“Corporate quality” and “social quality” in educational reform: causes, consequences, and disputes

Interview: Luiz Carlos de Freitas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n3a2024-75234

Keywords:

Assessment, Social quality, Corporate reform

Abstract

The interview aims to analyze the conceptions of assessment and educational quality in contemporary times, in light of reflections on Brazilian public policies influenced by the global development of capitalist society. The interview discusses the structural causes of the corporate reform of education and its intent, exemplifying the risks associated with the development of this policy in its countries of origin—North America—which is at a more advanced stage, allowing for an examination of its consequences and implications for Brazilian educational policy, driven by strategies in the field of assessment and educational quality. The interviewee points out the impacts and dilemmas of corporate reform in the Brazilian context and indicates pathways for resistance, proposing alternative concepts for assessment processes that challenge the prevailing notion of “corporate quality” in education and strengthen the fight for social quality in public schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Regiane Helena Bertagna, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Brasil)

Pós - Doutora em Educação. Universidade Estadual Paulista (UNESP/Rio Claro), Rio Claro, São Paulo (SP), Brasil.

Luana Costa Almeida, Universidade Federal de São Carlos (Brasil)

Doutora em Educação. Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Carlos, São Paulo (SP), Brasil.

References

Araujo, K. H. (2020) O prêmio escola nota dez e suas implicações à subjetividade das crianças do 2º ano do ensino fundamental do estado do Ceará. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará. Disponível em: http://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/52316/1/2020_tese_kharaujo.pdf

Araújo, H. (2023) A formação de uma elite meritocrática exclui muitos jovens da escola. Disponível em: https://www.cnte.org.br/index.php/menu/comunicacao/posts/noticias/75653-artigo-a-formacao-de-uma-elite-meritocratica-exclui-muitos-jovens-da-escola

Azzarà, S. (2022) Adeus pós-modernismo: populismo e hegemonia na crise da democracia moderna. Florianópolis: Insular.

Bertagna, R. H.; Pereira, M. S. F. Qualidade social e avaliação educacional: processos de humanização. (2023) Cadernos do CEDES. Vol. 43 (121). Disponível em https://www.scielo.br/j/ccedes/i/2023.v43n121/ .

Carchedi, G. and Roberts, M. (2018) World in Crisis: a global analysis of Marx’s law of profitability. Chicago: Haymarket Books.

Caldart, R. S. (2023) Sobre as tarefas educativas da escola e a atualidade. São Paulo; Expressão Popular.

Carchedi, F. and Roberts, M. (2023). Capitalism in the 21st Century: through the prism of value. London: Pluto Press.

Dalben, A. (2014) Fatores associados à proficiência em leitura e matemática: uma aplicação do modelo linear hierárquico com dados longitudinais do Projeto Geres. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação. UNICAMP.

Freitas, L. C. (1987) Projeto Histórico, Ciência Pedagógica e “Didática”. Educação & Sociedade, (27) pg. 122-40.

Freitas, L. C. (2013) Popstar dos reformadores americanos é indiciada. Disponível em: https://avaliacaoeducacional.com/2013/03/30/popstar-dos-reformadores-americanos-e-indiciada/

Freitas, L. C. (2013b) O milagre do Texas. Disponível em: https://avaliacaoeducacional.com/2013/02/25/o-milagre-do-texas/

Freitas, L. C. (2013c) USA: nova fraude. https://avaliacaoeducacional.com/2013/08/01/usa-nova-fraude/

Freitas, L. C.; Sordi, M. R. L.; Malavasi, M. M. S. e Freitas, H. C. L. (2014) Avaliação educacional: caminhando pela contramão. Petrópolis: Vozes. 7ª. Edição.

Freitas, L. C. (2016) Será o Ceará o nosso Texas? Disponível em: https://avaliacaoeducacional.com/2016/09/11/sera-o-ceara-o-nosso-texas/

Freitas, L. C. (2018) A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular.

