National Literacy Policy (PNA): Implications for teacher training in the Early Years of fundamental education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v10n2a2021-60179

Keywords:

National Literacy Policy, Literacy, Formation of teachers

Abstract

This study aims to analyze the implications of the National Literacy Policy (PNA) in the initial formation of teachers through documentary analysis. For that, it was used as a theoretical-methodological basis to search for the essences contained in the appearances of the phenomena, through a dialectical analysis os Marxist foundation. The results show that the PNA is realized as na ideological perspective thought by international organizations as a liberal -conservative bias, intending to deny the history of the Literacy process in Brazil, going backwards from the critical knowledge historically constructed by educations and for the formation of teachers.

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Author Biographies

Fabiani Inês de Almeida, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - Brasil

Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

Célia Beatriz Piatti, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul e professora adjunta da graduação e da pós-graduação em Educação (Mestrado e Doutorado) da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

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Published

2021-07-21

How to Cite

ALMEIDA, F. I. de .; PIATTI, C. B. . National Literacy Policy (PNA): Implications for teacher training in the Early Years of fundamental education. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 648–664, 2021. DOI: 10.14393/REPOD-v10n2a2021-60179. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/60179. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Diálogos sobre alfabetização: das políticas públicas ao cotidiano escolar