The defecting state and the processes of privatization of education in Latin America

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n2a2023-69399

Keywords:

Privatization, Public Education, Right to Education

Abstract

Basic Education has been tangentially affected by imminent mutations of its public meaning due to the of education privatization programs.  Based on documents produced by the International Education Federation Union in twelve Latin American countries, we analyze mercantile processes in Latin American education. Emphasizing on trends and actions taken by private entities in Peru and Panama. The paper identifies two parallel movements of privatization: the increasing participation of the business sector in education feasible by legal mechanisms; and the decreasing role of the State as a provider of public goods through governmental programs based on managerial and market principles.  

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Author Biographies

Maria Vieira Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - Brasil

Pós-doutorado em Educação. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal. Rio Grande do Norte, Brasil e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal   de   Uberlândia. Uberlândia. MG. Brasil

Kildo Adevair dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - Brasil

Doutor em Políticas Públicas da Educação e Profissão Docente. Professor do Centro de Educação Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal. Rio Grande do Norte. Brasil.

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Published

2023-05-18

How to Cite

SILVA, M. V.; SANTOS, K. A. dos. The defecting state and the processes of privatization of education in Latin America . Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 582–599, 2023. DOI: 10.14393/REPOD-v12n2a2023-69399. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69399. Acesso em: 26 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - ESTADO E POLÍTICAS EDUCACIONAIS NA AMÉRICA LATINA: CONFIGURAÇÕES ATUAIS