Letras, 1995.
KOCH, I. G. V. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez, 2009.
KOZINETS, R. V. On netnography: initial reflections on consumer research investigations of cyberculture. Advances in Consummer Research, v. 25, 1998.
LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.
LÉVY, P. O que é o virtual. São Paulo: Editora 34, 1996.
LÉVY, P. Cibercultura. Trad. Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1999.
MARCUSCHI, L. A. Linearização, Cognição e Referência: O Desafio do Hipertexto. 1999. Disponível em: http://web.uchile.cl/facultades/filosofia/Editorial/libros/discurso_cambio/17Marcus.pdf Acesso em: 16 janeiro 2016.
MARCUSCHI, L. A.; XAVIER, A. C. Hipertexto e gêneros digitais. Rio de Janeiro: Lucerna, 2004.
MILLER, C. R. Gênero textual, agência e tecnologia. São Paulo: Parábola Editorial, 1998.
MORAN, J. M. A Educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 5 ed. Campinas: Papirus, 2009.
MORIN, E. O problema epistemológico da complexidade. Publicações Europa- América, 1996.
NELSON, T. Literary Machines. Sausalito: Mindful Press, 1993.
RAMAL, A C. Ler e escrever na cultura digital. 2002. Disponível em: http://www.revistaconecta.com/destaque/edicao04.htm. Acesso em: 30 julho de 2015.
RECUERO, R. da C. Comunidades virtuais no IRC: o caso do #pelotas. Um estudo sobre a comunicação mediada por computador e as comunidades virtuais. 2003. 165 f.. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Informação). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2003
RIBEIRO, A. E. Navegar lendo, ler navegando. 2008. 243 f. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2008.
ROJO, R.; MOURA, E. (Org.). Multiletramentos na Escola. São Paulo: Parábola: 2012.
SANTAELLA, L.. Culturas e artes do pós-humano: Da cultura das mídias à cibercultura. Editora Paulus. São Paulo, 2003.
SANTOS, E. Formação de professores e cibercultura: novas práticas curriculares na educação presencial e a distância. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, v. 11, n. 17, p. 113-122, jan./jun., 2002.
SILVA, L. S. da. O blog e autonomia no ensino/aprendizagem de inglês como língua estrangeira. 2009. 134 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada). Faculdade de Letras, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009.
SOARES, M. Letramento: Um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.
SOARES, M. Letramento e escolarização. In: RIBEIRO, V. M. (Org.). Letramento no Brasil. São Paulo: Global, 2009.
SOARES, E. M. do S.; ALMEIDA, C. Z. Interface gráfica e mediação pedagógica em ambientes virtuais: algumas considerações. 2005. Disponível em: http://ccet.ucs.br/pos/especializa/ceie/ambiente/disciplinas/pge0946/material/biblioteca/sacramento_zamboni_conahpa_2005.pdf. Acesso em: 15 março 2016.
TEIXEIRA, D. de O.; MOURA, E. Chapeuzinho Vermelho na cibercultura: Por uma Educação Linguística com Multiletramentos. In: ROXO, R.; MOURA, E. (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola: 2012.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. 2ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
XAVIER, A. C. dos S. Hipertexto na sociedade da informação: a constituição do modo de enunciação digital. 2002. 214 f..Tese (Doutorado em Linguística). Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002.
XAVIER, A. C. dos S. Letramento Digital e Ensino. 2007a. Disponível em: http://www.ufpe.br/nehte/artigos/Letramento%20digital%20e%20ensino.pdf. Acesso em: 28 Agosto 2013.
XAVIER, A. C. dos S. As Tecnologias e a aprendizagem (re)construcionista no Século XXI. Revista Hipertextus, Volume 1, 2007b. Disponível em: http://hipertextus.net/volume1/artigo-xavier.pdf Acesso em: 25 fevereiro 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.