Teachers' Perceptions Regarding the Utilization of External Literacy Assessment Results in Schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n3a2024-75252

Keywords:

Literacy assessment, External assessment, Use of results, Teachers' perceptions

Abstract

This paper discusses teachers' perceptions regarding the use of external literacy assessment results in two public schools of the municipality of Sabará, Minas Gerais. The theoretical background supporting the study is composed of works which investigate assessment and alphabetization, such as Luckesi (2018), Bonamino; Souza (2012), Soares (2018) and Rocha; Martins; Miranda (2020). The selection of these institutions for interviews was based on the integration of data on average proficiency in Portuguese obtained through the State of Minas Gerais Literacy Assessment Program (Proalfa) and the Socioeconomic Status Indexes (SES, known as Índice Socioeconômico [INSE] in Portuguese) provided by Anísio Teixeira National Institute on Educational Study and Research (Inep). This enabled us to identify these two schools with high proficiencies and distinct socioeconomic levels among the initially 27 schools analyzed. Despite expressing different perspectives, the majority of teachers believe that external assessments can inform teaching. These perceptions are also influenced by expectations and a certain level of frustration when results do not align with anticipated outcomes. Furthermore, there was observed difficulty in understanding assessment tools, the information provided, and its application.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Gladys Rocha, Universidade Federal de Minas Gerais (Brasil)

Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE-UFMG). Professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE-UFMG), Belo Horizonte, Minas Gerais, (MG) Brasil.

Mariza Schneider, Rede Municipal de Sabará (Brasil)

Mestre em Educação pela Linha Didática e Docência do Mestrado Profissional da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE-UFMG). Pedagoga da Secretaria Municipal de Educação do Município de Sabará (SEMED), Sabará, Minas Gerais, (MG) Brasil.

Raquel Martins, Universidade Federal de Lavras (Brasil)

Doutora em Estudos Linguísticos pelo Programa de Estudos Linguísticos da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais (Poslin-Fale-UFMG). Professora do Departamento de Estudos da Linguagem (Del) e do Programa de Pós-graduação em Letras (PPGL) da Universidade Federal de Lavras (UFLA), Lavras, Minas Gerais, (MG) Brasil.

References

ALVES, M. T.; SOARES, J. F. Efeito-escola e estratificação escolar: o impacto da composição de turmas por nível de habilidade dos alunos. Educação em Revista, n.45, Belo Horizonte, jun.2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/YQbr5ZSkZNdFkkDMCrp948t/ Acesso em: 06 jun. 2024.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução: Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. 5. ed. Portugal: Edições 70, 2009. p. 121-196.

BONAMINO, A.; SOUSA, S. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 373-388, abr./jun., 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022012000200007&lng=pt&nrm=iso> Acesso em: 06 jun. 2024.

BOURDIEU, P. Compreender. In: BOURDIEU (Org.). A miséria do mundo. São Paulo: Vozes, p. 693-732.

CARDANO, M. Manual da pesquisa qualitativa: a contribuição da teoria da argumentação. Tradução: Elisabeth da Rosa Conill. Petrópolis: Vozes, 2017.

CERDEIRA, D. Fatores associados ao uso dos resultados de avaliações externas no contexto das políticas de responsabilização educacional. RBPAE: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Porto Alegre, v. 34. n. 2, p. 613-634, maio/ago. 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/76015/49658 Acesso em: 06 jun. 2024.

LUCKESI, C. Avaliação em educação: questões epistemológicas e práticas. São Paulo: Cortez, 2018.

MACHADO, C; ALAVARSE, Ocimar. Qualidade das escolas: tensões e potencialidades das avaliações externas. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 2, p. 413-436. Abr./jun. 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/edreal/v39n2/v39n2a05.pdf Acesso em: 06 jun. 2024.

MONTE, J. Sistema de avaliação educacional de Teresina: apropriação e utilização dos resultados para a orientação de intervenções pedagógicas. 2018, Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Juiz de Fora, 2018.

OLIVEIRA, A.; CARVALHO, C. Gestão escolar, liderança do diretor e resultados educacionais no Brasil. Revista Brasileira de Educação, v. 23, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/jshd86G9PYQYGJLpJZqpJdC/abstract/?lang=pt

ROCHA, G. Avaliação externa. In: Glossário Ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte: Ceale: FaE: UFMG, 2014. Disponível em:

http://ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/verbetes/avaliacao-externa Acesso em: 06 jun. 2024.

ROCHA, G. Reflexões sobre estilos e modos de organização do ensino em sala de aula. In: EITERER, C.; PIRES, N.; MIRANDA, V. Didática e docência: pesquisas atuais. São Paulo: De Castro, 2020, p. 155-172.

ROCHA, G.; MARTINS, R.; MIRANDA, V. Reflexões sobre especificidades didático-pedagógicas dos itens de leitura da avaliação da alfabetização no Brasil. Em Aberto, Brasília, v. 33, n. 108, p. 69-81, maio/ago. 2020. Disponível em: emaberto.inep.gov.br/ojs3/ index.php/emaberto/article/view/4318 Acesso em: 06 jun. 2024.

RUIZ, R. O IDESP como elemento central na formação em serviço dos professores e gestores escolares da rede pública paulista de ensino regular. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro Universitário de Araraquara, Araraquara, 2016.

SCHNEIDER, M. Uso dos resultados de avaliação externa em Escolas públicas de Sabará/MG. Belo Horizonte, 2021. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Minas Gerais, 2021.

SILVA, Marcela et al. A abordagem da Avaliação Educacional em Larga Escala nos cursos de graduação em Pedagogia. Rev. Bras. Estud. Pedagog., Brasília, v. 97, n. 245, p. 46-67, jan./abr. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid= S2176-66812016000100046&lng=pt&nrm=isso. Acesso em: 06 jun. 2024.

SIQUEIRA, V.; FREITAS, P.; ALAVARSE, O. Professores e lacunas formativas em avaliação da aprendizagem: evidências e problematizações. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 47, e241339, p. 1-17, 2021. Disponível em:

https://www.scielo.br/j/ep/a/XyFBQj6K5qhVJWsRBMPRvRF/abstract/?lang=pt. Acesso em: 06 jun. 2024.

SOARES, M. Alfabetização e letramento. 7. ed. São Paulo: Contexto, 2018

SOARES, J. F.; ALVES, M. T. Escolas de Ensino Fundamental: Contextualização dos resultados. Retratos da Escola, Brasília, v. 7, n. 12, p. 145-158, jan./jun. 2013. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/268/

Acesso em: 06 jun. 2024.

Published

2024-09-12

How to Cite

ROCHA, G.; SCHNEIDER, M.; MARTINS, R. Teachers’ Perceptions Regarding the Utilization of External Literacy Assessment Results in Schools. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 1–19, 2024. DOI: 10.14393/REPOD-v13n3a2024-75252. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/75252. Acesso em: 30 sep. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - “AVALIAÇÃO EXTERNA NO CONTEXTO DA REFORMA EMPRESARIAL: DESAFIOS PARA A QUALIDADE SOCIAL”