The research on affirmative action policies in psychology postgraduate: an overview of brazilian production in the last decade (2012-2022)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v13n1a2024-68830

Keywords:

Psychology, Public Policy, Affirmative Action, Higher Education

Abstract

We mapped the theses and dissertations investigating affirmative action policies for access to Brazilian higher education institutions in the last decade (2012-2022) that were defended in stricto sensu postgraduate programs in the field of psychology in Brazil. Through a systematic review, we analyzed 50 papers, and we present a brief overview of current scientific production on the subject. There was a predominance of studies in the field of Social Psychology developed at Federal Universities, which analyzed the implementation of affirmative action at the same institution where the research was carried out. Most analyzed aspects related to the beneficiaries’ formative paths, with the ethnic-racial component aimed at black and brown people being the most investigated.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rafael Mauricio Castanho, Instituto Federal de Santa Catarina - Brasil

Mestre em Psicologia pela Universidade Federal do Paraná. Psicólogo no Instituto Federal de Santa Catarina, Canoinhas, Santa Catarina, Brasil.

Norma da Luz Ferrarini, Universidade Federal do Paraná - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná. Professora no Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Paraná, Brasil.

Miriam Aparecida Graciano de Souza Pan, Universidade Federal do Paraná - Brasil

Doutora em Letras pela Universidade Federal do Paraná. Professora no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Paraná, Brasil.

References

BEATRIZ-RODRIGUES, M.; BASSO-POLETO, D.; EFROM, C. Affirmative Actions in Post Secondary Education: quantitative and qualitative literature review. Revista Electrónica Educare, v. 24, n. 1, p. 292-325, jan./abr. 2020. Disponível em: https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/10381. Acesso em: 02 ago. 2022. DOI: http://doi.org/10.15359/ree.24-1.16.

CAMPOS, H. R.; FACCI, M. G. D.; SOUZA, M. P. R. (org.). As políticas educacionais na pós-graduação brasileira de psicologia. Curitiba: Editora CRV, 2021.

CARVALHO, J. J. A política de cotas no ensino superior: ensaio descritivo e analítico do mapa das ações afirmativas no Brasil. Brasília: INEP/INTC, 2016.

FERES JÚNIOR, J. et al. Ação afirmativa: conceito, história e debates. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2018.

GOMES, N. L.; SILVA, P. V. B.; BRITO, J. E. Ações afirmativas de promoção da igualdade racial na educação: lutas, conquistas e desafios. Educação & Sociedade. Campinas: v. 42, n. especial, p. 1-14, dez. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/3PyCNZ5FhDNjjchnPBGKhJw/?lang=pt. Acesso em: 02 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/ES.258226.

GONÇALVES, M. G. M. Subjetividade, psicologia e políticas públicas. São Paulo: Cortez, 2010.

MARINHO-ARAÚJO, C. M., DUGNANI, L. A. C. (org.). Psicologia Escolar na Educação Superior. Campinas: Alínea, 2020.

MARTÍNEZ, A. M. O psicólogo escolar e os processos de implantação de políticas públicas. In: CAMPOS, H. (org.). Formação em psicologia escolar: realidades e perspectivas. 2. Ed. Campinas: Alínea, 2020. p. 109-134.

OKOLI, C. A guide to conducting a standalone systematic literature review. Communications of the Association for Information Systems, v. 37, n. 43, p. 879-910, nov. 2015. Disponível em: https://aisel.aisnet.org/cais/vol37/iss1/43/. Acesso em: 02 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.17705/1CAIS.03743.

OLIVEIRA, J. F. Acesso à educação superior no Brasil: entre o elitismo e as perspectivas de democratização. In: OLIVEIRA, J. F. (org.). Educação escolar no Brasil: análises críticas e perspectivas de democratização. Brasília: Anpae, 2022. p. 94-120.

PAN, M. A. G. S.; ALBANESE, L.; FERRARINI, N. L. (org.). Psicologia e Educação Superior: formação e(m) prática. Curitiba: Juruá, 2017.

PASSONE, E. F. K. Contribuições atuais sobre o estudo de implementação de políticas educacionais. Cadernos de Pesquisa, v. 43, n. 149, p. 596-613, nov. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/gSRwDbvYTQ9v3mLvDHQd3NM/?lang=pt. Acesso em: 02 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742013000200011.

PASSONE, E. F. K.; PEREZ, J. R. R. Psicologia e análise de implementação de políticas públicas: um diálogo interdisciplinar. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 33, n. 3, p. 612-629, out. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/TSnWPLHr5xkhkFyJrPZq4tm/?lang=pt. Acesso em: 02 de ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98932013000300008.

RISTOFF, D. Democratização do campus: impacto dos programas de inclusão sobre o perfil da graduação. Rio de Janeiro: Editora Flacso, 2016.

RODRIGUES, T. C.; SANTOS, F. V. S.; CRUZ, A. C. J. Da desigualdade à democratização do acesso à Universidade: políticas públicas e educacionais no Brasil. Revista Educação e Políticas em Debate, v. 11, n. 1, p. 47–62, jan./abr. 2022. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64898. Acesso em: 15 dez. 2022. DOI: https://doi.org/10.14393/REPOD-v11n1a2022-64898.

VIEIRA, R. S.; ARENDS-KUENNING, M. Affirmative Action in brazilian universities: effects on the enrollment of targeted groups. Economics of Education Review, v. 73, n. 1, p. 1-12, dez. 2019. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0272775718306216?via%3Dihub. Acesso em: 02 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2019.101931.

Published

2023-12-31

How to Cite

CASTANHO, R. M.; FERRARINI, N. da L.; PAN, M. A. G. de S. The research on affirmative action policies in psychology postgraduate: an overview of brazilian production in the last decade (2012-2022). Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 1–16, 2023. DOI: 10.14393/REPOD-v13n1a2024-68830. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/68830. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

CONTINUED DEMAND