Stereotypes as reproducers of hegemonic ideas in partnerships of semi-integrated institutional teletandem

Authors

  • Gabriela Rossatto Franco Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP-IBILCE)
  • Laura Rampazzo Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP-IBILCE)

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL27-v10n4a2016-6

Keywords:

Teletandem, Intercultural contact, Stereotypes

Abstract

This study focuses on the teletandem project (TELLES, 2006, 2011), a virtual context in which speakers of different languages work collaboratively in order to learn the language in which their partners are proficient. The aim of this research is to analyze the stereotypes in the speech of these participants in intercultural contact (KRAMSCH; URYU, 2014), arguing that, in such context, the students may reproduce or create stereotypes (LAKOFF, 1987; FANT, 2012), which may conceal the idea of hegemony by the wealthiest groups over the others. We have conducted our analysis through observation and subsequent transcription of fourteen videos arising from two teletandem partnerships, as well as theoretical discussion of such transcriptions. We believe that this study has implications for a reflective attitude of the participants regarding their speech and the stereotypes they propagate. In addition, this research may have an effect in the development of the mediator, who assists the students on issues regarding the partnerships.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Gabriela Rossatto Franco, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP-IBILCE)

Licenciada em Letras com Habilitação em Português/Inglês pela UNESP-FCL de Assis. Aluna de mestrado pelo programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos (PPGEL) - IBILCE/UNESP.

 

Laura Rampazzo, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP-IBILCE)

Licenciada em Letras com Habilitação em Português/Inglês pela UNESP-FCL de Assis. Aluna de mestrado pelo programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos (PPGEL) - IBILCE/UNESP.

References

ANDREU-FUNO, L. Teletandem: Um estudo sobre identidades culturais e sessões de mediação da aprendizagem. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos). Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, São José do Rio Preto, 2015.

ARANHA, S., CAVALARI, S. M. S. A trajetória do projeto Teletandem Brasil: da modalidade Institucional Não-Integrada à Institucional Integrada. The ESPecialist, v. 35, n.2, p. 183-201, 2014.

BLATTER, J. K. Study Case. In: GIVEN, L. M. (Ed.). The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods. Thousand Oaks, London, Mathura Road: SAGE Publications, p. 68-71, 2008.

BRAMMERTS, H. Tandem language learning via the internet and the International E-Mail Tandem Network. In: D. Little & H. Brammerts (Ed.), A Guide to Language Learning in Tandem via the Internet. CLCS Occasional Paper, 46. Dublin: Trinity College, p. 9-21, 1996.

CANAGARAJAH, S. Postmodernisms and Intercultural Discourse: World Englishes. In: PAULSTON et al (Ed.). The Handbook of Intercultural Discourse and Communication. Malden, Oxford, West Sussex: Blackwell Publishing, p. 110-132, 2012. https:/doi.org/10.1002/9781118247273.ch7

FANT, L. “Those Venezuelans are so easy-going!” National Stereotypes and Self-Representations in Discourse about the Other. In: In: PAULSTON et al (Ed.). The Handbook of Intercultural Discourse and Communication. Malden, Oxford, West Sussex: Blackwell Publishing, p. 272-291, 2012. https:/doi.org/10.1002/9781118247273.ch14

FIRMIN, M. Interpretation. In: GIVEN, L. M. (Ed.) The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods. Thousand Oaks, London, Mathura Road: SAGE Publications, 2008.

KRAMSCH, C; URYU, M. Intercultural contact, hybridity, and third space. In: JACKSON, J. (Ed.). The Routledge Handbook of Language and Intercultural Communication. New York: Routledge, p. 211-255, 2014.

LAKOFF, G. Women, Fire and Dangerous Things: What Categories Reveal about the Mind. Cambridge, MA: MIT Press, 1987. https:/doi.org/10.7208/chicago/9780226471013.001.0001

LÜDKE, M; ANDRÉ, M. E. Abordagens qualitativas de pesquisa: a pesquisa etnográfica e o estudo de caso. In: _____. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Editora Pedagógica e Universitária, p. 11-24, 1986. Disponível em: <<http://www.ebah.com.br/content/ABAAAgT9cAB/pesquisa-educacao-abordagens-qualitativas>> e <<http://www.lite.fe.unicamp.br/papet/2003/ep145/pesq.htm>>; Acesso em: 10 set 2015.

MESSIAS, R. A. L. Teletandem e Formação de Professores: um contexto para reflexão sobre o ensino de línguas português/espanhol. Mimeo.

PRATT, M. L. Arts of the Contact Zone. Profession, p. 33-40, 1991.

SALOMÃO, A. C. A formação do formador de professores: perspectivas de colaboração entre graduandos e pós-graduandos no projeto Teletandem Brasil. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 11, n. 3, p. 653-677, 2011. https:/doi.org/10.1590/S1984-63982011000300004

SANTADE, M. S. B. A metodologia de pesquisa: instrumentais e modos de abordagem. In: SIMÕES, D; GARCÍA, F. (Org.). A pesquisa científica como linguagem e práxis. Rio de Janeiro: Dialogarts, 2014.

SANTOS, B. S. Ciência e senso comum. In ______. Introdução a uma Ciência Pós-Moderna. Porto: Afrontamento, p. 33-49, 1989.

TELLES, J. A.; FERREIRA, J. M. Teletandem: Possibilidades, dificuldades e abrangência de um projeto de comunicação on-line de PLE. Revista Horizontes de Linguística Aplicada, v. 9, n. 2, p. 79-104, 2010.

TELLES, J. A. Projeto Teletandem Brasil: Línguas Estrangeiras para Todos - Ensinando e Aprendendo línguas estrangeiras in-tandem via MSN Messenger. Faculdade de Ciências e Letras de Assis, UNESP, 2006. Disponível em: <http://www.teletandembrasil.org/site/docs/TELETANDEM_BRASIL_completo.pdf>; acesso em 4 set 2015.

______. Teletandem and performativity. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, vol.15, n.1, p. 1-30, 2015. Disponível em: <<http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1984-63982015000100001&script=sci_abstract>>. Acesso em 04/01/2016.

______. Teletandem e Transculturalidade na interação on-line em línguas estrangeiras por webcam. Projeto de pesquisa financiado pela FAPESP, 2011.

TELLES, J. A.; VASSALLO, M. L. Foreign Language Learning in-Tandem: Teletandem as an Alternative Proposal in CALLT. The ESPecialist, v. 27, n.2, p. 189-212, 2006.

TELLES, J. A.; VASSALLO, M. L. Ensino e aprendizagem de línguas em ambiente em tandem: princípios teóricos e perspectivas de pesquisa. In: TELLES, J. A. (Org.) Teletandem: um contexto virtual, autônomo e colaborativo para aprendizagem de línguas estrangeiras no século XXI. Campinas, SP: Pontes Editores, 2009, p. 21-42.

VASSALLO, M. L.; TELLES, J. A. Foreign Language Learning in-Tandem: Theoretical principles and research perspectives. The ESPecialist, v.25, n.1, p. 1-37, 2006.

ZAKIR, M. A. Cultura e(m) telecolaboração: uma análise de parcerias de teletandem institucional. (238f). Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) – Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, São José do Rio Preto, 2015.

Published

2016-11-28

How to Cite

FRANCO, G. R.; RAMPAZZO, L. Stereotypes as reproducers of hegemonic ideas in partnerships of semi-integrated institutional teletandem. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 10, n. 4, p. 1302–1325, 2016. DOI: 10.14393/DL27-v10n4a2016-6. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/34362. Acesso em: 22 jul. 2024.