Political aspects in teacher training today: a critique from Hannah Arendt

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n2a2023-67729

Keywords:

Teacher Training, Distance Education, Hannah Arendt, Public Good, Professionalization

Abstract

The present study analyzes political aspects, purposes and objectives of teacher training in the Distance Education model. Currently, teacher training using this model has become hegemonic, as seen by the growing number of supply and demand for these courses. However, would teacher training be adequate in this format? Thinkers about education insist that teacher training cannot be reduced to professionalization along the lines of business values. Fast, effective and efficient training does not seem to fit the very conception of teacher training. In this sense, the text intends to draw attention to a process of even “dehumanization”, regarding teacher training, which, for this purpose, takes up some points about Hannah Arendt’s thinking in an attempt to analyze whether this training could “go well” when it is reduced only to this type of technology. We also use the most recent studies on the subject, such as those by Jan Masschelein and Maarten Simons – both researchers take up Arendt and discuss education as a public good. In this way, the tendency of a “personalized” training, focused on the individual, seems to be lost in relation to the idea of “common”, “public good”.

 

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Author Biographies

Antonio Henrique Rosa, Faculdade de Inhumas - Brasil

Mestrando em Educação pela Faculdade de Inhumas (FacMais) – Inhumas – Goiás (Brasil); Especialista em História Contemporânea pelo Centro Universitário do Cerrado Patrocínio (Unicerp, 2003); Licenciado em Pedagogia pelo Centro Universitário de Goiatuba (UniCerrado, 2001). Em Filosofia, pelo Centro Universitário Newton Paiva (NEWTON, 2011). É membro do laboratório Interunidades de Teoria Social, Filosofia e Psicanálise do Centro-Oeste (LATESFIP-Cerrado). Goiás – Brasil.

Ronaldo Manzi, Faculdade de Inhumas - Brasil

Doutor em filosofia pela Universidade de São Paulo (USP, 2013) e pela Radboud Universiteit Nijmegen (RUN, 2013) (co-tutela). Pós-doutor em filosofia (USP, 2017), em Psicologia Social (USP, 2019) e em Educação (PUC-GO, 2021). Pós-Doutorando em Filosofia (UNB). É membro executivo do grupo de pesquisa do Laboratório de Estudos em Teoria Social, Filosofia e Psicanálise (USP). É membro do grupo de pesquisa do Laboratório de Estudos em Teoria Social, Filosofia e Psicanálise do Centro-Oeste. É membro da International Society of Psychoanalysis and Philosophy (ISPP). Presidente do Conselho Editorial da Editorial Casa. Professor titular no Programa de Pós-Graduação em Educação na Faculdade de Inhumas (FacMais) – Inhumas – Goiás - Brasil.

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Published

2023-05-18

How to Cite

ROSA, A. H.; MANZI, R. Political aspects in teacher training today: a critique from Hannah Arendt. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 909–927, 2023. DOI: 10.14393/REPOD-v12n2a2023-67729. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67729. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

CONTINUOUS DEMAND