The production of knowledge about the Internationalization of Higher Education in Latin America (2012-2022)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n2a2024-70585

Keywords:

High education, Internacionalization, Production of knowledge

Abstract

This study analyzes academic productions that explore the theme of Internationalization of higher education, based on Brazilian dissertations, theses, and Latin American journal articles (2012–2022). The in-depth focus originated from a state of knowledge about the subject. This work is linked to the research project entitled "Internationalization of Higher Education in Emerging Contexts: findings and reflections," developed by the Study Group on University (GEU/Unemat/UFMT), under the coordination of the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). This review serves as a qualitative parameter that allows us to visualize how this theme has gained strength and interest from authors and educational authorities in the last decade.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Egeslaine Nez, UFRGSUniversidade Federal do Rio Grande do Sul - Brasil

Pós-doutora em Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil.

Franciane Maria Araldi , Universidade do Estado de Santa Catarina - Brasil

Mestre em Ciências do Movimento Humano. Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil.

Diana Erika Cruz Jiménez, Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas - México.

Mestre em História. Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas. Chiapas, México.

Juliana F. Serraglio Pasini , Universidade Federal de Santa Catarina - Brasil

Pós-doutora em Educação. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catariana, Brasil

References

ARALDI, F. M. ; PASINI, J. F. S.; NEZ, E. Internacionalização da educação superior: estado de conhecimento das teses e dissertações brasileiras na última década (2011-2021). Fórum da Gestão do Ensino Superior nos Países e Regiões de Língua Portuguesa (FORGES) 2022.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 1977.

FAZENDA, I. Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 1989.

GACEL-AVILA, J. La dimensión internacional de las universidades mexicanas. Educación superior y sociedad, v. 11, n. 1, p. 121-142, 2000. Disponível em: https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/135. Acesso em: 31 mar. 2023.

KNIGHT, J. Internacionalização da educação superior: conceitos, tendências e desafios. 2. ed. São Leopoldo: OIKOS, 2020.

MAYER, L.; CATALANO, B. Internacionalización de la educación y movilidad: reflexiones a partir del caso argentino. Revista de Ciencias Sociales y Humanas, v. n. 29, p. 19-41, 2018. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/4761/476156577001/html/. Acesso em: 31 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.17162/uni.n29.2018.01

MOROSINI, M. C. Estado de conhecimento sobre internacionalização da educação superior: conceitos e práticas. Educar. Curitiba, n. 28, 2006.

MOROSINI, M. C. Qualidade da educação superior e contextos emergentes. Avaliação. Campinas; v. 19, n. 2, p. 385-405, jul. 2014.

NEZ. E.; MOROSINI, M. C. A cooperação acadêmica e os processos de internacionalização. Panorâmica. v. 1, p. 52 - 65, 2020. Disponível em: http://revistas.cua.ufmt.br/revista/index.php/revistapanoramica/issue/current. Acesso em: 24 maio 2020.

PROJETO de pesquisa. Internacionalização da educação superior em contextos emergentes: descobertas e reflexões. Porto Alegre: UFRGS, 2021.

UNESCO. Educação para a cidadania global: preparando alunos para os desafios do século XXI. Brasília: UNESCO, 2015. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000234311. Acesso em: 22 fev. 2020.

UNESCO. Educação 2030: rumo a uma educação de qualidade, inclusiva e equitativa, e à educação ao longo da vida para todos. Incheón, Coréia do Sul: UNESCO. 2015a. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000243278. Acesso em: 31 jan. 2020.

SANTOS FILHO, J. C.; GAMBOA, S. A. S. (org.) Pesquisa educacional: quantidade-qualidade. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

SCIELO. Scientific Electronic Library Online. Disponível em: https://www.scielo.org/. Acesso em: 23 abr. 2023.

ZERTUCHE, R. G. R.; TORRES, C. M. Internacionalización y educación ¿Semántica o política? Reencuentro. Análisis de problemas universitarios, v. n. 54, p. 27-36, 2009. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34012025004. Acesso em: 31 jan. 2023.

Published

2024-04-29

How to Cite

NEZ, E.; ARALDI , F. M.; JIMÉNEZ, D. E. C.; PASINI , J. F. S. The production of knowledge about the Internationalization of Higher Education in Latin America (2012-2022) . Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 1–15, 2024. DOI: 10.14393/REPOD-v13n2a2024-70585. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/70585. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - “INTERNACIONALIZAÇÃO DA EDUCAÇÃO: TENDÊNCIAS GLOBAIS E DESAFIOS NACIONAIS”