Affirmative actions in Higher Education: the case of the Post Graduation Program in Teaching, at Universidade Federal Fluminense

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v11n1a2022-64905

Keywords:

Teaching, Master’s degree, Affirmative Policies, Post-graduate studies

Abstract

Given the low representation of certain social groups in post-graduate courses in Brazil, the present article followed the qualitative design based on the descriptive approach to explore the implementation of affirmative actions substantiated by the experience of the “Commission for insertion of quotas in the notice of selection” from the Graduate Program in Teaching, at Universidade Federal Fluminense (UFF). Therefore, in order to reinforce the debates about the importance of graduate programs, criteria to evaluate the access to, and permanence of, representatives from social groups, traditionally excluded from the Brazilian educational system, were materialized. Furthermore, the article presents a set of recommendations that can help such a discussion to grow in the program itself, and beyond it.

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Author Biographies

Francisca Marli Rodrigues de Andrade, Universidade Federal Fluminense - Brasil

Doutora em Educação, Cultura da Sustentabilidade e Desenvolvimento pela Universidade de Santiago de Compostela (USC) – Espanha. Professora Adjunta vinculada ao Departamento de Ciências Humanas (PCH) e ao Programa de Pós-Graduação em Ensino da Universidade Federal Fluminense (UFF).

Jacqueline de Souza Gomes, Universidade Federal Fluminense - Brasil

Doutora em Filosofia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), com pesquisa de pós-doutorado concluída pelo PPGBIOS. Professora Adjunta vinculada ao Departamento de Ciências Humanas (PCH) e ao Programa de Pós-Graduação em Ensino da Universidade Federal Fluminense (UFF).

Marcelo Nocelle de Almeida, Universidade Federal Fluminense - Brasil

Doutor em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Biotecnologia Vegetal da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professor Adjunto vinculado ao Departamento de Ciências Exatas, Biológicas e da Terra (PEB) e ao Programa de Pós-Graduação em Ensino da Universidade Federal Fluminense (UFF).

Yuri Marx Silva Milagres, Universidade Federal Fluminense - Brasil

Mestrando em Ensino pela Universidade Federal Fluminense (UFF).

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Published

2022-03-01

How to Cite

ANDRADE, F. M. R. de .; GOMES, J. de S. .; ALMEIDA, M. N. de .; MILAGRES, Y. M. S. . Affirmative actions in Higher Education: the case of the Post Graduation Program in Teaching, at Universidade Federal Fluminense. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 122–141, 2022. DOI: 10.14393/REPOD-v11n1a2022-64905. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/64905. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ - POLÍTICA DE AÇÕES AFIRMATIVAS EM INSTITUIÇÕES DO ENSINO SUPERIOR (IES): EM DEBATE O ACESSO E A EQUIDADE