Rio de Janeiro and the woman in the lexicon of bossa nova songs

Authors

  • Beatriz Daruj Gil Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL21-v10n1a2016-11

Keywords:

Lexicon, Bossa nova, Rio de Janeiro

Abstract

This article deals with the lexicon of bossa nova songs that have as a topic the Rio de Janeiro, with the purpose of exposing the relationship between the city and the woman, marked in this vocabulary set.  A group of seven songs of this musical genre, produced between 1954 and 1964, was selected, and then it was processed a survey and organization of the lexicon in the semantic field female city, a linguistic group in which focused the analysis, which is based on guidelines of the studies of the lexicon (BIDERMAN, 2001; COSERIU, 1977; POTTIER, 1978; VILELA, 1994) and in principles of critical analysis of the sociocognitive discourse (VAN DIJK, 2003a, 2003b).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Beatriz Daruj Gil, Universidade de São Paulo

Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas, área de Filologia e Língua Portuguesa

References

BIDERMAN, M. T. C. Fundamentos da Lexicologia. In: ____. Teoria Lingüística: teoria lexical e computacional. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

CASTRO, R. A Bossa Nova. Brigas, nunca mais. In: MOUTINHO, M. (org.). Canções do Rio: a cidade em letra e música. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2009. p.77-91.

CAPONI, S. Sobre guerras e fantasmas: o feminino e a distinção entre público e privado. In: MINELLA, L. S.; FUNCK, S. B. (orgs.) Saberes e fazeres de gênero: entre o local e o global. Florianópolis: Editora de UFSC, 2006. p. 105-116.

COSERIU, E. Princípios de semántica estructural. Madrid: Editorial Gredos, 1977.

LAUTENSCHLAGER, L. A cidade maravilhosa no léxico de canções brasileiras compostas entre as décadas de 1930 e 1960. 2014. 82 f. Dissertação (Mestrado em Filologia e Língua Portuguesa). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, USP, São Paulo, 2015.

MAIA, T. Do Leme ao Pontal. Rio de Janeiro, 1986. http://www.vagalume.com.br/tim-maia/do-leme-ao-pontal-2.html. Acesso em 03/09/2015.

MATOS, C. N. de. Acertei no milhar: samba e malandragem no tempo de Getúlio. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

MATOS, M. I. S. de. Âncora de emoções: corpos, subjetividades e sensibilidades. Bauru, SP: Edusc, 2005.

MOUTINHO, M. (org.). Canções do Rio: a cidade em letra e música. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2009.

PECHMAN, R. Olhares sobre a cidade. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 1994.

POTTIER, B. Linguística geral: teoria e descrição. Rio de Janeiro: Editora Presença/Universidade Santa Úrsula, 1978.

SANTA CRUZ, M. A. A musa sem máscara: a imagem da mulher na música popular brasileira. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 1992.

TATIT, L. O século da canção. São Paulo: Ateliê Editorial, 2004.

TINHORÃO, J. R. História social da música popular brasileira. São Paulo: Editora 34, 1998.

VAN DIJK, T. A. Ideología y discurso. Barcelona: Ariel, 2003a.

VAN DIJK, T. A. La multidisciplinariedad del análisis crítico del discurso: un alegato a favor de la diversidad. In: WODAK, Ruth y MEYER, Michael. Métodos de análisis crítico del discurso. Barcelona: Gedisa, 2003b. p. 143-77.

VILELA, M. Estudos de Lexicologia do Português. Coimbra: Almedina, 1994.

Published

2016-03-30

How to Cite

DARUJ GIL, B. Rio de Janeiro and the woman in the lexicon of bossa nova songs. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 10, n. 1, p. 202–218, 2016. DOI: 10.14393/DL21-v10n1a2016-11. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/31550. Acesso em: 22 nov. 2024.