The educational system and COVID-19 pandemic: online teaching, challenges and Brazilian educational policy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n2a2024-69978

Keywords:

Educational Policy, Pandemic, Coronavirus, Brazil

Abstract

In Brazil, at the beginning of 2020, due to social distancing during the COVID-19 pandemic, in-person classes were suspended abruptly modifying the educational system. This new context was mainly characterized by the mandatory use of technological devices for remote teaching and the absence of effective and egalitarian government responses in support of Education. This new system, settled in historical capitalist market logic, intensified inequalities in Brazil regarding the democratic perspective of access to education. Thus, the general objective of this work was to understand, in a historically contextualized way, the Brazilian political-administrative and educational scenario in the context of the pandemic in the period that corresponds to 2020-2021. To this end, a qualitative, exploratory and analytical study was carried out with the use of books, articles and papers regarding the above mentioned issue. The data search was carried out in the virtual library SCIELO (Scientific Electronic Library Online) and on the website of the Secretary of education. According to the results found, it was observed that online teaching was implemented on short notice and without considering the multiple Brazilian realities, which caused immeasurable challenges for all education subjects. Many students were “invisible” and their educational rights were denied, in addition to the increasing workload and reduction in teaching staff salaries, intensifying social inequalities and the fragility of Brazilian schools. The reflection proposed here reiterates the need to discuss and position this issue through educational policies among the subjects of education, with the expectation of promoting effective and egalitarian education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Bárbara Barra Gomides, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia - UFU. Coordenadora pedagógica do Centro Educacional Bem Me Quer. Uberlândia, Minas Gerais, Brasil.

Marcelo Soares Pereira da Silva, Universidade Federal de Uberlândia - Brasil

Doutor em Educação pela Universidade de Campinas -UNICAMP. Professor Titular na Faculdade de Educação na UFU. Uberlândia, Minas Gerais, Brasil.

References

AGUIAR, M. A. S. Políticas de educação em questão: retrocessos, desafios e perspectivas. Retratos da Escola, v. 14, n. 30, p. 618-620, 2020. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v14i30.1255.

ANTUNES, L. D. Educação e pandemia: Contribuições da Teoria Contingencial na Gestão Escolar em tempos de COVID-19. Revista Mediação, v. 11, p.60-79, 2021.

ARDANA, B. de M. et al. Reflexões acerca da experiência de docentes do Ensino Fundamental I com o ensino remoto durante a pandemia de Covid-19. São Paulo: Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, 2020. Disponível em: https://orientacaoaqueixaescolar.ip.usp.br/wpcontent/uploads/sites/462/2021/04/Reflex%C3%B5es-acerca-da-experi%C3%AAncia-de-docentes-do-Ensino-Fundamental-I-com-o-ensino-remoto-durante-a-pandemia-de-Covid-19.pdf. Acesso em: 04 ago. 2021.

DOI: http://dx.doi.org/10.29327/xxvebrapem.453160.

BARROS, J. A.; MATIAS, J. C. Discursos de um presidente: políticas públicas e educação em tempos de pandemia. Linhas Críticas, v. 27, p. 1-23, 2021. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.35310.

BASTOS, L. Entre a crise pandêmica e a invisibilidade política: educação das crianças quilombolas. Linhas Críticas, v. 26, p.1-22, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.26512/lc.v26.2020.33972.

BRASIL. MEC. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº 05/2020: reorganização do calendário escolar em razão da pandemia da COVID-19. Brasília: 28 de abr. 2020. Disponível em:http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=14511- pcp005-20&category_slud=marco-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 09 jul. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.29327/542849.1-3.

BROOKS, S. K. et al. The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The lancet, v. 395, n. 10227, p. 912-920, 2020.

DOI: http://dx.doi.org/10.1016/s0140-6736(20)30460-8.

COLEMARX. Coletivo de Estudos em Marxismo e Educação. Em defesa da educação pública comprometida com a igualdade social: porque os trabalhadores não devem aceitar aulas remotas. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ, 2020. Disponível em:http://www.colemarx.com.br/wp-content/uploads/2020/04/Colemarx-texto-cr%C3%ADtico-EaD-2.pdf. Acesso em: 08 mai. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.34037/978-989-54942-5-5_7_2.

