Evaluation of educational policy: the Escola da Terra Program and its implementation in the State of Pernambuco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n1a2023-67541

Keywords:

Policy evaluation, Country Education, Teacher Formation, Earth School

Abstract

The present research is located in the field of educational policy and aimed to evaluate the teacher formation program Escola da Terra/PE in its implementation phase. Therefore, it was necessary to analyze legal documents that regulate the program; accompany the formative moment characterized as university time and; to make use of discourse as an analytical category. The study operates with post-structuralism and is composed of three moments in which (1) from a theoretical discussion we make considerations about the evaluation of public policies; (2) we designed the methodology used in the research; (3) we analyzed the data produced. We conclude by pointing out in the program traditional problems in the field of public polices and subjective reaches that assing meanings in the constitution of identifications between rural educators and the teaching practice in peasant territories.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Kátia Silva Cunha, Universidade Federal de Pernambuco - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco. Professora do Programa de Pós-Graduação em educação da Universidade Federal de Pernambuco – UFPE, Recife, Pernambuco, Brasil. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Contemporânea da Universidade Federal de Pernambuco/Centro Acadêmico do Agreste – UFPE/CAA, Caruaru, Pernambuco, Brasil.

Janini Paula da Silva, Universidade Federal de Pernambuco - Brasil

Mestra em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco – UFPE/CAA. Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco – UFPE, Recife, Pernambuco, Brasil.

References

ARRETCHE, M. T. S. Tendências no estudo sobre avaliação. In: RICO, Elizabeth Melo (Org.) Avaliação de Políticas Sociais: uma questão em debate. São Paulo: Cortez, 2001. (p. 29-39).

BALL, S.; MAGUIRE, M.; BRAUN, A. Como as escolas fazem políticas: atuações em escolas secundárias. Tradução Janete Brindon. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2016.

BOURDIEU, P.; CHAMBOREDON, J.; PASSERON, J. Ofício de sociólogo: metodologia da pesquisa na sociologia. Tradução de Guilherme João de Freitas Teixeira. 8ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

BRASIL. Governo Federal. Ministério da Educação (BR). Portaria Nº 579, de 02 de julho de 2013: Institui a Escola da Terra. Brasília (DF); 2013.

BRANDÃO, Z. Pesquisa em Educação: conversas com pós-graduandos. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio; São Paulo: Loyola, 2002.

BURITY, J. A. Discurso, política e sujeitos na teoria da hegemonia de Ernesto Laclau. In: Daniel de Mendonça, Léo Peixoto Rodrigues (organizadores). Pós-estruturalismo e teoria do discurso: em torno de Ernesto Laclau. 2. ed. – Porto Alegre: EDIPUCRS, 2014.

COHEN, E.; FRANCO, R. Políticas Sociais, racionalidade e avaliação. In: Avaliação de Projetos Sociais. 8ª Ed. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 19-37.

KUNZ, S. A. S.; ARAÚJO, G. C. C. A.; CASTIONI, R. Epistemologia e a pesquisa em política educacional: vetores que orientam os pesquisadores do campo educacional. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia-MG, v. 8, n. 15, p. 17-47, jul./dez. 2017. ISSN 2179-4510. Disponível em: http://www.revistaensinogeografia.ig.ufu.br/N15/Art2-v8-n15-Revista-Ensino-Geografia-Kunz-Araujo-Castioni.pdf. Acesso em: 20 de maio de 2022.

LACLAU, E. (1935-2014); MOUFFE, C. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. / Ernesto Laclau e Chantal Mouffe. Tradução de Joanildo A. Burity, Josias de Paula Jr. e Aécio Amaral – São Paulo: Intermeios; Brasília: CNPq, 2015. (Coleção Contrassensos).

LACLAU, E. (1935-2014); MOUFFE, C. A razão populista: tradução Carlos Eugênio Marcondes de Moura. – São Paulo: Três Estrelas, 2013. Título original: On populist reason

LACLAU, E. (1935-2014); MOUFFE, C. Entre a equivalência e a diferença: notas sobre a trajetória teórico-política de Ernesto Laclau. In: Lopes e Mendonça (organizadores). A Teoria do Discurso de Ernesto Laclau. 1ª ed. São Paulo: Annablume, 2015.

LOBO, T. Avaliação de processos e impactos de programas sociais – algumas questões para reflexão. In: RICO, Elizabeth Melo (Org.) Avaliação de Políticas Sociais: uma questão em debate. São Paulo: Cortez, 2001. (p. 75-84).

LOPES, A. C.; BORGES, V. Formação docente, um projeto impossível. Cadernos de Pesquisa, v. 45, n. 157, p. 486-507, jul./set. 2015.

LÜDKE, M. (coord.). O professor e a pesquisa. Campinas: Papirus, 2009.

MAINARDES, J. A pesquisa no campo da política educacional: perspectivas teórico-epistemológicas e o lugar do pluralismo. Revista Brasileira de Educação. v. 23 e230034,2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/njDMt6PjSDLjzByjpXwr4zh/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 de maio de 2022.

MULLER, P.; SUREL, Y. O que é uma política pública?, In Muller e Surel. Análise das Políticas Públicas. Pelotas: Educat, 2002.

SECCHI, L. Políticas públicas: conceitos, esquemas de análise, casos práticos. São Paulo: Cengage Learning, 2010.

SECCHI, L. Análise de políticas públicas: diagnósticos de problemas, recomendações de soluções. São Paulo: Cengage Learning, 2016.

SOUZA, C. Políticas Públicas: uma revisão da literatura. Sociologias, Porto Alegre, ano 8, nº 16, jul/dez 2006, p. 20-45.

PEREZ, J. R. R. Avaliação do Processo de Implementação: algumas questões metodológicas. In: RICO, Elizabeth Melo (Org.) Avaliação de Políticas Sociais: uma questão em debate. São Paulo: Cortez, 2001. (p. 65-74).

PETER, M. Pós-estruturalismo e filosofia da diferença. Uma introdução. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

Published

2022-12-02

How to Cite

CUNHA, K. S.; SILVA, J. P. da. Evaluation of educational policy: the Escola da Terra Program and its implementation in the State of Pernambuco. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 185–201, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v12n1a2023-67541. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67541. Acesso em: 29 sep. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - POLÍTICA PÚBLICA EM CONTEXTO PANDÊMICO EM ESCOLAS RURAIS: O PROGRAMA ESCOLA DA TERRA COMO AFIRMAÇÃO DO DIREITO À EDUCAÇÃO