A study about reference and the construction of the opinion from a textual corpus extracted from YouTube

Authors

  • Alexandre Ribeiro Afonso
  • Jordão Té Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL29-v11n2a2017-4

Keywords:

Reference, Social Medias, Sentiment Analysis

Abstract

This article describes the phenomenon of reference from a corpus containing textual opinions collected from YouTube. Specifically, the selected videos describe or comment about the impeachment of the President of Brazil Dilma Rousseff that started in 2015. It was noted the discursive object impeachment changes in nominal forms having different morphossyntatic units. Our study establishes a relationship between the reference phenomenon in social media data and automated sentiment analysis. Therefore, the aim is to establish a relationship between the reference phenomenon, its nominal forms, and the positivity and negativity expressed through the opinion texts.

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Alexandre Ribeiro Afonso

Bacharel em Ciência da Computação. Mestre em Engenharia de Computação na especialidade de interfaces em linguagem natural para bancos de dados relacionais. Doutor em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília na especialidade de indexação e agrupamento automático de artigos científicos. Interesses profissionais e de pesquisa incluem: Linguística Computacional, Organização e Recuperação da Informação, Mineração de Dados e Textos, Inteligência Computacional.

Jordão Té, Universidade Federal de Goiás

Graduando em Gestão da Informação pela Universidade Federal de Goiás.

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Published

2017-03-27

How to Cite

AFONSO, A. R.; TÉ, J. A study about reference and the construction of the opinion from a textual corpus extracted from YouTube. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 11, n. 2, p. 339–350, 2017. DOI: 10.14393/DL29-v11n2a2017-4. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/35272. Acesso em: 25 nov. 2024.