The approach of the Policy Cycle in the study of the curriculum policy of the municipal education network of Uruguaiana/RS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n3a2024-72486

Keywords:

Curriculum policies; Policy cycle; Curriculum.

Abstract

This article discusses curriculum policies, exploring Stephen Ball's (1992) Policy Cycle approach, as interpreted by Mainardes (2006). The study aims to understand the process of creation and implementation of curriculum policies, focusing on the Guidance Document of the Municipal Territory of Uruguaiana/RS (DOTMU), from the perspective of the Coordinators of the Municipal Education Network of Uruguaiana. The methodology used was document analysis, centered on the DOTMU as the corpus of analysis. Supported by the Policy Cycle approach, the study analyzes the DOTMU in the three contexts proposed by the authors: Context of Influence, Context of Text Production, and Context of Practice. After the analysis, especially in the Context of Practice, weaknesses were identified even with the participation of education professionals in the construction of the DOTMU. The effective implementation of a living and conscious curriculum, based on intentional planning, represents a continuous challenge. However, the DOTMU reveals potentialities by being perceived by professionals as an organizing means of pedagogical practice, standing out for its theoretical consistency and democratic formulation, contributing to the educational journey in the schools of the Municipal Education Network of Uruguaiana.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Cristiane Gonçalves Hernandez, Universidade Franciscana (Brasil)

Mestre em Ensino de Humanidades e Linguagens. Universidade Franciscana (UFN), Professora da Rede Municipal de Ensino de Uruguaiana, Rio Grande do Sul (RS), Brasil.

Fernanda Figueira Marquezan, Universidade Franciscana (Brasil)

Doutora em Educação. Professora Adjunta da Universidade Franciscana (UFN), Santa Maria, Rio Grande do Sul (RS), Brasil.

References

AKKARI, A. Internacionalização das Políticas Educacionais: Transformações e Desafios. Petrópolis: Vozes, 2011.

ALMEIDA, M. L. P.; JUNG., H. S. Políticas curriculares e a base nacional comum curricular: emancipação ou regulação?. Revista do Centro de Educação UFSM, v. 44, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/26787. Acesso em: 4 maio 2022. DOI: https://doi.org/10.5902/1984644426787.

BALL, J. S. Diretrizes Políticas Globais e as Relações Políticas Locais em Educação. Currículo sem Fronteiras, v. 1, n. 2, p. 99- 116, jul./dez., 2001. Disponível em: www.curriculosemfronteiras.org. Acesso em: 25 jun. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais. Brasília, DF: MEC, SEB, DICEI, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 13.005/2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília, DF: MEC, 2014. Disponível em: https://pne.mec.gov.br/. Acesso em: 6 maio 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394/1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 17 maio 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais – Temas Transversais. 1997. Disponível em: https://bit.ly/2IOIb3L. Acesso em: 7 jun. 2022. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs). Brasília, DF: MEC, 1998.

BRASIL. Senado Federal. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Centro Gráfico, 1988. Disponível em: https://bit.ly/3P9keUZ. Acesso em: jun. 2022.

HOFLING, E. M. Estado e Políticas (Públicas) Sociais. Cadernos Cedes, v. 21, n. 55, nov., 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622001000300003.

IMBERNÓN, F. Formação Continuada de Professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.

LOPES, A. C. Discursos nas políticas de currículo. Currículo Sem Fronteiras, v. 6, n. 2, 2006. Disponível em: https://bit.ly/3yIPgOa. Acesso em: 6 maio 2022.

LOPES, A. C.; MACEDO, E. Contribuições de Stephen Ball para o estudo de Políticas de Currículo. In: BALL, S.; MAINARDES, J. (org.). Políticas Educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.

MAINARDES, J. Abordagem do Ciclo de Políticas uma Contribuição para a Análise de Políticas Educacionais. Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 94, p. 47-69, jan./abr., 2006. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 22 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302006000100003.

REFERENCIAL CURRICULAR GAÚCHO. RIO GRANDE DO SUL. Conselho Estadual de Educação. Resolução Nº 345/2018. Referencial Curricular Gaúcho. Secretaria de Estado da Educação: Porto Alegre, 2018. Disponível em: https://h-curriculo.educacao.rs.gov.br/Sobre/Index. Acesso em: 17 maio 2022.

SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.

SACRISTÁN, J. G. Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

THIESEN, Juares da Silva. Políticas curriculares, Educação Básica brasileira, internacionalização: aproximações e convergências discursivas. Educação e Pesquisa, v. 45, p. e190038, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634201945190038.

URUGUAIANA. Rio Grande do Sul. Câmara Municipal de Uruguaiana. Lei nº 4.620, de 4 de abril de 2016. Aprova o Plano Municipal de Educação.

URUGUAIANA. Rio Grande do Sul. Conselho Municipal de Educação. Resolução CME Nº 01/2020, de 03 de março de 2020, institui Documento Orientador do Território Municipal (DOTMU), Uruguaiana, 2020.

Published

2024-09-12

How to Cite

HERNANDEZ, C. G.; MARQUEZAN, F. F. The approach of the Policy Cycle in the study of the curriculum policy of the municipal education network of Uruguaiana/RS. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 13, n. 3, p. 1–18, 2024. DOI: 10.14393/REPOD-v13n3a2024-72486. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/72486. Acesso em: 30 sep. 2024.

Issue

Section

DEMANDA CONTÍNUA