External assessments as a tactic of governmentality: the Prova Brasil case

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n3a2024-75250

Keywords:

Governmentality, External Assessments, Prova Brasil, Quality of Education

Abstract

The aim of this study is to understand the impacts of Prova Brasil in a public school in the municipality of São Miguel dos Campos, in the state of Alagoas, which has the highest Index of Development of Basic Education (IDEB) among the municipalities, observing the tactics of governmentality that are mobilized for the co-optation of subjects around the search for good performance and satisfactory results. The methodology we use is a qualitative approach, with bibliographical research and a case study, using the techniques of observation and semi-structured interviews with a member of the school management and a tutoring teacher from 5th grades, A and B, classes that are participating in the official assessment. However, we concluded that the Prova Brasil is a tactic of neoliberal governmentality based on the production of knowledge and discourses that subject the educational community to the achievement of educational indicators and successful performances, which have been presented as quality of education, based on performance statistics, competitiveness and rankings.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Karla de Oliveira Santos, Universidade Estadual de Alagoas (Brasil)

Doutora em Educação (PPGE/UFAL). Professora Adjunta da Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL), Campus IV, São Miguel dos Campos, Alagoas (AL), Brasil.

References

ARROYO, Miguel G. Currículo, território em disputa. 2 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

AVELINO, Nildo. Foucault, governamentalidade e neoliberalismo. In: RESENDE, Haroldo de (org.). Michel Foucault: política, pensamento e ação. 1 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.

BRANCO, Guilherme Castelo. Governamentalidade, política, resistências ao poder. In: RESENDE, Haroldo de (org.). Michel Foucault: política, pensamento e ação. 1 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.p.111-121.

BALL, Stephen. Performatividades e fabricações na economia educacional: rumo a uma sociedade performativa. Educação e Realidade, v. 2, n. 35, p. 37-55, maio/ago. 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/15865. Acesso em: 01 de junho de 2023.

CASTRO, Edgardo. Vocabulário de Foucault – Um percurso pelos seus temas,

conceitos e autores. Belo horizonte: Autêntica Editora, 2009.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A Nova Razão do Mundo: Ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Editora Boitempo, 2016.

FONTANIVE, Nilma Santos. A Divulgação dos Resultados das Avaliações dos Sistemas Escolares: limitações e perspectivas. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 21, n. 78, p. 83-100, jan./mar. 2013.Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/bwqdfSqzysvDG5gjNgbXRFw/?lang=pt&format=pdf Acesso em: 25 de fevereiro de 2020.

FOUCAULT, Michel. Segurança, território, população: curso dado no Collége de France (1977-1978). Tradução: Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 26 ed. São Paulo: Graal, 2013.

FREITAS, Luiz Carlos De. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. 1. ed., São Paulo: Expressão Popular, 2018.

GALLO, Sílvio. “O pequeno cidadão”: sobre a condução da infância em uma governamentalidade democrática. In: RESENDE, Haroldo de (org.). Michel Foucault: o governo da infância. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015, p. 329-343.

GARCIA, Maria Manuela Alves. Políticas educacionais contemporâneas: tecnologias,

imaginários e regimes éticos. In: Revista Brasileira de Educação. V. 15, n 45 set./dez.

Disponível em:https://www.scielo.br/j/rbedu/a/kZTK8sHPWFkvbpwTKfzZqRv/?lang=pt .Acesso em: 28 de novembro de 2022.

LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Boitempo, 2019.

MARSHALL, James. Governamentalidade e educação liberal. In: SILVA, Tomaz Tadeu. O sujeito da educação: estudos foucaultianos. 8 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011, p.21-34.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. Da promessa de futuro à suspensão do presente: a teoria do capital humano e o Pisa na educação brasileira. 1 ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2020.

PETERS,Michael. Governamentalidade neoliberal e educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu. O sujeito da educação: estudos foucaultianos. 8 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011,p.211-224.

PETERS, Michael; MARSHALL, James; FITZSIMONS, Patrick. Gerencialismo e Política Educacional em um Contexto Global: Foucault, Neoliberalismo e a Doutrina da Auto-Administração. In: BURBELES, Nicholas; TORRES, Carlos Alberto. Globalização e Educação: perspectivas críticas. Tradução: Ronaldo Catoldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2004, p. 77-90.

PRADO FILHO, Kleber. Michel Foucault: uma história da governamentalidade. Rio de Janeiro: Insular e Archiamé, 2006.

REVEL, Judith. Dicionário Foucault. Tradução:Anderson Alexandre da Silva. Rio de Janeiro:Forense Universitária, 2011.

SARMENTO, Manuel Jacinto. A globalização e a infância: impactos na condição social e na escolaridade. In: GARCIA, Regina Leite; FILHO, Aristeo Leite (orgs.). Em defesa da educação infantil. Rio de Janeiro, DPA editora, 2001, p. 13-28.

SOUSA, Sandra Kázia. Concepções de Qualidade da Educação Básica forjadas por meio de Avaliações em Larga Escala. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 19, n. 2, p. 407-420, jul. 2014. Disponível in: http://www.scielo.br/pdf/aval/v19n2/a08v19n2.pdf. Acesso em: 16 de junho de 2018.

TEMPLE, Giovana Carmo. Acontecimentos, poder e resistência em Michel Foucault. Cruz das Almas, BA: UFRB, 2013.

VEIGA-NETO, Alfredo. Governamentalidades, neoliberalismo e educação. In: Foucault: filosofia e política. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013, p. 37-52.

Published

2024-09-12

How to Cite

SANTOS, K. de O. External assessments as a tactic of governmentality: the Prova Brasil case. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 1–18, 2024. DOI: 10.14393/REPOD-v13n3a2024-75250. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/75250. Acesso em: 30 sep. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - “AVALIAÇÃO EXTERNA NO CONTEXTO DA REFORMA EMPRESARIAL: DESAFIOS PARA A QUALIDADE SOCIAL”