Freitas, L. C. (2019) Será o Ceará o nosso Texas? Sim. Disponível em: https://avaliacaoeducacional.com/2019/07/10/sera-o-ceara-o-nosso-texas-sim/

Freitas, L. C. (2023) MEC: “sobralizando” a educação brasileira. Disponível em: https://avaliacaoeducacional.com/2023/01/04/mec-sobralizando-a-educacao-brasileira/.

Freitas, L.C. (2023a) A que levou o novo FUNDEB em São Paulo. Disponível em https://avaliacaoeducacional.com/2023/10/09/a-que-levou-o-novo-fundeb-em-sp/

Freitas, L. C. (2023b) Paraná: metas e meritocracia demitem diretores. Disponível em : https://avaliacaoeducacional.com/2023/05/30/parana-metas-e-meritocracia-demitem-diretores/

Freitas, L. C. (2023c) Espírito Santo: diretoras são exoneradas. Disponível em: https://avaliacaoeducacional.com/2023/07/22/espirito-santo-diretoras-sao-exoneradas/

Freitas, L. C. (2023d) Lei de responsabilidade educacional no Senado. Disponível em : https://avaliacaoeducacional.com/2023/05/20/lei-de-responsabilidade-educacional-no-senado/

Freitas, L. C. (2023e) Dois mundos se configuram em Sobral. Estudo de Daniel Barboza Nascimento. disponível em: https://avaliacaoeducacional.com/2023/07/23/dois-mundos-se-configuram-em-sobral/

Gerstle, G. (2022) The rise and fall of the neoliberal order. New York: Oxford University Press.

Hudson, M. (2022) The Destiny of Civilization: Finance Capitalism, Industrial Capitalism or Socialism. Counterpunch.

Huws, U. (2014). Labor in the global digital economy. New York: Monthly Review Press.

Koretz, D. (2017) The testing charade: pretending to make schools better. Chicago: The University of Chicago Press.

Koretz, D. (2019) ‘It Just Isn’t Working’: PISA Test Scores Cast Doubt on U.S. Education Efforts. Disponível em https://www.nytimes.com/2019/12/03/us/us-students-international-test-scores.html?action=click&module=Top%20Stories&pgtype=Homepage .

Macgillis, A. (2024) Private Schools, Public Money: School Leaders Are Pushing Parents to Exploit Voucher Programs. Disponível em: https://www.propublica.org/article/private-schools-vouchers-parents-ohio-public-funds

McManus, M. (2020b) The rise of post-modern conservatism: neoliberalism, post-modern culture and reactionary politics. Vancouver: Palgrave Macmillan.

Marx, K. (1985). O Capital. Vol. III, tomo I. São Paulo: Abril cultural.

Mészáros, I. (2009). A crise estrutural do capital. São Paulo: Boitempo.

Network for Public Education (2021). Chartered for Profit: The Hidden World of Charter Schools Operated for Financial Gain. Disponível em: https://networkforpubliceducation.org/wp-content/uploads/2021/03/Chartered-for-Profit.pdf

Network for Public Education (2023). Disponível em: https://networkforpubliceducation.org/wp-content/uploads/2023/06/Sharp-Turn-Right-FINAL-6.6.23.pdf

Norris, P. and Inglehart, R. (2019). Cultural Backlash: Trump, Brexit and Authoritarian Populism. New York: Cambridge University Press.

Perry, B. (2023) Education Reform’ Is Dying. Now We Can Actually Reform Education. Disponível em: https://dianeravitch.net/2023/08/07/perry-bacon-jr-is-education-reform-dead/

Portal IN (26/05/2022). Veveu Arruda aniversaria e lembra a atração do Centro Lemann para Sobral. Disponível em https://www.portalin.com.br/in-connection/veveu-arruda-aniversaria-e-lembra-a-atracao-do-centro-lemann-para-sobral/ .

Prado, E. (2023) Extremismo neoliberal suicidário. Disponível em: https://aterraeredonda.com.br/extremismo-neoliberal-suicidario/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=novas_publicacoes&utm_term=2023-12-28

Prado, E. (2024) Sim, é suicidarismo. Disponível em: https://eleuterioprado.blog/2024/02/18/sim-e-suicidarismo-sim/

Ravitch, D. (2011) Vida e morte do grande sistema escolar americano: como os testes padronizados e o modelo de mercado ameaçam a educação. Porto Alegre: Sulina.

