Higher education assessment and accreditation system in Mozambique: an analysis from the perspective of stakeholders

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n3a2024-75246

Keywords:

Quality assessment, Higher education, Stakeholder, Mozambique

Abstract

The aim of this research is to analyze stakeholders’ perceptions about the implementation of the system for evaluating courses and programs at Mozambican Higher Education Institutions (HEIs) - SINAQES. To this end, a qualitative study was carried out involving semi-structured interviews with perceptions of 31 agents, including managers of public and private HEIs, as well as members of self-evaluation committees. The collected perceptions were analyzed using the IRaMuTeQ software, which facilitated textual analysis to identify recurring patterns and themes in the responses. In the perceptions accessed, certain aspects were central: the academic community's reaction to the implementation of SINAQES; the importance of the proposed evaluation system; the changes perceived in the HEIs; and the challenges during implementation. In this sense, the relationship between the implementation of an evaluation system and the context of education in Mozambique highlighted the focus given to, and contradictions in, improving educational infrastructure, adjusting curricula, adequately training teaching staff, and the internationalization of higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lainesse Benjamim Samussone, Instituto Superior Politécnico de Manica - Moçambique

Doutora em Administração pela Universidade Federal de Viçosa (MG, Brasil). Professora do Instituto Superior Politécnico de Manica (ISPM) (Vanduzi, Manica, Moçambique).

Suely de Fátima Ramos Silveira, Universidade Federal de Viçosa (Brasil)

Doutora em Economia Aplicada pela ESALq/Universidade de São Paulo (USP). Professora Associada da Universidade Federal de Viçosa (MG, Brasil).

Nayara Gonçalves Lauriano, Universidade Federal de Viçosa (Brasil)

Mestre e Doutoranda em Administração pela Universidade Federal de Viçosa (MG, Brasil).  Professora no Instituto Federal do Espírito Santo, Campus Colatina (ES, Brasil).

References

AfriMAP. Moçambique: A prestação efectiva de serviços públicos no sector da educação. Joanesburgo: África do Sul, 2012. 172p.

ANGST, F.A. Autoavaliação de qualidade do Ensino Superior na Universidade Católica de Moçambique: um estudo de caso. 2017. Tese (Doutorado Ciências da Educação). Universidade Católica Portuguesa (Portugal), 2017.

ANGST, F. A.; ALVES, J. M. Higher education quality evaluation in Mozambique: a case study. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, Portugal, v. 151, p. 117-151, 2018.

BEVERWIJK, J. M. R. The genesis of a system. Universidade de Twente, 2005.

BRYSON, J. M.; PATTON, M. Q.; BOWMAN, R. A. Working with evaluation stakeholders: A rationale, step-wise approach and toolkit. Evaluation and program planning, v. 34, n. 1, p. 1-12, 2011.

CHAIYA, C.; AHMAD, M. M. Success or Failure of the Thai Higher Education Development: critical factors in the Policy Process of Quality Assurance. Sustainability, v. 13, n. 17, p. 9486, 2021.

COSSA, E. F. R; BUQUE, V. L.; PREMUGY, C. I. C. Desafios de Normação do Ensino Superior em Moçambique e suas Implicações na Qualidade de Ensino. Forges, p.1-11, 2019.

DATTEY, K.; WESTERHEIJDEN, D. F.; HOFMAN, W. H. A. Impact of accreditation on improvement of operational inputs after two cycles of assessments in some Ghanaian universities. Quality in Higher Education, v. 23, n. 3, p. 213-229, 2017.

FARIA, C. F; PACALA, F. L. B. As políticas públicas de educação: Programa de Ensino Secundário a Distância (PESD) em Moçambique. Revista África e Africanidades, v. 34, p. 1-15, 2020.

FITZPATRICK, J. L.; SANDERS, J. R.; WORTHEN, B. R. Program evaluation alternative approaches and practical guidelines. 4 ed. New Jersey: PEARSON, 2011.

FREITAS, G.; SILVEIRA, S. F. R. Program: A Representation Theory From Across The Logic Model Program. v. 45, 2015.

LANGA, P. V. et al. Alguns desafios do ensino superior em Moçambique: do conhecimento experiencial à necessidade de produção de conhecimento científico. In: BRITO, L. et al. (org.). Desafios para Moçambique. Moçambique: IESE Maputo, 2014. p. 365-395.

LINS, C. F. D. M. Apostila de Iramuteq. Fortaleza: UNIFOR, 2017.

LOIOLA, A. A. L.; NATHA, M. Gestão e garantia de qualidade nas instituições do ensino superior: Uma marcha sinuosa em busca da excelência na educação superior em Moçambique. Revista Electrónica de Investigação e Desenvolvimento, v.1, n.7, 2017.

