The defecting state and the processes of privatization of education in Latin America

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n2a2023-69399

Keywords:

Privatization, Public Education, Right to Education

Abstract

Basic Education has been tangentially affected by imminent mutations of its public meaning due to the of education privatization programs.  Based on documents produced by the International Education Federation Union in twelve Latin American countries, we analyze mercantile processes in Latin American education. Emphasizing on trends and actions taken by private entities in Peru and Panama. The paper identifies two parallel movements of privatization: the increasing participation of the business sector in education feasible by legal mechanisms; and the decreasing role of the State as a provider of public goods through governmental programs based on managerial and market principles.  

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Maria Vieira Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - Brasil

Pós-doutorado em Educação. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal. Rio Grande do Norte, Brasil e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal   de   Uberlândia. Uberlândia. MG. Brasil

Kildo Adevair dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - Brasil

Doutor em Políticas Públicas da Educação e Profissão Docente. Professor do Centro de Educação Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal. Rio Grande do Norte. Brasil.

References

BALARÍN, M. La privatización por defecto y el surgimiento de las escuelas privadas de bajo costo en el Perú. ¿Cuáles son sus consecuencias? RASE. Vol. 9. No2: Págs. 181-196, 2016.

BARRENECHEA, C. A. Políticas educativas y el neoliberalismo en el Perú. Horizonte de la Ciencia 4 (6), julio 2014. FE-UNCP/ISNN 2304 – 4330

BRANDÃO, R.V.M. reformas neoliberais no peru: crise do estado, privatizações e autoritarismo político (1990/2000). Revista Latino-Americana de História, vol. 6, nº. 18 – ago./dez. de 2017

CLADE. CAMPANHA LATINO-AMERICANA PELO DIREITO À EDUCAÇÃO. Mapeo sobre Tendencias de la Privatización de la Educación en América Latina y el Caribe . São Paulo: CLADE, 2014.

IEAL. INTERNACIONAL DE LA EDUCACIÓN PARA LA AMÉRICA LATINA. La política educativa en Panamá. Tierras fértil para negocios futuros. Oficina Regional, San José, Costa Rica, 2020.

IEAL. LA POLITICA EDUCATIVA EN PERU La política educativa entre fondos de cooperación, holdings empresariales y ONG. Oficina Regional, San José, Costa Rica, 2020.

PANAMÁ. Ministerio de Educación, 2017. Disponível em: https://www.presidencia.gob.pa/Ministerio-de-Educacion. Acesso em: 14 março, 2023.

PANAMÁ. Compromiso Nacional por la Educación. Cidade do Panamá: Ministerio de Educación, 2017. Disponível em: https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/11224.pdf. Acesso em: 14 março, 2023.

PANAMÁ. Ley Nº 34/1995. Por la cual se deroga, modifican, adicionan y subrogan artículos de la Ley 47/1946. Orgánica de Educación. Cidade do Panamá: Ministerio de Educación, 1995. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/pa_0044_0.pdf. Acesso em: 14 março, 2023.

PANAMÁ. Ley nº 93, Ley de Alianzas Público-Privadas. Cidade do Panamá: Ministerio de Educación, 2019. Disponível em: https://www.gacetaoficial.gob.pa/pdfTemp/28864_B/74982.pdf . Acesso em: 14 de março, 2023.

PANAMÁ. Plan Estratégico 2020-2024. Cidade do Panamá: Ministerio de Economía y Finanzas, 2019. Disponível em: https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/11063.pdf. Acesso em: 14 março, 2023.

SANTOS, K. A.; PINTO, M. F. N.; MARQUES, D. El trabajo docente en tiempos de pandemia: un Análisis de la Coyuntura Educativa de Panamá. In: OLIVEIRA, D. A.; PEREIRA JR, E.; CLEMENTINO, A. M. (Orgs.). Trabajo docente en tiempos de pandemia: una mirada regional. Brasília, DF, Criatus Design e Editora, IEAL, CNTE, Red Estrado, 2021.

SITEAL. Perfil do país. Panamá. Data de atualização: 05/2018. Disponível em: https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_informe_pdfs_pt/dpe_panama_14_05_por-br.pdf. Acesso em: 14 março, 2023.

Published

2023-05-18

How to Cite

SILVA, M. V.; SANTOS, K. A. dos. The defecting state and the processes of privatization of education in Latin America . Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 582–599, 2023. DOI: 10.14393/REPOD-v12n2a2023-69399. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69399. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - ESTADO E POLÍTICAS EDUCACIONAIS NA AMÉRICA LATINA: CONFIGURAÇÕES ATUAIS