Concept of evaluation in the Pedagogical Political Project of a state school in Paraná

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n3a2024-75253

Keywords:

Basic education assessment system, Common National Curriculum, Quality of education, Interdisciplinarity, Contextualization

Abstract

Basic Education (BE) in Brazil is subject to different systems of external and internal evaluations. In this context, this study presents a documentary research, with a qualitative approach in the analysis of the Pedagogical Political Project (PPP) of a state public school in Paraná, with the objective of identifying traces of contextualization of evaluation practices and instruments, according to the reality of the institution, as well as interdisciplinarity between curricular components, in the context of the final years of Elementary School (ES), according to the guidelines of the guiding documents of BE. Among the main findings was the presence, in some curricular components, of generalist discourses, standardized to a certain extent. Incongruent due to the lack of alignment between the practices described when indicating that qualitative methods should prevail over quantitative ones, however the presence of traditional assessment instruments stands out. This is understood as a reflection of the current educational panorama, in which teachers find themselves between two discourses, one explicit in the guiding documents, and the other one, implicit in external evaluations that restrict teacher autonomy.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rosilda de Menezes, Universidade Pitágoras Unopar (Brasil)

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias da Universidade Pitágoras Unopar (UNOPAR), Londrina, Paraná, (PR) Brasil.

Tânia Gisela Biberg-Salum, Universidade Anhanguera Uniderp (Brasil)

Doutora em Ciências pela Universidade de São Paulo. Docente do programa de Mestrado Acadêmico em Ensino de Ciências e Matemática (UNIDERP), Campo Grande, Mato Grosso do Sul, (MS) Brasil.

Helenara Regina Sampaio Figueiredo, Universidade Pitágoras Unopar (Brasil)

Doutora em Educação para a Ciência e a Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente do Programa de Pós-Graduação em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias da Universidade Pitágoras Unopar (UNOPAR), Londrina, Paraná, (PR) Brasil.

References

BIBERG-SALUM, T. G.; BENTO, L. M., DE ANDRADE, L. P. Processo de avaliação no ensino: um simples ato de dar notas? UNOPAR Cient. Hum. Educ., v.16, p.450-452, 2015.

BONAMINO, A.; SOUSA, S. Z. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa, v. 38, n. 2, p. 373–388, abr. 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-97022012005000006. Acesso em: 15 nov. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Decreto n. 6.094, de 24 de abril de 2007. Dispõe sobre a implementação do Plano de Metas Compromisso Todos pela Educação, pela União Federal, em regime de colaboração com Municípios, Distrito Federal e Estados, e a participação das famílias e da comunidade, mediante programas e ações de assistência técnica e financeira, visando a mobilização social pela melhoria da qualidade da educação básica. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 79, p. 5, 24 abr. 2007. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6094.htm. Acesso em: 14 nov. 2023.

BRASIL. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 12 nov. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, SEB, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 12 nov. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n. 458, de 5 maio de 2020. Institui normas complementares necessárias ao cumprimento da Política Nacional de Avaliação da Educação Básica. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 85, p. 57, 6 maio 2020. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/saeb/2020/legislacao/portaria_n458_05052020.pdf. Acesso em: 22 out. 2023.

CHARLOT, B. Qualidade da educação: o nascimento de um conceito ambíguo. Educar em Revista, v. 37, p. e81286, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.81286. Acesso em: 15 nov. 2023.

DORNE, F. C. Z.; COMAR, S. R. O sistema de avaliação da educação básica na ótica dos organismos internacionais. Revista UFG, Goiânia, v. 20, n. 26, 2020. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/62992. Acesso em: 15 nov. 2023.

FONTELES, A. R. S. L. Sistema de Avaliação da Educação Básica. Revista Docentes, v. 8, n. 23, p. 69-76, 2023. Disponível em: https://revistadocentes.seduc.ce.gov.br/revistadocentes/article/view/914. Acesso em: 14 nov. 2023.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática docente. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo, SP: Atlas, 2010.

IIJIMA, M. H. W. A influência do Banco Mundial no Sistema de Avaliação da Educação Básica do Paraná (SAEP). 2021. 113 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE, Cascavel, 2021.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo Escolar. Brasília, 18 set. 2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-escolar/resultados. Acesso em: 16 nov. 2023.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Resultados do Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb) 2021. Brasília, 16 set. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/ideb/resultados. Acesso em: 16 nov. 2023.

LIMA JUNIOR, E. B. et al. Análise documental como percurso metodológico na pesquisa qualitativa. Cadernos da FUCAMP. Monte Carmelo, v. 20, n. 44, 2021. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2356. Acesso em: 14 nov. 2023.

LÜCK, L. A gestão participativa na escola. 11° ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudo e proposições. 1° ed. São Paulo: Cortez, 2013.

MENDONÇA, M. E. N. Aprendizagem e avaliação de competências na escola Moderna. 2007. 385 f. Dissertação (Mestrado em ciências da educação) – departamento de ciências da educação Universidade da Madeira, Funchal, 2007.

MUTTI, G. S. L. Sistema de Avaliação da Educação Básica do Paraná (SAEP) e sua Relação com a Qualidade do Ensino da Matemática em uma Escola Pública de Foz do Iguaçu. 2013. 42f. Monografia (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2013.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação e do Esporte. Referencial curricular do Paraná: princípios, direitos e orientações. Curitiba, PR: SEED, 2018. Disponível em: http://www.referencialcurriculardoparana.pr.gov.br/. Acesso em:12 nov. 2023.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação e do Esporte. Currículo da Rede Estadual Paranaense - CREP. Curitiba, PR: SEED, 2021. Disponível em: https://professor.escoladigital.pr.gov.br/crep. Acesso em: Acesso em: 12 nov. 2023.

