A proposal for a taxonomy of monolingual dictionaries for Brazilian learners of FFL

Authors

  • Cíntia Voos Kaspary Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL36-v12n4a2018-8

Keywords:

Teaching-learning of foreign languages, Lexicography, Taxonomy, French monolingual dictionaries for FFL learners

Abstract

In the teaching-learning scenario of foreign languages in Brazil, dictionaries are considered as a didactic material of support in the development of teaching practices. In this article, the objective is to present a proposal for a taxonomy of monolingual dictionaries available to learners of FFL, according to Bugueño's model (2014; 2015). This framework is an important factor in helping learners analyze and choose lexicographic works that may contribute to the development of their language activities. For this purpose, a taxonomy was elaborated based on functional and linguistic criteria that could focus on this category of dictionaries. The purpose of this proposal is to offer a tool that can help in the classification of dictionaries based on their formal characteristics, also considering the user profile and the function of the work.

Downloads

Author Biography

  • Cíntia Voos Kaspary, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Letras UFRGS

    Área de concentração: Estudos da Linguagem

    Especialidade: Lexicografia, Terminologia e Tradução

References

BRAY, L. Consultabilité et lisibilité du dictionnaire: aspects formalls. In: HAUSMANN, F.J.; REICHMANN, O.; WIEGAND, H.E.; ZGUSTA, L. (hrsgn.) Wörterbücher, Dictionaries, Dictionnaires. Ein internationales Handbuch zur Lexikographie. Berlin/New York: de Gruyter, Band 1, 1989, p.135-145.

BINON, J.; VERLINDE, S.; SELVA, T. Influences internationales sur la lexicographie pédagogique du FLE. Trab. linguist. apl., Campinas, v. 44, n. 2, p. 215-231, Dec. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-18132005000200004&lng=en&nrm=iso. Acesso em : 02 jan. 2016.

BORBA. L. C. de. Lexicografia e ensino: o auxílio dos dicionários gerais de língua espanhola disponíveis na Internet. Linguasagem, São Carlos, v. 25(1), 2016, s.p.

BUGUEÑO, F. A definição do perfil de usuário e a função da obra lexicográfica em um dicionário de aprendizes. Expressão. Revista do centro de arte e letras. Santa Maria, UFSM, 2, jul/dez, 2007.

BUGUEÑO, F. Sobre a microestrutura em dicionários semasiológicos do alemão. Contingentia, Porto Alegre, v.4, n.2, p. 60-72, 2009.

BUGUEÑO, F. O dicionário bilíngue como problema linguístico e lexicográfico. In: HWANG, Á. D.; NADIN, O. L. (org.). Línguas em Interação III: Estudos do Léxico. Maringá, Brasil: Chichetec, 2010. 65-91.

BUGUEÑO, F. Da classificação de obras lexicográficas e seus problemas: proposta de uma taxonomia. In: Alfa, São Paulo, 58(1), 2014, p. 215-231.

BUGUEÑO, F. Prolegômeno para uma taxonomia de dicionários do francês. In: REBELLO, L. S..; FLORES, V. do N. (org). Caminhos das Letras: uma experiência de integração. Porto Alegre: Instituto de Letras /UFRSG, 2015, p. 21-33.

GOUVER, X; HEIDEMEIER, U. Lexicographie, p. 556 – 582. Manuel de Linguistique Française. POLZIN-HAUMANN, C; SCHWEICKARD, W. (ed.). Walter de Gruyter: Berlin/Boston, 2015.

JACKSON, H. Lexicography: an introduction. London/New York: Routledge, 2002.

KASPARY, C. V. Considerações sobre o uso do dicionário em dois manuais de ensino-aprendizagem de Francês Língua Estrangeira. In: Travessias Interativas, vol. 14, s/p, 2017.

MATORÉ, G. Histoire des dictionnaires français. Paris: Larousse, 1968.

OLIVEIRA, A. F. C. de. Taxonomia de dicionários monolíngues de inglês para falantes não-nativos. Revista Signo, Santa Cruz do Sul, v. 35 n. Especial, p. 224-241, jul.-dez. 2010.

PRUVOST, J. Les dictionnaires français monolingues d’apprentissage: une histoire récente et renouvelée. Quaderni del CIRSIL 2, p. 1-34, 2003.

QUEMADA, B. L’Académie française et ses dictionnaires: remarque sur la lexicographie institutionnelle française. In: The fairest flower. The Emergence of Linguistic National Consciousness in Renaissance Europe. Firenze: Presso L’Accademia, p. 71-84, 1985.

WELKER, H. A. Dicionários: Uma pequena introdução à lexicografia. Brasília: Thesaurus, 2004.

Dicionários citados

DFC (1971). DUBOIS, Jean et alii. Dictionnaire du français contemporain. Paris: Larousse.

DFLE1 (1978). DUBOIS, Jean et alii. Dictionnaire du Français Langue Étrangère. Niveau 1. Canadá: Larousse.

DFRCLE (1999). REY-DEBOVE, Josette. Dictionnaire du français. Paris: Le Robert & CLE International.

DFU (2001). PICOCHE, Jacqueline; ROLLAND, Jean-Claude. Dictionnaire du Français Usuel. 1500 mots utiles en 442 articles. De Boeck/Duculot: Louvain-la-Neuve.

DRobMicr (2015). Dictionnaire Le Robert Micro. Paris: Le Robert.

DRobMicrPoc (2015). Dictionnaire Le Robert Micro Poche. Paris: Le Robert.

MRober (1998). Dictionnaire de Langue Française Micro. Paris: Le Robert.

PetRob (2008). Le Nouveau Petit Robert. Paris: Le Robert.

Published

2019-01-19

How to Cite

KASPARY, Cíntia Voos. A proposal for a taxonomy of monolingual dictionaries for Brazilian learners of FFL. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 12, n. 4, p. 2102–2128, 2019. DOI: 10.14393/DL36-v12n4a2018-8. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/41579. Acesso em: 2 may. 2025.