Stay and School Success: analysis of the academic performance of students entering the integrated high school of IFRN/Caicó through ethnic-racial quotas in 2014

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REPOD-v9n3a2020-57880

Keywords:

Affirmative Actions, Quota Students, Academic Performance, Social Inclusion

Abstract

Considering the public policies for social inclusion developed in the last decade, in the IFRN, and at the same time the prejudices resulting from it, due in large part, to the lack of knowledge of the positive impacts that their policies cause, the research makes a careful analysis of the academic performance of the ethno-racial quota students, taking into account the objective conditions of its permanence and success. The research started from the need to compile data that, initially, assistant the IFRN future propositions regarding the actions of ethnic-racial inclusion. The results of the research provide data, in graphs and interviews, that thoroughly evaluate the permanence and success of quota students, and may subsidize pedagogical practices aimed at understanding and attending to the context and difficulties of the segment of students who entered the ethno-racial quotas in exent of IFRN, especially, on the Caicó campus.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Kelson Gérison Oliveira Chaves, Instituto Federal do Rio Grande do Norte - Brasil

Doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professor de História do Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN), campus Caicó.

Sandra Maria de Assis, Instituto Federal do Rio Grande do Norte - Brasil

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional (PPGEP) do Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN). Professora de História do Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN), campus Caicó.

Heloísa Medeiros de Araújo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - Brasil

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), campus Caicó.

Deickson Lennon Galvao de Souza, Instituto Federal do Rio Grande do Norte - Brasil

Doutorando Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional (PPGEP) do Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN). Professor de Geografia do Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN), campus Caicó.

Camila Goulart de Campos, Instituto Federal do Rio Grande do Norte - Brasil

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional (PPGEP) do Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN). Professora de Sociologia do Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN), campus Lajes.

References

ALMEIDA, Silvio Luiz de. O Que É Racismo Estrutural? Belo Horizonte: Letramento, 2018.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A Reprodução. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008 (tradução: Reynaldo Bairão).

BRASIL Decreto nº 7.824, de 11 de outubro de 2012. Regulamenta a Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012, que dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2012/Decreto. Acesso em 29/06/2020.

GOLDENBERG, Mirian. A Arte de Pesquisar: como fazer pesquisa. 11ª ed.-Rio de Janeiro: Record, 2009.

GUIMARÃES, Antônio Sérgio Alfredo. Racismo e Anti-Racismo no Brasil. São Paulo: Editora 34, 1999.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO RIO GRANDE DO NORTE. Projeto Político-Pedagógico do IFRN: uma construção coletiva: documento-base/Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio do Norte. Natal: IFRN, 2012.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO RIO GRANDE DO NORTE. Edital Nº. 03/2012-PROEN/IFRN. Disponível em: https://portal.ifrn.edu.br. Acesso em 2906/2020.

INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA (IPEA). Situação Social da População Negra Por Estado. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada; Secretaria de Políticas de Promoção da Igualdade Racial. Brasília: IPEA, 2014.

QUEIROZ, D. M.; SANTOS, J. T. dos. Sistema de Cotas: um debate. Dos dados à manutenção de privilégios e de poder. Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 96, out. 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302006000300005&script=sci_arttext>. Acesso em: 24 nov. 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/s0101-73302006000300005.

SCOTT, Joan W. O enigma da igualdade. Revista Estudos Feministas, vol, nº 3, set.-dez. 2005, pp.11-30.

Published

2020-10-24

How to Cite

CHAVES, K. G. O. .; ASSIS, S. M. de .; ARAÚJO, H. M. de .; SOUZA, D. L. G. de .; CAMPOS, C. G. de . Stay and School Success: analysis of the academic performance of students entering the integrated high school of IFRN/Caicó through ethnic-racial quotas in 2014. Revista Educação e Políticas em Debate, [S. l.], v. 9, n. 3, p. 672–691, 2020. DOI: 10.14393/REPOD-v9n3a2020-57880. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/57880. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê: Políticas educacionais de igualdade racial concepções, reflexões e plur