From social distinction to performativity: schools of excellence in Brazil and Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n2a2023-69401

Keywords:

Excellence, Social distinction, Performativity, Meritocracy, Secondary education

Abstract

This article discusses the phenomenon of excellence in education through a comparison between two school models: traditional emblematic schools and excellence-oriented educational policies, implemented in Latin American countries in recent decades. In order to understand the concept of excellence underlying these models, upper secondary education policies and schools were analyzed in Brazil and Chile. It was observed that the institutional and management culture prevalent in the school models determines what is meant by excellence education and the strategies used to achieve it.

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Author Biographies

Anna Rachel Gontijo Mazoni, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais – Brasil

Mestre em Educação (Universidade Federal de Minas Gerais). Professora Assistente da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil.

Dalila Andrade Oliveira, Universidade Federal de Minas Gerais - Brasil

Doutora em Educação (Universidade de São Paulo). Professora Titular de Políticas Públicas em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, Brasil.

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Published

2023-05-18

How to Cite

MAZONI, A. R. G.; OLIVEIRA, D. A. From social distinction to performativity: schools of excellence in Brazil and Chile. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 600–622, 2023. DOI: 10.14393/REPOD-v12n2a2023-69401. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/69401. Acesso em: 26 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - ESTADO E POLÍTICAS EDUCACIONAIS NA AMÉRICA LATINA: CONFIGURAÇÕES ATUAIS