A politecnia no Brasil
história e trajetória política
DOI:
https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.v16n32a2002-670Palabras clave:
Escola Politécnica, Legislação Escolar, História da Educação BrasileiraResumen
Abstract: The goal of this article is to rescue the recent historical period about the Polytechnic in Brazil, through its main authors. Also, we will detail the most important characteristics of the Polytechnic, as well as the two stages of its historic and conceptual development. The first one, the 80s, was demarcated by Taylorist and Fordist production and by a new political and democratic process in Brazil. At that moment, the Polytechnic proposal fights to be hegemonic in the educational system. The second one, in the 90s, the authoritarian neoliberal project toke place and the Polytechnic proposal had new interlocutors and new questions to answer, until a new educational law replaces it. At last but not least, we show some of the internal problems related to the Polytechnic constructed in the last 20 years with the intention to open a discussion.
KeyWords: Polytechnic School; Shool Legislation; Brazilian Education History.
Resumo: Este artigo tem como objetivo resgatar o período historicamente recente da Politecnia no Brasil, através de seus principais formuladores. A partir daí, procura mostrar as principais características da Politecnia bem como destacar os dois estágios de seu desenvolvimento histórico e conceitual. O primeiro, nos anos 80, no contexto marcado pela produção taylorista-fordista, revigorado pela luta pela redemocratização do país. Nesse momento, a Politecnia luta para se tornar uma proposta hegemônica no contexto do sistema educacional brasileiro. O segundo estágio, nos anos 90, quando o projeto neoliberal assume o poder, com caráter fortemente autoritário. A proposta passa a ter novos interlocutores e novos questionamentos, até uma nova LDB tomar o seu lugar. O artigo conclui mostrando alguns problemas internos na formulação da Politecnia nestas duas décadas, com o intuito estimular e fazer avançar o debate teórico-prático.
Palavras-chave: Escola Politécnica; Legislação Escolar; História da Educação Brasileira.
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