PARANÁ. Agência Estadual de Notícias. Prova Paraná Mais começa nesta semana e deve alcançar 350 mil alunos até novembro. 24 out. 2022a. Disponível em: https://www.aen.pr.gov.br/Noticia/Prova-Parana-Mais-comeca-nesta-semana-e-deve-alcancar-350-mil-alunos-ate-novembro# . Acesso em: 15 nov. 2023.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação e do Esporte. INSTRUÇÃO NORMATIVA N.º 005/2022 – SEED/DEDUC/DAP. Estabelece a organização para a oferta e o funcionamento do Programa Mais Aprendizagem – PMA, nas instituições de ensino da rede pública estadual. Curitiba: SEED/PR. 2022b. Disponível em: https://www.educacao.pr.gov.br/sites/default/arquivos_restritos/files/documento/2022-02/instrucao_normativa_0052022_seeddeducdap.pdf. Acesso em: 21 nov. 2023.

PARANÁ. Secretaria da Administração e da Previdência. Projeto Político Pedagógico. Curitiba, PR: SEED, 2022c. Disponível em: https://www.eprotocolo.pr.gov.br/spiweb/consultarProtocoloDigital.do?action=pesquisar. Acesso em: 21 nov. 2023.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação e do Esporte. Avaliação e Monitoramento da Educação Básica. SAEP - Prova Paraná Mais/Universidade Federal de Juiz de Fora, Faculdade de Educação, CAEd. 2023a. Disponível em: https://avaliacaoemonitoramentoparana.caeddigital.net/#!/pagina-inicial. Acesso em: 15 nov. 2023.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação e do Esporte. Prova Paraná. Curitiba: SEED/PR. 2023b. Disponível em: https://www.provaparana.pr.gov.br/. Acesso em: 15 nov. 2023.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Escola Digital: Professor. Sistema RCO. Curitiba: SEED/PR. 2023c. Disponível em: https://professor.escoladigital.pr.gov.br/rco_mais_aulas. Acesso em: 21 nov. 2023.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Programa Presente na Escola. Curitiba: SEED/PR. 2023d. Disponível em: https://www.presentenaescola.pr.gov.br/. Acesso em: 21 nov. 2023.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Escola Digital: Professor. Combate ao Abandono Escolar. Curitiba: SEED/PR. 2023e. Disponível em: https://professor.escoladigital.pr.gov.br/combate_abandono_escolar. Acesso em: 21 nov. 2023.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Tutoria Pedagógica. Curitiba: SEED/PR. 2023f. Disponível em: https://www.educacao.pr.gov.br/Tutoria-Pedagogica. Acesso em: 15 nov. 2023.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Escola Digital: Professor. Formadores em Ação - Boas Práticas Curitiba: SEED/PR. 2023g. Disponível em: https://professor.escoladigital.pr.gov.br/formadores_acao/boas_praticas. Acesso em: 21 nov. 2023.

PEDROCHI JUNIOR, Osmar. A Avaliação Formativa como Oportunidade de Aprendizagem: fio condutor da prática pedagógica escolar. 2018. 67 f. Tese (Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2018.

PESTANA, M. I. Trajetória do Saeb: criação, amadurecimento e desafios. Em Aberto, Em Aberto, Brasília, v. 29, n. 96, p. 71-84, 2016. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/3152. Acesso em: 14 nov. 2023.

ROCHA, M. Z. B.; MORAES, S. C. Projeto político-pedagógico: ideologia e utopia. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 3, p. 2794–2813, 2021. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/15082. Acesso em: 14 nov. 2023.

SAVARIS, S. B. Os impactos da Prova Paraná em escolas das redes municipal e estadual de Educação Básica. 2022. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE, Cascavel, 2022.

SILVA, J. S. da. A avaliação externa e interna e o ensino da matemática / External and internal evaluation and math teaching. Brazilian Journal of Development, [S. l.], v. 6, n. 4, p. 22024–22042, 2020. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/9330. Acesso em: nov. 2023.

SOARES, T. E. A.; SOARES, D. J. M.; SANTOS, W. Sistema de Avaliação da Educação Básica: revisão sistemática da literatura. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 32, p. e07839, 2021. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/7839. Acesso em: 14 nov. 2023.

VASCONCELOS, C. R. D.; LEAL, I. O. J.; ARAÚJO, J. Alessandra Q. C. Nexos entre gestão, avaliação e o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB) em escolas públicas. Revista on line de Política e Gestão Educacional, v. 24, n. 1, p. 55-70, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.22633/rpge.v24i1.12865. Acesso em: 15 nov. 2023.

VIEIRA, M. Desenvolvimento do pensamento computacional por meio de atividades desplugadas e software Scratch como meio didático para o ensino médio. 2020. 222 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS, São Caetano do Sul, 2020.

Published

2024-09-12

How to Cite

MENEZES, R. de; BIBERG-SALUM, T. G.; FIGUEIREDO, H. R. S. Concept of evaluation in the Pedagogical Political Project of a state school in Paraná. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 1–21, 2024. DOI: 10.14393/REPOD-v13n3a2024-75253. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/75253. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - “AVALIAÇÃO EXTERNA NO CONTEXTO DA REFORMA EMPRESARIAL: DESAFIOS PARA A QUALIDADE SOCIAL”