The BNCC and its multiple meanings: challenges in the (re)creation of curricular practices of a federal unit of Early Childhood Education

enjeux dans la (re)création des pratiques curriculaires d'une unité fédérative d'éducation de la petite enfance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n2a2024-69680

Keywords:

Early childhood Education, Curriculum, BNCC

Abstract

This article aims to discuss the challenges encountered in the implementation of the BNCC in an early childhood education unit located in a public institution of higher education. The qualitative research was carried out through the analysis of the institution's PPP and semi-structured interviews with UEI teachers. The results demonstrate the movement that the UEI carried out for the (re)construction of the PPP, observing the limitations and potentialities of the BNCC. It is concluded that the adequacy of the PPP sought to value children's protagonism based on an interpretation of the BNCC, which does not restrict the specificities of Early Childhood Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Karine Weber, Federal University of Santa Maria

Mestrado em Educação. Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil.

Caroline Foggiato Ferreira, Universidade Federal de Santa Maria - Brasil

Mestrado em Educação. Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil.

Andressa Aita Ivo, Federal University of Pelotas

Doutorado em Educação. Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil.

Juliana, Federal University of Santa Maria

Doutorado em Educação. Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul, Brasil.

References

BARBOSA, M. C. S.; FLORES, M. L. R. Base Nacional Comum Curricular: garantia ou ameaça à consolidação da identidade da educação infantil? Conjectura: Filosofia e Educação, Caxias do Sul, RS, 73 - 110, v. 25, Dossiê, 2020. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/8630. Acesso em: 09 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.18226/21784612.v25.e020043

BARBOSA, R. F. M.; MARTINS, R. L. del R.; MELLO, A. da S. A educação infantil na Base Nacional Comum Curricular: Avanços e Retrocessos. Movimento, n. 10, p. 147-172, 2019. Disponível em: http://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/32667/18810. Acesso em: 12 fev. 2020. DOI: https://doi.org/10.22409/mov.v0i10.536

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#apresentacao. Acesso em: 23 ago. 2019.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2019. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 09 jul. 2020.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf. Acesso em: 09 jul. 2020.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Brasília, DF, dez. 1996. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf. Acesso em: 09 jul. 2020.

FOCHI, P. Ludicidade, continuidade e significatividade nos campos de experiência. In.: FINCO, D.; BARBOSA, M.; FARIA, A. Campos de experiências na escola da infância: contribuições italianas para inventar um currículo de educação infantil brasileiro. Campinas: Edições Leitura Crítica, 2015. p. 221-232.

HOSTINS, R. C. L.; ROCHADEL, O. Contribuições de Stephen Ball para o campo das políticas educacionais. Revista Online de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. 1, p. 61-84, jan./abr., 2019. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/11947. Acesso em: 02 mar. 2020. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v23i1.11947

MOTA, M. R. A. A BNCC e a educação infantil: algumas provocações e um ponto de ancoragem. In: REUNIÃO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓSGRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 39., 2019, Niterói. Anais [...]. Niterói: Anped, 2019. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos_45_6. Acesso em: 15 mar. 2020.

OLIVEIRA-FORMOSINHO, J.; KISHIMOTO, T. M.; PINAZZA, M. A. Pedagogia(s) da infância: dialogando com o passado: construindo o futuro. Porto Alegre: Artmed, 2007.

SALLES, F.; FARIA, V. Currículo na educação infantil: diálogo com os demais elementos da proposta pedagógica. 2 ed. São Paulo: Ática, 2012.

SILVA, V. S. da. Base Nacional Comum Curricular: uma análise crítica do texto da política. 2018. 198p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2018. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFPL_52e6ccf32aa486d2e33648e11ea9f00c. Acesso em: 22 jun. 2020.

UNIDADE DE EDUCAÇÃO INFANTIL (nome da Unidade de Educação Infantil). HISTÓRICO. Santa Maria, 2012.

UNIDADE DE EDUCAÇÃO INFANTIL (nome da Unidade de Educação Infantil). Projeto Político Pedagógico (nome da Unidade de Educação Infantil). Santa Maria, 2019

Published

2024-04-29

How to Cite

WEBER, K.; FERREIRA, C. F.; IVO, A. A.; JULIANA. The BNCC and its multiple meanings: challenges in the (re)creation of curricular practices of a federal unit of Early Childhood Education: enjeux dans la (re)création des pratiques curriculaires d’une unité fédérative d’éducation de la petite enfance. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 1–17, 2024. DOI: 10.14393/REPOD-v13n2a2024-69680. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69680. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

DEMANDA CONTÍNUA