The need for language policy inclusive for multilingualism in Mozambique
DOI:
https://doi.org/10.14393/DL27-v10n4a2016-1Keywords:
Language policy, Multicultures, Mozambican languagesAbstract
In societies with freedom, the human ability to use the different ways of their mother language as different strategies for interaction is an unquestionable given. However, in other types of society, such as Mozambique, this right is limited only to some groups (dominant) and sealed to another group (dominated) (NGUNGA, 2009). This paper aims to describe the route of language policies and planning in Mozambique in the periods before and after independence, demonstrating the importance of inclusive language policies that respect the mother language and cultures of the population. To materialize this objective, we used a research of bibliographic review, in printed and digital documents which discuss about the concepts of policies and language planning and its importance in the education of a particular country. We conclude in this paper that for an inclusive language policy it is necessary to value the mother language and the culture of the society in study, either Portuguese or Bantu languages beginning with the fundamental documents of the country as for example, the Constitution of the Republic, defining laws with a language policy that values both languages spoken by the minority, as those spoken by the majority in one country.
Downloads
Metrics
References
BAMGBOSE, A. Language and the Nation: The Language Question in Sub-Saharan Africa. Edinburgh University Press, 1991.
CHIMBUTANE, F. Línguas Bantu ou Línguas Bantas? Revista Tempo. Maputo-Moçambique. n. 1083. p. 40-42, 1991. Disponível em: http://www.catedraportugues.uem.mz/lib/docs/Perguntugues_%20Linguas_bantu_bantas.p. Acesso em: 25 fev. 2013.
FIRMINO, G. Língua e Educação em Moçambique. In: STROUD, C.; TUZINE, A. (Org.). Uso de Línguas Africanas no Ensino: Problemas e Perspectivas. Cadernos de Pesquisa. n. 26. Maputo: INDE, 1998, p. 247-278.
GUTHRIE, M. Comparative Bantu: an introduction to the comparative linguistics and prehistory of the Bantu languages. 4 vols. Letchworth UK & Brookfield VT: Gregg International, 1967-1971.
LEROY, M. As grandes correntes da Linguística Moderna. Trad. Izidoro Blikstein e José Paulo Paes. São Paulo: Editora Cultrix, 1967. p. 15-25.
LOPES, A. J. Política Linguística: Princípios e Problemas. Livraria Universitária: Maputo, 1997.
______. A Batalha das línguas: Perspectiva sobre Linguística Aplicada em Moçambique. Maputo. Impressa universitária. UEM. 2004.
______; SITOE, S. J.; NHAMUENDE, P. J. Moçambicaníssimos: para um léxico de usos do português moçambicano. Livraria Universitária-UEM: Maputo-Moçambique, 2002.
MOÇAMBIQUE. Constituição da República. 2004. Disponível em: http://www.mozambique.mz/pdf/constituicao.pdf. Acesso em: 30 maio 2016.
NGUNGA, A. Introdução à Linguística Bantu. Imprensa Universitária. Universidade Eduardo Mondlane. Maputo. 2004.
______. Introdução à Linguística Bantu. Imprensa Universitária: 2. ed. Universidade Eduardo Mondlane. Maputo, 2014.
______. The Role of Grammatical Description in Mother Tongue Education in Mozambique. In:______. (Ed.). Lexicografia e Descrição de Línguas Bantu. col. “As Nossas Línguas I”. CEA: Maputo, 2009.
______; BAVO, N. Práticas Linguísticas em Moçambique: Avaliação da Vitalidade Linguística em seis Distritos. Col. “As Nossas Línguas IV”. CEA: Maputo, 2011.
______; FAQUIR, O. Padronização da Ortografia das Línguas Moçambicanas: Relatório do III Seminário. Col. “As Nossas Línguas III”. CEA: Maputo, 2011.
PETTER, M. Linguagem, Língua, Linguística. In: FIORIN, J. L. (Org.). Introdução à Linguística I. Objetos Teóricos. São Paulo: Editora Contexto, 2002. p. 11-24.
REGO, S. V. Descrição sistémico-funcional da gramática do modo oracional das orações em Nyungwe. 2012, 268 fls. Tese (Doutorado em Linguística Geral). Lisboa, Portugal, 2012.
SIL International. Por que as Línguas Importam: Alcançando as Metas de Desenvolvimento do Milênio Através das Línguas Locais. Dallas, Texas-US. 2008. Disponível em: http://www-01.sil.org/sil/global/mdg_brochure_a4_portuguese_web.pdf. Acesso em: 20 jun. 2010.
SILVA, J. C. da. Dicionário da Língua Portuguesa medieval. Londrina: EDUEL, 2007.
UNESCO. Declaração Universal dos Direitos Linguísticos. Barcelona-Espanha, 1996. Disponível em: http://www.letras.ufscar.br/linguasagem/edicao21/pdfs/declaracao.pdf. Acesso em: 01 ago. 2015.
UACIQUETE, A. S. Modelo de Administração de Educação em Moçambique (1985-2009). Maputo: Texto Editora, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Authors retain the copyright and waiver the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND 4.0), allowing the sharing of work with authorship recognition and preventing its commercial use.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.