External evaluation in the context of corporate reform: challenges for social quality

Presentation of the dossier

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n3a2024-75232

Keywords:

Avaliação externa, Reforma empresarial, Qualidade social

Abstract

Many years have passed since neoliberal policies have sought to appropriate the evaluation of school quality, normalizing vertical forms of control over teaching as a means of promoting greater educational quality. To this end, considerable public time and money have been spent to reflect, through students' results on standardized tests, a true, almost orthodox portrait of how schools and their professionals have failed in their primary duty, which is to ensure that children and youth learn. The idea seems to homogenize that the more evaluation occurs, the higher the produced quality. In this regard, the school, tethered to business logic, becomes qualified by productivity, efficiency, and competence from a mercantile and technocratic perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Mara Regina Lemes de Sordi, Universidade Estadual de Campinas - Brasil

Doutora em Educação. Professora Associada da Faculdade de Educação da UNICAMP. Este trabalho está vinculado ao grupo de pesquisa LOED/UNICAMP (líder) e a pesquisa financiada pela FAPESP – Processo 2022/06891-3 (Acordos de Cooperação SEDUC/Secretaria da Educação/PROEDUCA - Programa de Pesquisa em Educação Básica) sob sua coordenação Campinas, SP, Brasil.

Maria Simone Ferraz Pereira, Universidade Federal de Uberlândia (Brasil)

Doutora em Educação. Professora da Universidade Federal de Uberlândia. Este trabalho está vinculado aos grupos de pesquisa LOED/UFU (líder), ao LAPGE (vice-líder) e à pesquisa financiada pela FAPEMIG 01/2021 - Demanda Universal - Projeto APQ-01517-21. Uberlândia, MG, Brasil.

Regiane Helena Bertagna, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Brasil)

Doutora em Educação. Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Este trabalho está vinculado aos grupos de pesquisa LOED/UNESP (líder) e GREPPE/UNESP (vice-líder) e a pesquisa financiada pela FAPESP - Processo 2022/06861-7 (Acordos de Cooperação SEDUC/Secretaria da Educação/PROEDUCA - Programa de Pesquisa em Educação Básica) sob sua coordenação. Rio Claro, SP, Brasil.

References

BALL, S. J. Mercados educacionais, escolha e classe social: o mercado como uma estratégia de classe. In: GENTILI, P. (org.) Pedagogia da exclusão: crítica ao neoliberalismo em educação. 19. ed. Petrópolis: Vozes, 2020.

DOURADO, L. F. (coord.).; OLIVEIRA, J. F.; SANTOS, C. A. A qualidade da educação: conceitos e definições. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas

Educacionais Anísio Teixeira, 2007.

FREITAS, L. C. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

RAVITCH, D. Vida e morte do grande sistema escolar americano: como os testes padronizados e o modelo de mercado ameaçam a educação. Tradução de Marcelo Duarte. Porto Alegre: Sulina, 2011.

Published

2024-09-12

How to Cite

SORDI, M. R. L. de; PEREIRA, M. S. F.; BERTAGNA, R. H. External evaluation in the context of corporate reform: challenges for social quality: Presentation of the dossier. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 1–8, 2024. DOI: 10.14393/REPOD-v13n3a2024-75232. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/75232. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - “AVALIAÇÃO EXTERNA NO CONTEXTO DA REFORMA EMPRESARIAL: DESAFIOS PARA A QUALIDADE SOCIAL”