MANDLATE, E. V. Políticas de qualidade nos quadros curriculares das instituições do ensino superior em Moçambique. Revista Científica da UEM: Série Ciências da Educação, v. 2, n. 2, 2020.

MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de Metodologia Científica. 5 ed. São Paulo: Editora Atlas S.A., 2003. 310 p.

MOÇAMBIQUE. Decreto nº 63/2007. Sistema Nacional de Avaliação, Acreditação e Garantia de Qualidade do Ensino Superior. Publicado no BR nº 52, I Série, de 31 de Dezembro de 2007.

MOÇAMBIQUE. Conselho Nacional de Avaliação de Ensino Superior (CNAQ). Relatório de Autoavaliação. Maputo: Moçambique, SINAQES/CNAQ, 2018.

MUSSAGY, I. H. O Financiamento das Instituições de Ensino Superior Privadas em Moçambique. Desafios da Educação: Ensino Superior. Nampula: Década das Palavras, p.105-116, 2016.

MUSSOHO, J.; MULHANGA, F. J. Avaliação Institucional: Teoria e Prática como Base para o Desenvolvimento da Qualidade das Instituições Educacionais, caso da Universidade Pedagógica de Maputo. Sala 8: Revista Internacional em Políticas, Currículo, Práticas e Gestão da Educação, v. 1, n. 2, 2022.

PARRUQUE, A. C.; SAPANE, B. M. Avaliação Institucional Versus melhoria da Qualidade Educacional em Moçambique. Revista Internacional em Políticas, Currículo, Práticas e Gestão da Educação, v. 1, n. 4, p. 32-44, 2023.

QUIMUENHE, A. História da educação moçambicana no século XX: Lei 4/83 e 6/92 do sistema nacional de educação. Revista Científica de Educação, v. 3, 2018.

SAMUSSONE, L. B. Políticas educacionais em Moçambique: uma avaliação do Sistema Nacional de Avaliação, Acreditação e Garantia de Qualidade do Ensino Superior (SINAQES). 2022. 211 f. Tese (Doutorado em Administração) – Universidade Federal de Viçosa, Departamento de Administração e Contabilidade, Viçosa, MG, 2022.

SAMUSSONE, L. B.; SILVEIRA, S. F. R.; LAURIANO, N. G. Fatores de implementação da política de qualidade do ensino superior em Moçambique: o caso do SINAQES. Revista Inter-Ação, v. 47, n.1, 2022.

SANDBERG, J.; ALVESSON, M. Ways of constructing research questions: gap-spotting or problematization? Organization, v. 18, n. 1, p. 23-44, 2011.

SILVEIRA, D. T.; CÓRDOVA, F. P. A pesquisa científica. In: GERHARDDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (org.). Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009. p. 33-44.

TERENCIANO, F.; NATHA, M. Ensino Superior em Moçambique: Evolução e Indicadores da Avaliação da Qualidade. Revista Electrônica de Investigação e Desenvolvimento, v.1, n.7, p.1-16, 2016.

TIANO, M. A. Universidade pública em Moçambique e equidade social. 2012. 127 f. Dissertação (Mestrado em Administração e Políticas Educativas) – Departamento de Educação, Universidade de Aveiro, Portugal, 2012.

VINUTO, J. Amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: Um debate em aberto. Temáticas, Paraíba, v. 22, n. 44, p. 203-220, 2014.

W.K. KELLOGG FOUNDATION. Logic model development guide: using logic models to bring together planning, evaluation, and action, 2004, 62p.

ZAVALE, N. C.; GUISSEMO, M. Os desafios da acreditação de cursos em Moçambique: ponto de vista da Universidade Eduardo Mondlane, 2019.

ZAVALE, N. C.; SANTOS, L. A.; DIAS, M. C. Main Features and Challenges of Implementing Internal Quality Assurance Within African Higher Education Institutions: The Case of Eduardo Mondlane University. International Journal of African Higher Education, v. 2, n. 1, 2016.

Published

2024-09-12

How to Cite

SAMUSSONE, L. B.; SILVEIRA, S. de F. R.; LAURIANO, N. G. Higher education assessment and accreditation system in Mozambique: an analysis from the perspective of stakeholders. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 1–20, 2024. DOI: 10.14393/REPOD-v13n3a2024-75246. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/75246. Acesso em: 30 sep. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - “AVALIAÇÃO EXTERNA NO CONTEXTO DA REFORMA EMPRESARIAL: DESAFIOS PARA A QUALIDADE SOCIAL”