Pedagogical Lexicography

a report of an experience about dictionary use for teaching Italian language to elderly students

Authors

  • Fábio Henrique de Carvalho Bertonha Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

DOI:

https://doi.org/10.14393/DL36-v12n4a2018-4

Keywords:

Lexicography, Teaching, Learning, Italian language, Elderly

Abstract

This paper aims at relating an author’s experience in teaching elderly students in Italian language. It is known that the aging is a natural process on human life, however, there is a tendency for excluding older people. Therefore, some educational institutions decided to offer courses focused on this target group in order to reintegrate the elderly population in the society which is part. In Barretos, UNIFEB is a university which offers foreign language courses to these older students. On this paper, there is an author’s report, who voluntarily teaches Italian language to elderly students as part of an extension project called UAMI. It aims to share experienced activities, some specific characteristics, expectations, and interests of this group according to current studies.

Downloads

Author Biography

  • Fábio Henrique de Carvalho Bertonha, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"
    Doutorando junto ao Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos, pela UNESP/São José do Rio Preto. Mestre pela mesma instituição. Sua área de concentração corresponde à Linguística Aplicada, cuja linha de pesquisa é Lexicologia e Lexicografia, pela UNESP-IBILCE. Graduou-se no curso de Bacharelado em Letras com Habilitação de Tradutor (inglês e italiano, em 2010; francês e espanhol, em 2016) também pela mesma universidade. Pesquisa na área de Lexicografia, lidando com dicionários especiais. Atua como tradutor autônomo/freelancer e ministra aulas das respectivas línguas de formação.

References

ALMEIDA FILHO, J. C. P. Dimensões comunicativas no ensino de línguas. Campinas: Pontes, 1993.

BAGNO, M.; RANGEL, E. O. Dicionários em sala de aula. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006. 155 p.

BENEDETTI, I. C. Dicionário Martins Fontes Italiano-Português. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

BIDERMAN, M. T. C. O dicionário padrão da língua. Alfa. São Paulo: UNESP, v. 28 (supl.), p. 27-43, 1984.

BINON, J; VERLINDE, S. A contribuição da lexicografia pedagógica à aprendizagem e ao ensino de uma língua estrangeira ou segunda. In: LEFFA, V. J. (org.). As palavras e sua companhia: o léxico na aprendizagem de línguas. Pelotas: Educat, 2000. p. 93-118

BORDINI, M. G.; AGUIAR, V. T. Literatura: a formação do leitor (alternativas metodológicas). 2. ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1993.

CORACINI, M. J. Concepções de leitura na (pós)-modernidade. In: LIMA, R. C. C. P. (org). Leituras: múltiplos olhares. Campinas, SP: Mercado de Letras, S. J. da Boa Vista, SP: Unifeob, 2005.

DEBRAY, M. Débats Parlementaires. In: Journal Officiel de la République Française, v. 11, p. 593, 1961. Disponível em: http://archives.assemblee-nationale.fr/1/cri/1960-1961-droit/003.pdf. Acesso em: 19 out. 2018.

FERREIRA, A. B. H. Novo Dicionário Eletrônico Aurélio versão 7.0. 5. ed. Curitiba: Editora Positivo Informática LTDA, 2010.

FRIEDAN, B. The fountain of age. New York: Simon & Schuster, 1993.

FULGÊNCIO L.; BASTIANETTO P. In Italiano: Manual de Gramática Contrastiva para falantes de português. Perugia: Guerra Edizioni, 1993.

HADDAD, E. G. M. A ideologia da velhice. São Paulo: Cortez, 1986.

HALL, G. Exploring English Language Teaching: Language in Action. New York: Routledge, 2011. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203827840

HAYATI, A. M; MOHAMMADI, M. P. A comparative study of using bilingual and monolingual dictionaries in reading comprehension of intermediate level. The Reading Matrix, [s. l.], v. 5, n. 2, sept. 2005. Disponível em: http://www.readingmatrix.com.articles. Acesso em: 25 mar. 2018.

HOUAISS, A. Dicionário Eletrônico Houaiss da Língua Portuguesa versão 1.0. Editora Objetiva, 2009.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. IBGE. Projeção da população do Brasil por sexo e idade para o período de 1980-2050. Revisão. Rio de Janeiro, 2004.

JOP. Filastrocca della gn. FattoreMamma Network, Milano, 15 março 2018. Disponível em https://www.filastrocche.it/contenuti/filastrocca-della-gn/. Acesso em: 15 nov. 2018.

