External Evaluation Policies and Corporate Reform: Effects on the Social Quality of Education

Editorial

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n3a2024-75244

Keywords:

External Evaluation Policies, Corporate Education Reform, Social Quality of Education

Abstract

Officially, the discourse surrounding external evaluation policies, since their introduction in the country, particularly from the 1990s onward, has been associated with the thesis of promoting educational quality. Since then, academic research has focused on analyzing what such quality signifies, for whom it is intended, and what interests it involves. Quality conceived from the perspective of which subject? For which society? From a critical standpoint, it is impossible to view the category of educational evaluation without examining its relationship with the macro structure of our society's organization. In summary, the category of evaluation is eminently political. It is in this context that the Dossier in the current issue of REPOD presents contributions from various authors to the discussion of External Evaluation Policies and their effects on the social quality of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Leonice Matilde Richter, Universidade Federal de Uberlândia (Brasil)

Editora responsável da Revista Educação e Políticas em Debate. Doutora em Educação pela UFU. Professora associada de Políticas e Gestão da Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil.

Maria Vieira Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (Brasil)

Editora responsável da Revista Educação e Políticas em Debate. Pós-doutorado em Educação. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal. Rio Grande do Norte. Brasil.

Vilma Aparecida de Souza, Universidade Federal de Uberlândia (Brasil)

Editora adjunta da Comissão Editorial da Revista Educação e Políticas em Debate.  Doutora em Educação pela UFU. Líder do Grupo de Pesquisa em Políticas Públicas, Gestão, Financiamento da Educação e Equidade –UFU. Professora Associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil.

Raquel Aparecida Souza, Universidade Federal de Uberlândia (Brasil)

Editora adjunta da Comissão Editorial da Revista Educação e Políticas em Debate. Doutora em Educação pela Universidade de Brasília. Membro do grupo de pesquisa Pólis. Professora associada Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, Minas Gerais, Brasil.

References

ANTUNES, R. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2018

MÉSZÁROS, István. O desafio e o fardo do tempo histórico: o socialismo no século XXI. Tradução de Ana Cotrim e Vera Cotrim. São Paulo: Boitempo, 2007

RICHTER, L. M.; VIEIRA SILVA, M. O IDEB e seus efeitos na organização do trabalho escolar. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE, [S. l.], v. 37, n. 1, p. 327–350, 2021. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/105962. Acesso em: 13 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.21573/vol37n12021.105962.

RICHTER, L. M. Trabalho docente, políticas de avaliação em larga escala e accountability no Brasil e em Portugal. 2015. 450 f. Tese (Doutorado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2015. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.te.2015.64. Acesso em: 13 ago. 2024.

VASAPOLLO, Luciano. O trabalho atípico e a precariedade. Tradução de Maria de Jesús Brito Leite. 1. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2005.

VIANA, N. Capitalismo e destruição ambiental. Ateliê Geográfico, Goiânia, v. 10, n. 3, p. 179–192, 2017. Disponível em: https://revistas.ufg.br/atelie/article/view/44854. Acesso em: 14 ago. 2024. DOI: https://doi.org/10.5216/ag. v10i3.44854.

Published

2024-09-12

How to Cite

RICHTER, L. M.; SILVA, M. V.; SOUZA, V. A. de; SOUZA, R. A. External Evaluation Policies and Corporate Reform: Effects on the Social Quality of Education: Editorial. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 1–9, 2024. DOI: 10.14393/REPOD-v13n3a2024-75244. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/75244. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

EDITORIAL