COUTO, E. S.; COUTO E. S.; CRUZ, I. D. M. P. #fiqueemcasa: educação na pandemia da COVID-19. Educação, v. 8, n. 3, p. 200-217, 2020. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p200-217.

CUNHA, L. F. F. da; SILVA, A. de S.; SILVA, A. P. da. O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, v. 7, n. 3, p. 27-37, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.17564/2316-3828.2020v8n3p200-217.

DA SILVA, M. J. S.; DA SILVA, R. M. Educação e ensino remoto em tempos de pandemia: desafios e desencontros. Campina Grande: Realizeventos, 2021. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/editora/ebooks/conedu/2020/ebook3/TRABALHO_EV140_MD7_SA100_ID1564_06092020174025.pdf. Acesso em: 01 fev. 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.48209/978-65-desa9-52-3.

DOS SANTOS, V. A. et al. O uso das ferramentas digitais no ensino remoto acadêmico: desafios e oportunidades na perspectiva docente. In: Proceedings of the VII Congresso Nacional, de Educação, Conedu, Edição Online. 2020. p. 15-17. DOI: http://dx.doi.org/10.54265/amon2623.

DUARTE, A. W. B.; HYPOLITO, Á. M. Docência em tempos de Covid-19: uma análise das condições de trabalho em meio a pandemia. Retratos da Escola, v. 14, n. 30, p. 736-752, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.22420/rde.v14i30.1207.

FERREIRA, A. R.; GONÇALVES, D. Políticas educativas em tempos de COVID em Portugal: que relação com a igualdade, equidade e inclusão em educação?. Revista Galega de Educación, n. esp., p. 49-52, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.5753/RBIE.2020.28.0.1013.

FONTOURA, J. S. D. de A. A efetivação do direito à educação com qualidade social: o início do contexto pandêmico no estado do Rio Grande do Sul na percepção de gestores escolares. REPOD - Revista Educação e Políticas em Debate, v. 10, n. 3, p. 1072-1089, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.14393/repod-v10n3a2021-62228.

GALZERANO, L. S. Políticas educacionais em tempos de pandemia. Argumentum, v. 13, n. 1, p. 123-138, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.47456/argumentum.v13i1.33045.

GESTRADO-CNTE. Grupo de Estudos sobre Política Educacional e Trabalho Docente (GESTRADO). Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação (CNTE). Trabalho docente em tempos de pandemia: relatório técnico. Belo Horizonte: GESTRADO, 2020. Disponível em: https://gestrado.net.br/wp-content/uploads/2020/08/cnte_relatorio_da_pesquisa_covid_gestrado_v03.pdf. Acesso em: 8 set. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.35417/978-65-991247-1-6_13.

GONÇALVES, G. B. B.; GUIMARÃES, J. M. de M. Aulas remotas, escolas vazias e a carga de trabalho docente. Retratos da Escola, v. 14, n. 30, p. 772-786, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.22420/rde.v14i30.1203.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - INEP. Pesquisa resposta educacional à pandemia de COVID-19. Brasília: INEP, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-eindicadores/censo-escolar/pesquisas-suplementares/pesquisa-covid-19. Acesso em: 09 jul. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.29215/pecen.v6i1.1872.

LACERDA, T. E.; JUNIOR, R. G. Educação remota em tempos de pandemia: ensinar, aprender e ressignificar a educação. Paraná: Editora BAGAI, 2021.

MENDES, C. L.; SOUTO, T. A. O ensino remoto em Minas Gerais: uma análise pelo ciclo de políticas. Devir Educação, ed. esp., p. 384-408, 2021.

DOI: http://dx.doi.org/10.30905/rde.v0i0.460.

NUNES, E. A.; CARVALHO, R. F. de; VIZOLLI, I. Direito à educação: Gestão democrática e políticas públicas em tempo de pandemia/COVID-19 no Estado do Tocantins. Revista Brasileira de Educação do Campo, v. 5, p. e10680-e10680, 2020. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10680

NUNES, K. de C. S.; REZENDE, V. M. DOSSIÊ: Direito à educação básica e superior em tempos de pandemia–políticas de permanência e qualidade. REPOD - Revista Educação e Políticas em Debate, v. 10, n. 3, p. 980-987, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.20873/uft.rbec.e10680

OLIVEIRA, D. A.; JUNIOR, E. A. P. Trabalho docente em tempos de pandemia: mais um retrato da desigualdade educacional brasileira. Retratos da escola, v. 14, n. 30, p. 719-734, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.22420/rde.v14i30.1212.

