The Theory of Human Capital and flow correction policies: an educational cut of the Rondonian Amazon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v11n2a2022-65397

Keywords:

Human Capital Theory, Flow correction policies, Age-grade distortion, Rondonian Amazon, Rural schools

Abstract

The research aimed to understand the relationship between flow correction policies and the Human Capital Theory from the age-grade distortion in the northern region of Brazil. Between the questions, stands out: what are the contexts of age-grade distortion in the Rondonia Amazon? In methodological terms, bibliographic research and official and statistical documents from the Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio (Inep), Sistema de Avaliação da Educação Básica (Saeb) and Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb) were used. A potential influence was identified among Theodore Schultz's Theory of Human Capital (1966) and the flow correction educational policies implemented in Brazil since the 1970s in the Amazon region of Rondônia.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Juliana Cândido Matias, Secretaria Estadual de Educação de Rondônia - Brasil

Mestra em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Rondônia (PPGE/UNIR). Professora da Secretaria Estadual de Educação (SEDUC/RO), Rolim de Moura, RO, Brasil.

Josemir Almeida Barros, Universidade Federal de Rondônia - Brasil

Doutor em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia (PPGEd/UFU). Professor, Pesquisador e Extensionista da Universidade Federal de Rondônia (UNIR) Porto Velho, RO, Brasil. 

References

AMARAL, N. F. G. do. Processos migratórios em Rondônia e sua influência na língua e na cultura. Linha D’Água, São Paulo, v. 25, p. 87-107, 2012. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/37369. Acesso em: 30 out. 2021. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v25i1p87-107.

BARROS, Josemir Almeida; MATIAS, Juliana Cândido. Discursos de um presidente: políticas públicas e educação em tempos de pandemia. Linhas Críticas, Brasília, v. 27, p. 1–23, 2021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/35310. Acesso em: 18 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.37885/210504662.

BARROS et al. Escolas rurais na região amazônica: traços da política e administração pública em Rondônia. Revista de Educação Pública, Mato Grosso, v. 30, p. 1-24, 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11754/9742. Acesso em: 04 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.29286/rep.v30ijan/dez.

BARROS, Josemir Almeida et al. Memórias de professores e professoras rurais sobre o fazer docente em Rondônia, fins do século XX e início do XXI. Educa - Revista Multidisciplinar em Educação, Porto Velho, v. 7, n. 17, p.998-1024, 13 dez. 2020. Disponível em: https://www.periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5548. Acesso em: 24 ago. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.26568/2359-2087.2020.5548.

BRASIL. Ministério da Educação. Anuário Brasileiro da Educação Básica 2020. Brasília: MEC, 2020. Disponível em: https://todospelaeducacao.org.br/wordpress/wp-content/uploads/2020/10/Anuario-Brasileiro-Educacao-Basica-2020-web-outubro.pdf. Acesso em: 18 Ago. 2021.

COLEMAN, James. Equality of educational opportunity: Institute of Education Sciences. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=ED012275. Acesso em: 02 Ago. 2021.

INEP. Resultados e resumos: resultados finais do censo escolar. 2017. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/resultados-e-resumos. Acesso em: 18 ago. 2021.

MATIAS, Juliana Cândido; BARROS, Josemir Almeida. As políticas sociais nos planos de governo dos presidenciáveis 2018 no Brasil e a mídia. Revista de Políticas Públicas, São Luís, v. 23, n. 1, p.339-355, 25 jul. 2019. Universidade Federal do Maranhão. Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/rppublica/article/view/11923. Acesso em: 18 ago. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.18764/2178-2865.v23n1p339-355.

MATIAS, Juliana Cândido. As contribuições do PNAIC para a prática educacional na rede estadual de ensino de Rolim de Moura-RO: a perspectiva docente. 2019. 126 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de Rondônia – UNIR, Porto Velho, 2019.

PISA. Brasil: resultados principais. Disponível em: http://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-Brazil-PRT.pdf. Acesso em 28 out. 2021.

RONDÔNIA. Portaria nº 680/2016-GAB/SEDUC: Mediação Tecnológica. Disponível em: https://avaliacaoeducacional.files.wordpress.com/2016/07/portaria-680-2016-gab-seduc.pdf. Acesso em 02 nov. 2021.

SAVIANI, D. Escola e democracia. São Paulo: Editores associados, 1993.

UNICEF. Panorama da Distorção Idade-Série no Brasil. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/media/461/file/Panorama_da_distorcao_idade-serie_no_Brasil.pdf.

Published

2022-04-12

How to Cite

MATIAS, J. C.; BARROS, J. A. The Theory of Human Capital and flow correction policies: an educational cut of the Rondonian Amazon. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 11, n. 2, p. 781–793, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v11n2a2022-65397. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/65397. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - ESTADO NEOLIBERAL E RETROCESSOS DEMOCRÁTICOS NAS POLÍTICAS PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO