The closure of multi-seriated schools in the Amazon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v12n1a2023-67540

Keywords:

Amazon, Licenses, Closure of Multiseriated Schools

Abstract

The article aims to discuss the closure of multiseriated schools in the Amazon field. Field and Documentary research was used for data collection. The method for appreciation and analysis was Dialectical Historical Materialism.  The context of the research is the municipality of Alvarães/Am. The results obtained are: a) the lowest rate of the permanent population in the field of Alvarães varies among young people aged fifteen to seventeen years; b) 19% of the population with school age completed elementary school in this municipality; c) 76 studies found among theses and dissertations, none discussed the closure of multiseriated schools in the Amazon. The contribution of this text is to discuss in the Amazon the closure of schools in the field, since this theme has not been discussed in the State.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Iraci Carvalho Uchoa, Universidade Federal do Amazonas - Brasil

Doutora em Educação. Universidade Federal do Amazonas, Manaus, Amazonas, Brasil.

Arminda Rachel Botelho Mourão, Universidade Federal do Amazonas - Brasil

Doutora em Educação. Universidade Federal do Amazonas, Manaus, Amazonas, Brasil.

Edilberto Santos Moura, Universidade Federal do Amazonas - Brasil

3Doutor em Educação. Universidade Federal do Amazonas, Manaus, Amazonas, Brasil.

References

ARROYO, Miguel Gonzalez. MANÇANO, Fernandes Bernardo. A educação básica e o movimento social do campo. (Coleção Por Uma Educação Básica do Campo, nº 2). Brasília, DF: 1999. Articulação Nacional Por Uma Educação Básica do Campo.

ARROYO, Miguel Gonzalez. MOLINA, Mônica Castagna. Contribuições para a Construção de um projeto de Educação do Campo. Brasília. (Coleção Por Uma Educação Básica do Campo nº 5). Brasília, DF: Articulação Nacional Por Uma Educação Básica do Campo, 2004.

ARROYO, Miguel Gonzalez; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Mônica Castagna. Por uma educação do campo. Petrópolis: Vozes, 2004.

BORGES, Heloísa da Silva. Formação Continua de Professores (as) da Educação do Campo no Amazonas (Tese de doutorado). Faculdade de Educação, Universidade Federal do Amazonas, Amazonas, Manaus, Brasil 2017.

BRITO, Rosa Mendonça. Elementos Constitutivos dos Processos de Pesquisa e da Construção do Conhecimento. In M.G. S. Pinheiro, & N.M. Falcão (Orgs.), Políticas Públicas, Educação Básica e Desafios Amazônicos. (1a edd., Cap. 3, pp 21-41). Manaus: EDUA.

DOURADO, Luiz Fernando. OLIVEIRA, João Ferreira. A qualidade da educação: Perspectivas e desafios. Revista de Ciências da Educação 78 (29). 201 – 215. 2009. Recuperado de http://www.cedes.unicamp.br.

FERNANDES, Bernardo Mançano. Questão agrária: conflitualidade e desenvolvimento territorial. In: Buainail Antônio. Luta pela Terra, Reforma Agrária e Gestão de Conflitos no Brasil. Campinas: Editora da Unicamp: 2008.

HAGE, Salomão Mustafá. Educação do campo na Amazônia: retratos de realidade das escolas multisseriadas no Pará. (1ª ed.). Belém: Gráfica e Editora Gutemberg Ltda,2005.

MARX, Karl. Friedrich Engels. A Ideologia Alemã (5rd ed.). (B.C. José, Trad.). São Paulo: HUCITEC, 1986.

MOURÃO, Arminda Rachel Botelho. A fábrica como espaço educativo (1a ed.). São Paulo: Editora Scortecci, 2006.

IANNI, Octávio. A luta pela terra. Rio de Janeiro: Vozes, 1978.

OLIVEIRA, Ariovaldo Umbelino de. Modo de Produção Capitalista, Agricultura e Reforma Agrária. São Paulo: FFLCH, 2007.

PICOLI, Fiorelo. (2006). O capital e a devastação da Amazônia. São Paulo: Expressão Popular.

SOUZA, Marilsa Miranda de. Imperialismo e educação do campo. Araraquara: São Paulo: Cultura Acadêmica, 2004.

TAFFAREL, Celi Zulke., & Munarim, Antonio Pátria educadora e fechamento de escolas do campo: o crime continua. Revista Pedagógica, Chapecó 35(17).41-51, 2015. Recuperado de https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/3053/174.

UCHOA, Iraci Carvalho. MOURÃO, Arminda Rachel Botelho. Trabalho e educação do campo no contexto amazônico: um estudo em uma comunidade camponesa do médio Rio Solimões (Dissertação de mestrado). Faculdade de Educação, Universidade Federal do Amazonas, Amazonas, Manaus, Brasil, 2018.

Published

2022-12-02

How to Cite

UCHOA, I. C.; MOURÃO, A. R. B.; MOURA, E. S. The closure of multi-seriated schools in the Amazon. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 174–184, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v12n1a2023-67540. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/67540. Acesso em: 12 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - POLÍTICA PÚBLICA EM CONTEXTO PANDÊMICO EM ESCOLAS RURAIS: O PROGRAMA ESCOLA DA TERRA COMO AFIRMAÇÃO DO DIREITO À EDUCAÇÃO