The production of knowledge about the Internationalization of Higher Education in Latin America (2012-2022)
DOI:
https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n2a2024-70585Keywords:
High education, Internacionalization, Production of knowledgeAbstract
This study analyzes academic productions that explore the theme of Internationalization of higher education, based on Brazilian dissertations, theses, and Latin American journal articles (2012–2022). The in-depth focus originated from a state of knowledge about the subject. This work is linked to the research project entitled "Internationalization of Higher Education in Emerging Contexts: findings and reflections," developed by the Study Group on University (GEU/Unemat/UFMT), under the coordination of the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). This review serves as a qualitative parameter that allows us to visualize how this theme has gained strength and interest from authors and educational authorities in the last decade.
Downloads
Metrics
References
ARALDI, F. M. ; PASINI, J. F. S.; NEZ, E. Internacionalização da educação superior: estado de conhecimento das teses e dissertações brasileiras na última década (2011-2021). Fórum da Gestão do Ensino Superior nos Países e Regiões de Língua Portuguesa (FORGES) 2022.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 1977.
FAZENDA, I. Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 1989.
GACEL-AVILA, J. La dimensión internacional de las universidades mexicanas. Educación superior y sociedad, v. 11, n. 1, p. 121-142, 2000. Disponível em: https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/135. Acesso em: 31 mar. 2023.
KNIGHT, J. Internacionalização da educação superior: conceitos, tendências e desafios. 2. ed. São Leopoldo: OIKOS, 2020.
MAYER, L.; CATALANO, B. Internacionalización de la educación y movilidad: reflexiones a partir del caso argentino. Revista de Ciencias Sociales y Humanas, v. n. 29, p. 19-41, 2018. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/4761/476156577001/html/. Acesso em: 31 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.17162/uni.n29.2018.01
MOROSINI, M. C. Estado de conhecimento sobre internacionalização da educação superior: conceitos e práticas. Educar. Curitiba, n. 28, 2006.
MOROSINI, M. C. Qualidade da educação superior e contextos emergentes. Avaliação. Campinas; v. 19, n. 2, p. 385-405, jul. 2014.
NEZ. E.; MOROSINI, M. C. A cooperação acadêmica e os processos de internacionalização. Panorâmica. v. 1, p. 52 - 65, 2020. Disponível em: http://revistas.cua.ufmt.br/revista/index.php/revistapanoramica/issue/current. Acesso em: 24 maio 2020.
PROJETO de pesquisa. Internacionalização da educação superior em contextos emergentes: descobertas e reflexões. Porto Alegre: UFRGS, 2021.
UNESCO. Educação para a cidadania global: preparando alunos para os desafios do século XXI. Brasília: UNESCO, 2015. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000234311. Acesso em: 22 fev. 2020.
UNESCO. Educação 2030: rumo a uma educação de qualidade, inclusiva e equitativa, e à educação ao longo da vida para todos. Incheón, Coréia do Sul: UNESCO. 2015a. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000243278. Acesso em: 31 jan. 2020.
SANTOS FILHO, J. C.; GAMBOA, S. A. S. (org.) Pesquisa educacional: quantidade-qualidade. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
SCIELO. Scientific Electronic Library Online. Disponível em: https://www.scielo.org/. Acesso em: 23 abr. 2023.
ZERTUCHE, R. G. R.; TORRES, C. M. Internacionalización y educación ¿Semántica o política? Reencuentro. Análisis de problemas universitarios, v. n. 54, p. 27-36, 2009. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34012025004. Acesso em: 31 jan. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Educação e Políticas em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.