Ravitch, D. (2023) Perry Bacon Jr: Is “Education Reform” Dead? Disponível em: https://dianeravitch.net/2023/08/07/perry-bacon-jr-is-education-reform-dead/ .

Ravitch, D. (2024) Disponível em: https://dianeravitch.net/2024/02/07/cnn-moms-for-liberty-is-encountering-stiff-resistance/ .

Roberts, M. (2016). The long depression: how it happened, why it happened and what happens next. Chicago: Haymarket Books.

Roberts, M. (2018). Marx 200: a review of Marx's economics 200 years after his birth. London: Lulu.com Ed.

Roberts, M. (2020). A world rate of profit: a new approach. Acesso em 3 de Outubro de 2021, disponível em Michael Roberts' blog: https://thenextrecession.wordpress.com/2020/07/25/a-world-rate-of-profit-a-new-approach/

Roberts, M. (2021). The US rate of profit in 2020. Acesso em 6 de dezembro de 2021, disponível em https://thenextrecession.wordpress.com/2021/12/05/the-us-rate-of-profit-in-2020/

Roberts, M. (25 de agosto de 2021a). The rate and the mass of profit. Acesso em 29 de dezembro de 2021, disponível em https://thenextrecession.wordpress.com/2021/08/25/the-rate-and-the-mass-of-profit/

Roberts, M. (2022) 1,2% of adults have 47,8% of the world’s wealth while 53,2% have just 1,1%. Disponível em https://thenextrecession.wordpress.com/2023/08/22/1-2-of-adults-have-47-8-of-the-worlds-wealth-while-53-2-have-just-1-1/

Shulgin, V. N. (2022) Fundamentos da Educação Social. São Paulo: Expressão Popular.

Sordi, M. R. L. & Souza, E. S. (2009) A avaliação como instância mediadora da qualidade da escola pública: a rede municipal de educação de Campinas como espaço de aprendizagem. Prefeitura Municipal de Campinas. Campinas (SP): Millenium.

Sordi, M. R. L. & Freitas, L. C. (2013). Responsabilização participativa. Retratos Da Escola, 7(12), 87–99. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v7i12.263

Stiglitz, J. (2022) Entrevista. Disponível em Premio Nobel de Economía: “El 90% de los que nacen pobres mueren pobres por más esfuerzo que hagan" - Resumen Latinoamericano.

Streeck, W. (2016). How will capitalism end? Essays on a failing system. London: Verso.

Tarlau, R. e Moeller, K. (2020) O consenso por filantropia: como uma fundação privada estabeleceu a BNCC no Brasil. Disponível em: http://curriculosemfronteiras.org/vol20iss2articles/tarlau-moeller.pdf .

Villas-Boas, M. (2017) A verdade sobre o IDEB e a educação em Sobral. Disponível em: https://jornalggn.com.br/noticia/a-verdade-sobre-o-ideb-e-a-educacao-de-sobral-por-marcos-de-aguiar-villas-boas .

Wallerstein, I. (2001) Capitalismo histórico e civilização capitalista. Rio: Contraponto.

Wallerstein, I.; Collins, R.; Mann, M.; Derluguian, G. and Calhoun, C. (2013) Does Capitalism have a future? New York: Oxford University Press.

Wallerstein, I. (1998) Utopística o las opciones históricas del siglo XXI. México: Ed. Siglo Veintiuno.

Wallerstein, I. (2011) The modern Word-system IV: centrist liberalism triumphant, 1789-1914. Berkeley: University of California Press.

Published

2024-09-12

How to Cite

BERTAGNA, R. H.; ALMEIDA, L. C. “Corporate quality” and “social quality” in educational reform: causes, consequences, and disputes: Interview: Luiz Carlos de Freitas. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 1–15, 2024. DOI: 10.14393/REPOD-v13n3a2024-75234. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/75234. Acesso em: 30 sep. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - “AVALIAÇÃO EXTERNA NO CONTEXTO DA REFORMA EMPRESARIAL: DESAFIOS PARA A QUALIDADE SOCIAL”