JOP. La pazza. FattoreMamma Network, Milano, 15 março 2018. Disponível em: https://www.filastrocche.it/contenuti/scioglilingua-0017-4/. Acesso em: 15 nov. 2018.

JOP. Scioglilingua. FattoreMamma Network, Milano, 15 março 2018. Disponível em: https://www.filastrocche.it/nostalgici/scioglil/s_15.htm. Acesso em: 15 nov. 2018.

LEFFA, V. J. (org.). As palavras e sua companhia: o léxico na aprendizagem de línguas. Pelotas: Educat, 2000.

MOREIRA, G. L. O uso do dicionário monolíngue na sala de aula: uma ferramenta para compreensão leitora em língua espanhola por alunos avançados de espanhol/le. 2009, 229 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada). Centro de Humanidades, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2009.

NATION, I. S. P. Learning vocabulary in another language. 3. ed. UK: Cambridge, 2002.

NESI, H. The specification of dictionary reference skills in higher education. In: HARTMANN, R. R. K. (ed.) Thematic Network Projects. Subproject 9 – Dictionaries – Dictionaries in Language Learning, Final Report Year Three, p. 53-67, 1999. Disponível em: http://www.web.fu-berlin.de/elc/tnp1/SP9dossier.pdf. Acesso em: 20 fev. 2018.

PEREIRA, E. T. O idoso e o aprendizado de uma nova língua: o descortinar de trocas sociais e afetivas. 2005. 207 f. Dissertação. (Mestrado em Gerontologia Social). Programa de Estudos Pós-Graduados em Gerontologia Social. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. 2005.

PIUMINI, R. Coniglio senza consiglio. Parole in gioco, Roma, 13 agosto 2010. Disponível em: https://paroleingioco.wordpress.com/2010/08/13/coniglio-senza-consiglio/. Acesso em: 15 nov. 2018.

POLITO, A. G. Michaelis dicionário escolar italiano: italiano-português, português-italiano. 2. ed. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2009.

ROQUE, A. S. S.; SABINO, M. A. Mil e uma maneiras de aprender provérbios italianos com jogos e atividades. São José do Rio Preto/SP: IBILCE-UNESP, 2008. 124p.

SCHLEPPEGRELL, M. The Older Language Learner. Washington, D.C.: ERIC Clearinghouse on Language and Linguistics. 1987. Disponível em: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED287313.pdf. Acesso em: 25 mar. 2018.

SCHÜTZ, R. Motivação e desmotivação no aprendizado de línguas. English Made in Brazil. 2014. Disponível em: http://www.sk.com.br/sk-motiv.html. Acesso em: 25 mar. 2018.

SILVA, V. R. R.; SILVA, I. M.; CORREIA, G. A. M. Estudos epistemológicos sobre a ideia de número no contexto dos anos iniciais do Ensino Fundamental. In: I Simpósio Latino-Americano de Didática da Matemática, 2016. Bonito. Anais do I Simpósio Latino-Americano de Didática da Matemática. Campo Grande, MS: UFMS, 2016, p. 1-15. Disponível em: http://ladima.tuseon.com.br/uploads/file_manager/source/d7322ed717dedf1eb4e6e52a37ea7bcd/Trabalhos/ITAMAR%20MIRANDA%20DA%20SILVA.pdf. Acesso em: 15 nov. 2018.

VINTRÓ DE DEUS, N. A. Adulto: aluno infiel ou incompreendido? Aspectos lingüísticos, sociais e afetivos que permeiam o ensino da língua inglesa (LE) para adultos. 2007. 170 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada). Instituto de Letras, Universidade de Brasília, UnB, Brasília, 2007.

WELKER, H. A. Pesquisando o uso de dicionários. Revista Linguagem & Ensino, v. 9, n. 2, p. 223-243, jul./dez. 2006.

ZAVAGLIA, C. Xeretando a linguagem em italiano. 1. ed. Barueri: Disal Editora, 2010. v. 1. 128p.

ZINGARELLI, N. Vocabolario della Lingua Italiana. 12. ed. Bologna: Zanichelli, 2013.

Published

2019-01-19

How to Cite

BERTONHA, Fábio Henrique de Carvalho. Pedagogical Lexicography: a report of an experience about dictionary use for teaching Italian language to elderly students. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 12, n. 4, p. 1973–2009, 2019. DOI: 10.14393/DL36-v12n4a2018-4. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/41568. Acesso em: 24 may. 2025.