PALÚ, J. A crise do capitalismo, a pandemia e a educação pública brasileira: reflexões e percepções. Desafios da educação em tempos de pandemia. Cruz Alta: Ilustração, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.46550/978-65-991146-9-4.

PERES, M. R. Novos desafios da gestão escolar e de sala de aula em tempos de pandemia. Revista de Administração Educacional, v. 11, n. 1, p. 20-31, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.51359/2359-1382.2020.246089.

RABELLO, M. E. Lições do coronavírus: ensino remoto emergencial não é EAD. Revista Desafios da Educação. [Online]. Abril/ 2020. Disponível: https://desafiosdaeducacao.grupoa.com.br/coronavírus-ensino-remoto/. Acesso em: 05 de jun. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.15202/1981-1896.v27n54p167.

RANIERI, N. B. S.; ALVES, A. L. A. Direito à educação e direitos na educação. São Paulo: Cátedra UNESCO de Direto à Educação -USP, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.11606/9788553062003.

SAMPAIO, R. M. Práticas de ensino e letramentos em tempos de pandemia da COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, p. e519974430, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4430.

SANTANA, C. L. et al. Aula em casa: educação, tecnologias digitais e pandemia COVID-19. Educação, v. 10, n. 1, p. 75-92, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p75-92.

SEMERARO, G. “Crise orgânica” e luta de classes em Gramsci (2016). Disponível em: http://igsbrasil.org/praxis/edicao-1/crise-organica-e-luta-de-classes-em-gramsci/. Acesso em: 16 set. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.36311/2526-1843.2016.v1n1.p13-24.

SIQUEIRA, R. M.; DOURADO, L. F. Trabalho e formação de professores/as: retrocessos e perdas em tempos de pandemia. Retratos da Escola, v. 14, n. 30, p. 842-857, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.22420/rde.v14i30.1211.

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization - UNESCO. Supporting learning recoveryone year into COVID-19: the global education coalition in action. Paris: UNESCO, 2021. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000376061. Acesso em: 20 maio 2021.

VIEIRA, M. de F.; DA SILVA, C. M. S. A Educação no contexto da pandemia de COVID-19: uma revisão sistemática de literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 28, p. 1013-1031, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.5753/rbie.2020.28.0.1013.

VIEIRA, A. C.; DE ARAÚJO, M. E. Como o estado de Minas Gerais está trabalhando para alcançar o objetivo “Educação de Qualidade”, no contexto da pandemia de COVID-19. Educação Sem Distância-Revista Eletrônica Da Faculdade Unyleya, v. 1, n. 4, p.1-11, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2023.330.

VIEIRA, L.; RICCI, M. C. A educação em tempos de pandemia: soluções emergenciais pelo mundo. Santa Catarina: Observatório do Ensino Médico em Santa Catarina, 2020. Disponível em:https://www.udesc.br/arquivos/udesc/id_cpmenu/7432/EDITORIAL_DE_ABRIL___Let_cia_Vieira_e_Maike_Ricci_final_15882101662453_7432.pdf. Acesso em: 10 jun. 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.29183/2596-237x.ensus2023.v11.n4.p150-162.

ZIENTARSKI, C. et al. Trabalho docente em tempos de pandemia: a realidade vivenciada por professores e equipes gestoras de instituições de ensino da região metropolitana de Fortaleza/CE. Revista Educação e Políticas em Debate, v. 10, n. 3, p. 1012-1036, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.14393/repod-v10n3a2021-62165.

ZIZEK, S. Pandemia: COVID-19 e a reinvenção do comunismo. São Paulo: Boitempo, 2020.

Published

2024-04-29

How to Cite

GOMIDES, B. B.; SILVA, M. S. P. da. The educational system and COVID-19 pandemic: online teaching, challenges and Brazilian educational policy. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 1–19, 2024. DOI: 10.14393/REPOD-v13n2a2024-69978. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69978. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

DEMANDA CONTÍNUA