The Hypertextual Production in University Education

an analysis of blog in a graduation class

Authors

  • Leatrice Ferraz Macário Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia / Faculdade de Tecnologia e Ciências / Faculdade Maurício de Nassau http://orcid.org/0000-0001-5157-3966
  • Márcia Helena de Melo Pereira Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL30-v11n3a2017-14

Keywords:

Blogs, Education, Hypertext, Digital Literacy

Abstract

Digital technologies have been presented as important tools to stimulate students' reading, writing, and interest in the topics currently being studied in the classroom. The educational blog has grown significantly in the use by teachers and students for pedagogical purposes. This work aims to analyze the potential of the educational blog to favor the learning of college students by creating an action research in which ten students and their respective blogs were constituted as subjects to be analyzed. Having as main theoretical assumptions the studies of Textual Linguistics, with Xavier (2002), Marcuschi (1999) and Koch (2009), we verified the potential of the educational blog as a stimulator and facilitator of the learning process, leading the students to a closer contact of the curricular contents, through reading and reflection for writing.

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Author Biographies

Leatrice Ferraz Macário, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia / Faculdade de Tecnologia e Ciências / Faculdade Maurício de Nassau

Mestre em Linguística pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia; Professora da Faculdade de Tecnologia e Ciências e da Faculdade Maurício de Nassau, nos cursos de Comunicação Social, Administração e Sistemas de Informação.

Márcia Helena de Melo Pereira, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Doutora em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP; Professora do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

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Published

2017-08-01

How to Cite

MACÁRIO, L. F.; PEREIRA, M. H. de M. The Hypertextual Production in University Education: an analysis of blog in a graduation class. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 11, n. 3, p. 753–781, 2017. DOI: 10.14393/DL30-v11n3a2017-14. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/37258. Acesso em: 25 aug. 2024.